۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۷
کد خبر: ۵۸۷۳۴۹
امام‌جمعه موقت بجنورد:

ایفای رسالت طلبگی درگرو دوری از صفات رذیله است

امام جمعه موقت بجنورد با بیان اینکه دوری از عجب و تکبر به‌ویژه در بین طلاب و روحانیان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: همه ما باید تلاش کنیم ضمن دور کردن این صفات رذیله از خود در پی کسب صفات متعالی باشیم تا بتوانیم رسالت طلبگی خود را در جامعه به‌درستی ایفا کنیم.
حجت الاسلام رضا نوری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام رضا نوری، امام جمعه موقت بجنورد، امروز در درس اخلاق مدرسه علمیه امام خمینی(ره) بجنورد که با موضوع پرهیز از تکبر برگزار شد، اظهار کرد: هر انسانی کم و زیاد گرفتار برخی خصلت‌های ناپسند ازجمله حسادت، عُجب، تکبر و ریا بوده و این خصلت‌های ناپسند در اهل علم هم وجود دارد.

وی با بیان اینکه عُجب بالا بردن خود بدون مقایسه و یا خود را بزرگ دیدن است، افزود: تکبر هم نوعی بزرگ‌بینی است که در آن فرد خود را با دیگران مقایسه می‌کند و خود را برتر از آن‌ها می‌داند.

حجت‌الاسلام نوری ادامه داد: امام علی (ع) می‌فرماید: «اَلا تَرَونَ کَیفَ صَغَرَه الله بِتَکَبُّرِه» و تأکید می‌کند خداوند متکبر را خوار و ذلیل می‌کند و در سوره ص هم می‌خوانیم: «إِلاَّ إِبْلیسَ اسْتَکبَرَ وَ کانَ مِنَ الْکافِرینَ» و «وَ إِنَّ عَلَیک لَعْنَتی إِلی یوْمِ الدِّینِ»؛ مگر شیطان که غرور و تکبر ورزید و از زمره کافران شد و تا روز جزا لعنت خدا بر او خواهد بود.

وی تصریح کرد: هرکه تکبر کند چنین است که لعنت خدا نصیب او می‌شود، مگر اینکه از باب نبودن حواس و غفلت خدای متعال با او برخورد نکرده، از باب فضلش رفتار کرده و او را ببخشاید.

حجت‌الاسلام نوری با بیان اینکه همه ما باید از تکبر توبه کنیم، گفت: توبه دو رکن پشیمانی از گذشته و اصلاح آینده دارد تا مقبول افتد.

وی اضافه کرد: روزی مردم دور دیوانه‌ای جمع شده بودند، پیامبر اکرم (ص) فرمود: دیوانه واقعی کسی است که روی زمین با تکبر راه می‌رود، به راست و چپ می‌نگرد و دو شانه‌اش را از تکبر بالا و پایین می‌کند و آرزوی بهشت هم دارد.

حجت‌الاسلام نوری خطاب به طلاب، خاطرنشان کرد: باید مراقب باشیم مبادا تکبر و غرور سراغ ما بیاید؛ زیرا ما هرچه داریم از آن خدا است پس تکبر معنا ندارد.

امام جمعه موقت بجنورد تصریح کرد: دوری از عجب و تکبر به‌ویژه در بین طلاب و روحانیان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، ازاین‌رو همه ما باید تلاش کنیم ضمن دور کردن این صفات رذیله از خود در پی کسب صفات متعالی باشیم تا بتوانیم رسالت طلبگی خود را در جامعه به‌درستی ایفا کنیم./9314//۶۰۲/خ

ارسال نظرات