۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۹
کد خبر: ۵۸۷۱۴۵
مسؤول دفتر طرح و برنامه دبیرخانه شورای عالی حوزه علمیه خراسان:

برنامه ریزی هدفمند و سیاست گذاری کلان مبتنی بر پژوهش و مطالعات راهبردی است

حجت الاسلام کرامتی ضمن بیان برنامه های پژوهشی دبیرخانه شورای عالی از نخستین حضور و اهداف این نهاد برای شرکت در نمایشگاه هفته پژوهش خبر داد.
کرامتی

حجت الاسلام مهدی کرامتی، مسؤول دفتر طرح و برنامه دبیرخانه شورای عالی حوزه علمیه خراسان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد به مناسبت هفته پژوهش و برگزاری نمایشگاهی در این رابطه در مشهد از حضور دبیرخانه و ارائه آثار پژوهشی در این نمایشگاه خبر داد.

جایگاه پژوهش

حجت الاسلام کرامتی نسبت به جایگاه پژوهش دردبیرخانه شورای عالی گفت: هرگونه رشد، پيشرفت و توسعه بر علم و دانش استوار است، به عبارت دیگر موقعیت جوامع بشری بیش از هر چیز مرهون گسترش، تعمیق و بالندگیِ تحقیق و پژوهش است.

وی افزود: موفقیت دراین عرصه منوط به برنامه‌ريزي‌هاي هدفمند و سیاست‌گذاری کلان، مبتنی بر انجام پژوهش‌های پایه و مطالعات راهبردی است.

حجت الاسلام کرامتی ادامه داد: دبیرخانه شورای عالی هرگونه برنامه ریزی و تصمیم سازی برای شورای عالی را منوط به انجام مطالعات پایه و تحقیقات بنیادین می داند. بدیهی است دستیابی به تحول حقیقی در حوزه علمیه منوط به بهره مندی از جدیدیترین دستآوردها در عرصه علم و فن آوری است.

ماموریت دبیرخانه شورای عالی

مسؤول دفتر طرح و برنامه دبیرخانه شورای عالی حوزه علمیه خراسان گفت: دبیرخانه شورای عالی برغم حفظ و تقویت سنت های اصیل و ارزشمند، استفاده از جدیدترین دستاوردهای علمی را ضروری می داند. ماموریت تعیین شده برای دبیرخانه شورای عالی حوزه علمیه خراسان زمينه‌سازي برای مديريت كلان، جامع و پوياي شوراي عالي بر امور حوزه علميه خراسان است.

وی افزود: تحقق این ماموریت با حفظ و ارتقاء جايگاه شوراي عالي حوزه در سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های کلان و فراهم‌نمودن مشارکت نخبگان حوزه درقالب شورا‌هاي علمي، کمیسیون‌ها، کارگروه‌های تخصصی میسر می شود که هر دوی اینها نیازمند انجام فعالیتهای دقیق پژوهشی است.

مسؤول گروه مطالعات راهبردی بیان داشت: وظایف تعیین شده برای دفتر طرح و برنامه در طول ماموریت دبیرخانه شورای عالی قرار دارد. تحقق ماموریت دبیرخانه شورای عالی بدون انجام پژوهش های بنیادین و پایه میسر نیست که این پژوهشها در دفتر طرح و برنامه دبیرخانه شورای عالی انجام می شود.

وی افزود: تمامی بندهای شرح وظایف دفتر طرح و برنامه پژوهشی هستند و هیچکدام بدون انجام کار علمی محقق نمی شوند. تعیین سیاستهای کلان و تدوین اسناد راهبردی بدون پژوهش امکان‌پذیر نیست.

گروه های مطالعات راهبردی و برنامه ریزی های کلان

حجت الاسلام کرامتی گفت: فعالیت های علمی و پژوهشی دفتر طرح و برنامه دبیرخانه شورای عالی در دو گروه مطالعات راهبردی و گروه برنامه ریزی های کلان انجام می شود.

وی افزود: گروه مطالعات راهبردی وظیفه «ایجاد هماهنگی، برنامه‌ریزی، مطالعه، اطلاع‌رساني و نظارت بر تهیه و تدوین اسناد راهبردی به‌منظور مشاركت فعال و موثر در طراحي و تدوين برنامه‌هاي تحولي در حوزه علميه خراسان و پیشنهاد بهبود و ارتقای قوانین و مقررات» را بر عهده دارد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: گروه برنامه ریزی های کلان وظیفه «انجام بررسی‌هاي کارشناسی و گزارش‌نویسی در زمینه تهیه و تدوین اسنادی از قبیل اهداف، سیاست‌ها و مأموریت‌های کلان حوزه‌ی علمیه، اسناد راهبردی حوزه‌ی علمیه و نيز انجام مطالعات منظم و روشمند جهت ترسيم آينده‌هاي ممكن، محتمل و مطلوب حوزه علميه خراسان با استفاده از تجزیه و تحلیل منابع، الگوها و عوامل تغییر و یا ثبات» را عهده دار است. که هردو گروه کاملا پژوهشی هستند.

برنامه های پژوهشی دبیرخانه شورای عالی

مسؤول دفتر طرح و برنامه دبیرخانه شورای عالی حوزه علمیه خراسان گفت: تدوین اسناد پشتیبان سیاستهای کلان دبیرخانه شورای عالی، بازنگری سند چشمانداز، تدوین نظامهای جامع، تدوین آییننامه های اداری متناسب با سیاستها و برنامه های مصوب، تدوین و نشر کتاب با هدف گفتمان سازی و تقویت تحول در حوزه علمیه از جمله برنامه های پژوهشی بوده است.

وی افزود: بیست پروژه مطالعات راهبردی در چهار زیست بوم «تحول آموزش، پژوهش و تربیت»، «مجاورت و تبلیغ مسئله محور»، «توسعه فن آوری های نرم و نوظهور»، «استقلال اقتصادی و حکمرانی وقف» در گروه مطالعات راهبردی تدوین شده است و با کمک کمیسیونهای تخصصی شورای عالی بررسی، بازبینی و اجرا خواهد شد. اجرای این پروژه ها که مرحله اول آن مطالعاتی است، زمینه تحول واقعی در حوزه های علمیه را فراهم می آورد.

هدف از شرکت در نمایشگاه پژوهش

حجت الاسلام کرامتی نسبت به هدف از شرکت در نمایشگاه پژوهش گفت: این نمایشگاه فرصت مناسبی را در اختیار مراکز علمی قرار می دهد تا آخرین دستاوردهای علمی و فناوری خود را ارایه دهند، با جدیدترین یافتههای پژوهشی و بهروزترین فناوری ها آشنا شوند و با درک صحی از توانمندی های مراکز علمی پژوهشی بستر لازم برای همکاری پژوهشی و ارتقای علمی سازمان را فراهم آورند.

وی افزود: ارائه دستاورهای علمی پژوهشی این نهاد، اطلاع از جدیدترین یافتههای علمی، آشنایی با توانمندی موسسات پژوهشی و ارتباط با مراکز علمی‌ از جمله اهداف شرکت در نمایشگاه است.

مسؤول گروه مطالعات راهبردی گفت: اهداف ما از شرکت در نمایشگاه مشخص است و تحقق هر کدام، دستاورد ارزشمندی برای دبیرخانه شورای عالی است؛ اما در رأس همه آنها پیگیر معرفی دبیرخانه شورای عالی به عنوان یک نهاد پژوهش محور و توسعه همکاریهای پژوهشی با نهادهای علمی، اعم از حوزه و دانشگاه، هستیم.

وی در پایان گفت: برای اولین بار است که دبیرخانه شورای عالی در نمایشگاه پژوهش و فن آوری شرکت می کند؛ همه علاقه مندان به پژوهش و فعالان عرصه علمی در سطح استان و کشور را به غرفه دبیرخانه شورای عالی دعوت می کنیم. امیدواریم ضمن معرفی فعالیت های دبیرخانه شورای عالی، زمینه همکاری با موسسات و نهادهای علمی فراهم شود./933/ت۳۰۲/ب۱

ارسال نظرات