۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۰
کد خبر: ۵۸۷۴۱۰
مسؤول امور صیانتی طلاب استان ایلام:

سلامت جامعه در گرو حجاب و عفاف است

مسؤول امور صیانتی طلاب استان ایلام گفت: حجاب و عفاف عامل بازدارنده بسیاری از آسیب های فردی و اجتماعی است و از این رو در دین مقدس اسلام آن را واجب دانسته اند زیرا که سلامت جامعه در گرو حجاب و عفاف است.
حجاب

حجت الاسلام حسین تمرخانی، مسؤول امور صیانتی طلاب حوزه علمیه استان ایلام، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ایلام، اظهار داشت: پوشش و حجاب، حکم واجب و ضروری دین اسلام است.

وی افزود: حجاب زیر مجموعه عفاف بوده و عفاف حالتی درونی و نفسانی است که زمینه گرایش فرد به حجاب و پوشش را فراهم می سازد.

حجت الاسلام تمرخانی خاطر نشان کرد: عفت و عفاف سبب می شود تا نفس انسان در مقابل شهوت ایمن شود و هیچگاه شهوت بر نفس غلبه نکند.

مسؤول امور صیانتی طلاب حوزه علمیه استان ایلام عنوان داشت: عفت و عفاف فراجنسیتی بوده و مختص به زنان نیست بلکه عفاف در مردان نیز وجود دارد در واقع فرد عفیف اعم از زن یا مرد در هر حالتی و هر مکانی عفت پیشه می کند.

وی ادامه داد: بنابراین عفت هم شامل نگهداری نفس در مقابل شهوت و هم قناعت به کار برده می شود و در تمامی مسائل فردی و اجتماعی دخیل است.

این مدرس حوزه با بیان اینکه اگر مردان و زنان جامعه عفاف پیشه کنند بسیاری از آسیب های اجتماعی از بین می رود، گفت: فرد عفیف همواره عفت در نگاه، رفتار، گفتار و کردار خود رعایت می کند و این امر سبب می شود تا وی در مقابل وسوسه ها و شهوات ایمن باشد.

مسؤول امور صیانتی طلاب حوزه علمیه استان ایلام تاکید کرد: حیا نیز مانند عفت، نفس انسان را در مقابل عمل زشت باز می دارد و اجازه ارتکاب عمل زشت را به فرد نخواهد داد.

وی اضافه کرد: علمای بزرگ اخلاق عفاف را به حالت تعبیر کرده و حیا را به مَلَکِه و تفاوت این دو بسیار است و باید مورد بررسی قرار گیرد.

حجت الاسلام تمرخانی با اشاره به اینکه مَلَکه در ذات و سرشت فرد وجود دارد، گفت: حیا جز خلق و خوی فردی است و چنان اهمیت دارد که بنا به فرموده رسول کرم اسلام صلی الله علیه و علی آله "أمَّا الحَياءُ فَيَتَشَعَّبُ مِنهُ اللِّينُ، و الرّأفَةُ، و المُراقَبَةُ للّه  فِى السِّرِّ و العَلانيَةِ، و السَّلامَةُ، و اجتِنابُ الشَّرِّ، و البَشاشَةُ، و السَّماحَةُ، و الظَّفَرُ، و حُسنُ الثَّناءِ عَلَى المَرءِ فِى النّاسِ، فَهذا ما أصابَ العاقِلَ بِالحَياءِ، فَطُوبى لِمَن قَبِلَ نَصيحَةَ اللّه  و خافَ فَضيحَتَهُ؛"اما شاخه هاى حيا عبارتند از: نرمش، مهربانى، در نظر داشتن خدا در آشكار و نهان، سلامت، دورى از بدى، خوشرويى، گذشت، بخشندگى ، پيروزى و خوشنامى در ميان مردم، اينها فوايدى است كه خردمند از حيا مى برد. خوشا بحال كسى كه نصيحت خدا را بپذيرد و از رسوايى خودش بترسد.

این مدرس حوزه ابراز داشت: محدوده حیا بسیار گسترده است و می توان گفت حیا کلیدی برای رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی است زیرا که حیا نیرویی قوی و بازدارنده در مقابل زشتی ها و پلیدی ها است.

وی عنوان کرد: یک فرد عفیف و با حیا هیچگاه حاضر به خود نمایی نمی شود و این امر سبب خواهد شد که میل این گونه افراد به سمت حجاب و پوشش کامل باشد.

مسؤول امور صیانتی طلاب حوزه علمیه استان ایلام بیان کرد: از نقشه های شیطان برای افراد مومن و با تقوا از بین بردن حجاب و کمرنگ کردن عفت و حیا است تا از این طریق بتواند فرد را وسوسه و به سمت گناه و آلودگی سوق دهد.

حجت الاسلام تمرخانی خاطر نشان کرد: امروزه مشاهده می شود که دشمنان انقلاب اسلامی حیا و عفت را نشانه گرفته اند و به دنبال آن هستند تا این دو فاکتور مهم را از درون خانواده ها و افراد پاک کنند و خانواده ایرانی اسلامی را خالی از هویت کنند.

وی اضافه کرد: جایگاه زن مسلمان بسیار بلند ترسیم شده است زیرا که یکی از ستون های اصلی خانواده مادر است و می توان گفت اولین مربی و معلم مادر خواهد بود.

این مسؤول حوزوی با بیان اینکه حجاب و عفاف دو بال رشد و تکامل هستند، گفت: کسانی که کینه دیرینه از دین و انقلاب اسلامی ایران دارند با کم رنگ کردن حجاب در جامعه و سردادن شعارهای برابری جنسیتی درصدد هستند تا این جایگاه بلند زنان مسلمان را متلاشی کنند.

حجت الاسلام تمرخانی ابراز کرد: حجاب و عفاف سبب خواهد شد تا جامعه به سمت پویایی برود و زنان و مردان در امنیت کامل کارهای فردی و اجتماعی خود را با خیال آسوده بدور از هرگونه ترس انجام دهند.

این مدرس حوزه تصریح کرد: حجاب و عفاف عامل بازدارنده بسیاری از آسیب های فردی و اجتماعی است و از این رو در دین مقدس اسلام آن را واجب دانشته اند زیرا که سلامت جامعه در گرو حجاب و عفاف است.

مسؤول امور صیانتی طلاب حوزه علمیه استان ایلام در پایان گفت: بحمدالله زنان ایرانی به خوبی به جایگاه بلند و رفیع خود واقف هستند و همواره در مقابل توطئه ها و نقشه های دشمنان با حجاب که سلاح آنها است می ایستند و هیچگاه نمی گذارند که ذره ای نسبت به تغییر هویت زن ایرانی اسلامی در دل آنها امید ایجاد شود./۸۷۹/ت۶۰۲/ب۱

ارسال نظرات