۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۳
کد خبر: ۵۸۷۳۲۹
مدیر حوزه علمیه فارس:

مهمترین رسالت پژوهش در حوزه پاسخگویی به نیازهای روز است

مدیر حوزه علمیه فارس کاربردی بودن و پاسخگویی به نیازهای روز را از مهم ترین شاخصه های پژوهش در حوزه های علمیه دانست و گفت: مهم ترین رسالت پژوهش در حوزه های علمیه پاسخگویی به نیازهای روز تمدنی اسلام است.
حجت الاسلام احمد عابدی

حجت الاسلام احمد عابدی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه در عالم هستی شناخت کنه و ذات هر پدیده ای بدون تحقیق و پژوهش در مورد آن پدیده و موضوع برای انسان ممکن نیست، اظهار داشت: بدون شناخت ایمان و یقین حاصل نمی شود.

مدیر حوزه علمیه فارس افزود: قرآن کریم همواره تحقیق و تفحص را مقدمه شناخت و ایمان می داند و در آیات متعددی از قرآن کریم بیان شده که انسان تنها در پناه شناخت دقیق است که می تواند به یقین و ایمان مستحکم دست یابد.

وی تصریح کرد: حوزه های علمیه کانون پرورش طلاب و تولید علوم مختلف دینی است و پژوهش به عنوان یک رکن در حوزه های علمیه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و باید نسبت به آن توجه بیشتری صورت گیرد.

حجت الاسلام عابدی با اشاره به اینکه نظام فکری حوزه بر مبنای تحقیق و پژوهش شکل گرفته است، ادامه داد: حوزه محل تربیت پژوهشگر دینی است و این طلاب پژوهشگر هستند که در پناه تحقیق و پژوهش به پرسش های دینی مردم براساس نیازهای روز پاسخگویی می کنند.

وی انجام تحقیق و پژوهش را مایه شادی و نشاط طلاب در حوزه های علمیه دانست و افزود: طلبه در پناه تحقیق و پژوهش است که می تواند ماهیت و حققیت حوزه های علمیه را درک کند.

مدیر حوزه علمیه فارس خاطر نشان کرد: لذت یقین و محکم شدن اعتقاد، لذتی است که تنها در پناه تحقیق و پژوهش برای طلبه حاصل می شود و این لذت را نمی توان در هیچ مسیر دیگری به دست آورد.

حجت الاسلام عابدی شکوفایی حوزه های علمیه و بالندگی علمی را از مهم ترین برکات انجام تحقیق و پژوهش های علمی در حوزه های علمیه دانست.

وی تصریح کرد: تمدن اسلامی نیازهای خاص خود را دارد برهمین اساس قلم زدن و تحقیق در اموری که مربوط به گذشته است و پژوهش هایی زیادی درباره آن انجام شده نمی تواند پاسخگویی نیازهای تمدنی امروز باشد؛ بنابراین بهتر است طلاب موضوعات تحقیقاتی خود را براساس نیازهای تمدنی روز جامعه  انتخاب کنند.

مدیر حوزه علمیه فارس ادامه داد: انجام پژوهش های کاربردی که براساس نیاز سنجی های سیاسی و اجتماعی جامعه کنونی صورت گیرد، می تواند ضمن شکوفایی علمی حوزه های علمیه به برطرف شدن نیازهای روز جامعه نیز کمک کند./837/ت302/ب1

ارسال نظرات