۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۶
کد خبر: ۵۸۷۴۸۰
حجت الاسلام والمسلمین رمضانی مطرح کرد؛

ضرورت توجه مراجع و بزرگان نسبت به ترویج علوم عقلی در حوزه

استاد برجسته حوزه با اشاره به این که فلسفه زمینه ساز شکل گیری حیات حقیقی معقول در انسان است، بر ضرورت توجه مراجع و بزرگان حوزه نسبت به ترویج علوم عقلی در حوزه تأکید کرد.
نشست علمی بررسی جایگاه علوم عقلی در حوزه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی «جایگاه علوم عقلی در حوزه» پیش از ظهر امروز در سالن نشست های علمی خبرگزاری رسا برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین حسن رمضانی عضو هیأت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی در این نشست با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) اظهار داشت: ایشان می‌ فرمایند: ستون و استوانه اصلی انسانیت انسان عقل و عقلانیت است که اگر از او گرفته شود دیگر انسان نیست، بر همین اساس حکما مراتب کمالی و تدرجی انسان را بر همین اساس تبیین کرده اند.

وی افزود: اگر این جهت و بعد از انسان گرفته شود دیگر انسان نیست، گرچه علوم بر دو قسم عقلی و نقلی تقسیم می‌ شوند و در علوم نقلی به نقلیات و علوم مربوطه را بررسی می‌ کنیم و در علوم عقلی عرفان و ریاضیات و طبیعیات و فلسفه و هیأت به بحث و نظر گذاشته می‌ شود؛ اما به یک معنا ما همان منقول خود را نیز باید معقول کنیم.

عضو هیأت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی در ادامه یادآور شد: تا از پایه عقلانیت به علوم نگاه نکنیم منقول هم قابل پیگیری نیست، اعمال هم بر دو قسم تعقلی و تعبدی تقسیم بندی می‌ شود اما همان تعبد را هم باید از پایگاه عقلانیت استفاده کنیم، تعبدی معقول که عقل روی آن صحه بگذارد چراکه تعبد خالی از مبانی عقل مناسب با مقام انسانیت انسان نیست.

وی در ادامه با اشاره به این که علوم عقلی از جمله فلسفه باید از سوی بزرگان حوزه مورد حمایت های واقعی قرار بگیرد، ابراز داشت: تا حمایت های بزرگان و مراجع حوزه از این علم ارزشمند کامل نشود به توفیقات زیادی نمی رسیم، این مسأله ای مهم و حیاتی است که باید جدی انگاشته شود.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی خاطرنشان کرد: فلسفه دنبال حق و حقانیت با ابزار عقل و عقلانیت است؛ حق چیزی است که باید به دست آورده شود، چه حق مطلق و چه حقوق نسبی زیر مجموعه آن؛ چراکه انسان و حیات انسانی با همین مسأله رقم می‌ خورد؛ باید اعتراف کرد بدون فلسفه نمی شود حیات انسانی داشت هرچند می‌ شود صورت حیات انسانی را پیدا کرد.

وی در پایان با بیان این که حوزه های علمیه نیز محکوم به همین حکم خواهند بود، خاطرنشان کرد: حوزه های علمیه نیز جایگاه تعقل بوده و از این رو نمی تواند رویکرد ضعیفی نسبت به فلسفه و علوم عقلی داشته باشد.

گفتنی است، مشروح گزارش این نشست علمی که با حضور اصحاب رسانه و محققان و پژوهشگران حوزوی برگزار شد، متعاقبا در سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا منتشر می شود./1330/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات