۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۹
کد خبر: ۵۸۷۳۵۰
امام جمعه قزوین:

مسجد به پایگاهی برای برطرف کردن مشکلات مردم تبدیل شود

امام جمعه قزوین گفت: امروز ما با اهداف اصلی مسجد فاصله بسیاری داریم، زمان جنگ مساجد برای جبهه‌های دفاع مقدس یارگیری می‌کرد، امروز نیز باید به پایگاهی برای حل مشکلات تبدیل شود.
عابدینی

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی در جشنواره برترین‌های مسجد اظهار داشت: ابتدا به همه عزیزان حاضر در این جشنواره تبریک عرض می‌کنم که خدای متعال نام شما را در بین فعالان حوزه مساجد قرار داده است، زیرا شما جزو خواص درگاه خداوند قرار گرفته‌اید.

وی افزود: مسجدی‌ها در کنار پیامبران الهی همچون ابراهیم خلیل قرار دارند زیرا انبیا پای کار مسجد و آبادانی آن قرار داشتند، باید بدانیم مسجد برای امام جماعت، هیئت امنا، بسیج و بانی مسجد نیست و در حیطه اختیارات ما قرار ندارد.

امام جمعه قزوین با طرح این سوال که مسجد متعلق به کیست، ابراز داشت: در قرآن کریم می‌خوانیم که مسجد فقط برای خداست اگر به همین سخن توجه داشته باشیم بسیاری از اختلافات و درگیری‌ها کنار رفته و محبت و همدلی جایگزین آن می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اذعان داشت: مسجد برای خداست و ما نیز تا زمانی که می‌توانیم در راستای دستورات الهی خالصانه، خادم آن باشیم به درد مسجد خواهیم خورد، اگر ما برای مساجد زحمت باشیم فایده‌ای نخواهیم داشت.

وی بیان کرد: کسی که فقط در حوزه مالی، خادمی، امام جماعتی، منبری و هیئت امنایی توانمند باشد نمی‌تواند به مسجد خدمت کند و جاذبه محتوایی ایجاد کند؛ پول، شهرت، مدیریت و خطیب خوب بودن نمی‌تواند مسجد را جذاب و آباد کند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با بیان اینکه کسی که به خدا و روز قیامت ایمان دارد می‌تواند مساجد را آباد کند، اضافه کرد: کسی که دغدغه دین و اعتقادات را داشته باشد، می‌تواند مسجد را از لحاظ ظاهری و باطنی آباد کند.

امام جمعه قزوین بیان کرد: در احادیث می‌خوانیم که قلب ما با ذکر و یاد خدا آباد می‌شود مسجدی که ذکر و یاد خدا و معنویت را برای ما فراهم نکند و با مال شبهه‌دار، ساخته شده باشد، مسجد نیست بلکه یک سالن است.

وی اضافه کرد: مسجدی که فاقد معنویت باشد و سازنده آن اعتقادی به قیامت نداشته باشد، این مسجد آباد نیست و دل‌های مردم را آباد و نورایی و متحول نخواهد کرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین ابراز داشت: مسجد یک فرصت ضروری و عالی در اسلام است و هیچ مکانی همچون مسجد در مبانی اسلام مورد تاکید قرار نگرفته است، پیامبر گرامی اسلام برای برپایی احکام دینی به ساختن مسجد اقدام کردند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی تصریح کرد: ساخت مسجد در هر محله‌ای جزو وظایف ماست، البته نباید برای هر مسجد یک معارض ایجاد کرد و عنوان حسینیه  و مهدیه را بر آن قرار دهیم، مسجد نباید تعطیل شود و باید با همان ویژگی‌های مسجدی ساخته شود.

وی عنوان کرد: مسجد محلی برای اتحاد، همبستگی و وحدت است و باید برای حل اختلافات استفاده شود و به پایگاهی برای حل مشکلات مردم تبدیل شود؛ زیرا اگر ما حرمت مسجد را حفظ کنیم هیچ زمانی دچار اختلاف و درگیری با دیگران نمی‌شویم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین ادامه داد: باید بدانیم که اهداف اسلام و اهداف رهبر دینی در هر دوره‌ای باید در مسجد مطرح شده و در دل مردم نفوذ پیدا کند، برای نمونه استکبارستیزی یکی از اهداف ماست این موضوع باید در مسجد برای مردم آگاهسازی شود.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با بیان اینکه مساجد باید پناهگاه بندگان خدا باشد نه فقط نمازگزاران مسجد، اذعان کرد: ما باید به گونه ای رفتار کنیم که حتی اگر به یک بی‌نماز ظلم و ستم شد، به مسجد، امام جماعت، بسیج و هیئت امنای مسجد پناه بیاورد.

وی با تاکید بر اینکه مسجد باید گره‌گشای مشکلات مردم جامعه باشد، تصریح کرد: اگر مسجد ما این نقش را ایفا کرد آن زمان مساجد به یک پایگاه دینی تبدیل می‌شود، اما امروز ما مساجد را فقط به نمازگزاران مساجد اختصاص دادیم درصورتی که مسجد پایگاهی برای همه بندگان خداست.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین گفت: مسجد حیاط خلوتی برای امام جماعت و مریدانش نیست، بلکه مسجد مامن همه بندگان خداست، یک مسیحی باید مسجد را به گونه‌ای ببیند که اگر مشکلی داشت به مسجد مراجعه کند آیا ما این فرصت را در فضای جامعه ایجاد کردیم؟

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی عنوان کرد: امروز ما با اهداف اصلی مسجد فاصله بسیاری داریم، زمان جنگ مساجد برای جبهه‌های دفاع مقدس یارگیری می‌کرد، امروز هم باید در زمان وقوع فتنه‌ها چشم امید مردم و ملت ایران به مساجد باشد.

وی بیان کرد: در طول همه فعالیت‌های مساجد در هر زمان و مناسبتی ما باید به شکلی عمل کنیم که مسجد محل یارگیری برای انقلاب باشد، باید کاری کنیم که مسجد به میزانی جاذبه داشته باشد که نوجوانان و جوانان ما مسجد را دلخوشی و پناهگاه خود ببینند.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: آموزش معارف دینی و مبانی و احکام دینی باید در مساجد اتفاق بیفتد و هر مسجدی باید کانون تفسیر قرآن و شرح نهج‌البلاغه باشد، اگر مسجدی این ویژگی را ندارد، یعنی ما کوتاهی کرده‌ایم و این مسجد نمره منفی می‌گیرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین گفت: مساجد یک دانشگاه جامع و تعطیل‌ناپذیر است و همیشه باید با جاذبه باشند و همه اقشار را باید مساجد جذب کرده و پاسخگوی شبهات مردم نمازخوان و غیرنمازخوان باشد.

منبع: تسنیم

ارسال نظرات