۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۴
کد خبر: ۵۸۷۴۳۷
عضو هیات علمی دانشگاه:

فعالیت در عرصه حجاب و عفاف ایمان قوی و صبر بالا می خواهد

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به این که زبان تبلیغ باید ساده باشد، گفت: هنر مبلّغ آن است که مطالب منبر را با زبان فطرت بیان کند چرا که انسان ها با زبان فطرت یکدیگر را می فهمند.
امیرحسین بانکی پور دوره آموزشی «تربیت مبلغ حجاب و عفاف» دوره آموزشی «تربیت مبلغ حجاب و عفاف» دوره آموزشی «تربیت مبلغ حجاب و عفاف»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، امیرحسین بانکی پور دوشنبه شب در دومین جلسه دوره آموزشی «تربیت مبلغ عفاف و حجاب» که به همت مرکز آموزش های کاربردی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در مرکز همایش های غدیر قم برگزار شد، اظهار داشت: در عرصه حجاب و عفاف کاری نکردیم که انتظار داشته باشیم پس از گذشتن 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، اثرگذاری عمیقی را شاهد باشیم.

وی با انتقاد از موازی کاری های مؤسسات فرهنگی تصریح کرد: اگر مؤسسات حاضر در عرصه حجاب و عفاف از گذشته ساماندهی می شدند و با یکدیگر در تعامل و هم افزایی بودند، آن موقع شاهد بودیم که این مقدار موازی کاری صورت نمی گرفت.

این استاد دانشگاه افزود: تا کنون برخوردهای ما در زمینه عفاف و حجاب کارهای دفعی بوده و کمتر از زبان هنر در انتقال زبان حجاب و عفاف استفاده کرده ایم.

وی گفت: نمایشگاه ها، همایش ها و مراسمات دیگری که در زمینه حجاب و عفاف برگزار کرده ایم، افراد با حجاب شرکت می کردند و افراد بد حجاب حضور نداشتند که این نشان دهنده آن است که مخاطب را نشناخته ایم و نمی دانیم که چگونه باید با افراد بد حجاب برخورد کرد؛ همچنین راهپیمایی علیه بدحجابی برگزار می کردیم و شیوه هدایت به سمت با حجاب شدن را ندانستیم.

بانکی پور با بیان این که با نهیب زدن و فریاد زدن علیه بد حجاب ها، بد حجابی و بی حجابی رفع نمی شود، افزود: تکرار این رفتارها و گفتارها اثری معکوس در بر خواهد داشت.

وی اظهار داشت: مسأله حجاب و عفاف مقوله ای نیست که با امر و نهی و ادبیات آمرانه و یا فقه­ محور جلو برود، باید بدانیم که با کسی صحبت می کنیم که تهاجم فرهنگی بر روی او اثر گذاشته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان ایمان راسخ و صبر را لازمه فعالیت در عرصه حجاب و عفاف دانست و تصریح کرد: فعالان عرصه حجاب، در این جبهه در سخت مسیری مبارزه می کنند و در شرایطی هستند که تنها نقد می شنوند و نتیجه کمی از کارها یشان می بینند و کار کردن در عرصه حجاب و عفاف، ایمان راسخ، مقاومت و صبری می خواهد.

 

وی ضمن بیان نکاتی در خصوص فعالیت در عرصه حجاب و عفاف اظهار داشت: کسانی که می خواهند در این عرصه کار کنند، باید به پیچیدگی، سختی و مشکلات آن پی ببرند و با اعتقاد راسخ دنبال آن بروند، همچنین از دوباره و صدباره کاری هایی که به نتیجه نرسیده ایم، به فکر بیفتند.

بانکی پور به نقش هنر در ترویج حجاب پرداخت و افزود: رهبر معظم انقلاب در دیداری فرمودند "باید هر سال 10 فیلم درباره حجاب و عفاف تولید کنیم"؛ همانطور که کسی می خواهد درس بگوید، شخصیت استاد به درس گره خورده است، فردی که می خواهد در فیلمی در زمینه حجاب الگو شود، نه تنها باید خوب فیلم بازی کند بلکه باید شخصیت و زندگی شخصی او با نقشش در فیلم گره خورده باشد.

وی خطاب به مبلغان فعال در عرصه حجاب و عفاف تصریح کرد: در عین حالی که در عرصه سختی وارد شده اید، در عرصه دقیقی آمده اید و نمی شود تنها برای ادای تکلیف این کار را انجام داد و وقتی تکلیفمان ادا می شود که به جنس آن کار فرهنگی دقت داشته باشیم.

این استاد دانشگاه گفت: مشکل اساسی ما در بحث حجاب و تبلیغ این است که مبلغان به تفاوت تحقیق و تبلیغ در عمل توجه نمی کنند؛ ما در تبلیغ حجاب و عفاف، از دلیل عقلی و یا نقلی استفاده می کنیم اما جبهه مخاصم از زبان غریزه بهره می گیرد و 90 درصد مردم از زبان غریزه تأثیر می پذیرند.

وی با بیان این که مبلغ باید در تبلیغ به زبان فطرت مسلط باشد، اظهار داشت: ما رسائل و مکاسب را با ادبیات خاص و علمی می خوانیم، سپس می خواهیم با عوام سخن بگوییم؛ آیا پیامبران از طریق زبان عقل و نقل با مردم سخن می گفتند؟ زبان فطرت تنها زبانی است که می تواند رو به روی زبان غریزه بایستد، نه زبان عقل و نقل.

بانکی پور با اشاره به این که زبان تبلیغ باید ساده باشد، خاطرنشان کرد: هنر مبلغ آن است که مطالب مناسب را با زبان فطرت بیان کند و در زبان فطرت از لفظ کمتر استفاده می شود و پایند به لفظ نیست، بلکه انسان ها با زبان فطرت یکدیگر را می فهمند./۸۲۲/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات