۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۷
کد خبر: ۵۸۷۴۵۵
آیت الله جوادی آملی:

خداوند برای عقل قداست قائل شده است|عقل می‌فهمد باید تابع محض شرع و وحی باشد

حضرت ‌آیت الله جوادی آملی با اشاره به جایگاه عقل در ‌آیات و روایات گفت: عقل می‌فهمد باید تابع محض شرع و وحی باشد.
آیت الله جوادی

به گزارش خبرگزاری رسا، اعضای مرکز پژوهشی دایره المعارف علوم عقلی اسلامی وابسته به موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با حضور در بنیاد بین المللی علوم عقلی با حضرت آیت الله جوادی آملی دیدار و گزارشی از مراحل تدوین دایرة المعارف علوم عقلی اسلامی ارائه کردند.

حضرت آیت الله جوادی آملی در این دیدار در سخنانی اظهار داشت: خداوند در قرآن برای عقل قداست قائل شده است و به عقل اجازه احتجاج و استدلال می دهد که به او اعتراض کند که چرا برای من راهنما نفرستادی؛ ﴿لِئَلاَّ یكُونَ لِلنَّاسِ عَلَی اللَّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ﴾؛ این اوج حرمت نهادن به عقل است.

وی ادامه داد: عقل می تواند به اذن خدا با خدا گفتگو کند و بگوید من می فهمم که نمی فهمم و اگر تو انبیاء و رسل الهی را برای هدایت من نفرستی کوتاهی کرده ای.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: از سوی دیگر با همه احترامی که خداوند برای عقل قائل است اما باید محدوده عقل را نیز بدانیم، به عنوان مثال معنای عدل برای همه روشن است عدل یعنی هر چیز را در جای خود قرار دادن، اما جای اشیاء و جای اشخاص را چه کسی معین می کند؟

وی افزود: جای اشیاء و اشخاص را تنها اشیاء آفرین و اشخاص آفرین می داند، عقل در همین محدوده می فهمد اما از جزئیات خبر ندارد، خود عقل می‌فهمد باید تابع محض شرع و وحی باشد در نتیجه عقل در مقابل وحی نیست، بلکه در مقابل نقل است.

ارسال نظرات