۰۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۹
کد خبر: ۵۸۶۹۹۸
تولیت آستان قدس رضوی تأکید کرد؛

ضرورت پژوهش در حوزه های مختلف قرآنی

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با توصیه به پژوهش در عرصه هایی از قرآن که کمتر به آن پرداخته شده است، گفت: باید مجموعه هایی در جهت اجرایی شدن پژوهش های قرآنی در جامعه فعالیت کنند.
سید ابراهیم رییسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی، امروز در همایش تجلیل از بانوان قرآن پژوه در کتابخانه آستان قدس رضوی، گفت: خداوند در قرآن کریم می فرماید: خداوند به موجب رحمانیتش مولف کتاب تکوین و تشریع در عالم است و انسان را خلق کرده است و برای هدایت انسان قرآن را فرستاده است.

وی با بیان این که انسانیت انسان در پرتو قرآن شکل می گیرد، اظهار کرد: انسان خلیفه الهی در زمین است، خلیفه نیز مانند ولایت دارای مراتبی است و  خلیفه الله مطلق در زمین ولی عصر(عج) است و انسان به واسطه ارتباط با خداوند که بوسیله قرآن صورت می گیرد، خلیفه است و وحی به انسان انسانیت می بخشد.

هدایت در پرتو قرآن حاصل می شود

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به روایت از امام جواد(ع) که می فرماید:«شیعیان به وسیله سوره قدر با دشمنان بحث و مجادله کنند»، اظهار کرد: سوره قدر سوره امامت است و در شب قدر ملائکه فرود می آیند و در عصر حاضر نزول ملائکه در محضر ولی عصر است.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: به خاطر نزول قرآن در شب قدر می توان با تمسک به این حبل الله و توجه به انسان کاملی که مبین و مفسر قران کریم است، ره صد ساله را یک شبه پیمود.

وی افزود: هدایت در پرتو قرآن حاصل می شود کرامت انسانی، مکارم اخلاق، فکرهای بالنده، باید و نبایدهای زندگی در پرتو ارتباط با قرآن شکل می گیرد و باید قرآن را در مدار زندگی خود قرار دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان این که هدایت در پرتو قرآن حاصل می شود، گفت: کرامت انسانی، مکارم اخلاق، فکرهای بالنده و باید و نبایدهای زندگی در پرتو ارتباط با قرآن شکل می گیرد و باید قرآن را در مدار زندگی خود قرار دهیم.

معصومان مفسران و مبین قرآن هستند

تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که معصومین مفسران و مبین قرآن هستند که باید قرآن را از آن ها فرا بگیریم، ابراز کرد: آستان قدس رضوی دانشگاه بزرگی است که امام رضا(ع) معلم آن است و زیارت جامعه کبیره کتاب امام شناسی و همه دانش پژوه هان از دانش پژوه هان آن است و جایگاه انسان سازی است و دستگاه عظیمی است که بعد از حضور و زیارت انسان با مطالعه در خود و بازنگری اعمال خود تصمیم جدی برای زندگی و رسیدن به انسان کامل اخذ می کند.

وی افزود: در هیچ کتابی مانند قرآن کشش و پویش وجود ندارد و سخنان بسیاری اهل علم و معرفت در شرح، تفصیل، تأویل و نزول این کتاب آسمانی گفته شده است، در عصر ها و نسل های مختلف کتاب های فراوانی نگاشته شده است اما هیچ کدام مانند قرآن نبوده اند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب با حضور در مجامع قرآنی، جوانان و نوجوانان را به فهم، عمل و قرائت قرآن توصیه می کنند و این فضای گسترده برای فراگیری قرآن در محل های مختلف از جمله مدارس و دانشگاه ها وجود دارد.

لزوم پژوهش در عرصه های مختلف قرآنی

تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که قرآن همیشه نو و جدید است، گفت: با وجود این که در علوم و معارف قرآنی پژوهش های بسیاری صورت گرفته است اما هنوز نیاز به پژوهش های دیگر داریم چون قرآن همیشه جدید است و به زمان و مکان خاصی اختصاص ندارد، هنوز اسرار زیادی از آن تبین نشده است و هر سال در شب قدر قرآن نازل می شود و اسرار آن برای اهلش روشن می شود.

وی با توصیه به پژوهش در عرصه هایی از قرآن که کمتر به آن پرداخته شده است، اظهار کرد: در خصوص رسم الخط کارهای خوبی انجام شده است و بیشتر عثمان طاها در دسترس است اما اشکالاتی دارد که نیاز است کار پژوهشی بیشتر در این زمینه انجام شود.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود: قرائت های مختلف در آیات قرآن و دستیابی به قرائت واحد، مفهوم لغات در عصر پیامبر(ص) و عصر حاضر، تفسیر قرآن در حوزه های مختلف از جمله حوزه هایی است که نیاز هست کار پژوهشی بیشتری صورت گیرد.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: ما به دایره المعارف جامع در حوزه های مختلف علوم و معارف قرآنی نیاز داریم، ادبیات، معانی، بلاغت، فصاحت، انسان شناسی و غیره از جمله حوزه هایی است که پیش نیاز تفسیر قرآن است و مفسر قرآن باید شناخت و فهم کافی از مسائل مختلت  داشته باشد.

وی به اجرایی شدن پژوهش های قرآنی تأکید کرد و گفت: بخشی برای اجرایی شدن پژوهش های قرآنی در جامعه فعالیت کنند و نگذاریم پژوهش ها در خانه ها و کتابخانه ها بایگانی شود.

جمهوری اسلامی ایران مدعی حقوق زنان در جامعه است

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به توجه ویژه آستان مقدس حرم رضوی به بانوان، گفت: بیش از یک سال است که  یکی از بزرگترین رواق ها در حرم مطهر رضوی به بانوان اختصاص داده شده است که بانوان به برگزاری قرائت قرآن و مجالس مربوط به خود در این مکان اقدام می کنند همچنین مرکز زنان در حرم رضوی تشکیل شده است و کارهای مربوط به بانوان را پیگیری می کند.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: آستان قدس تلاش کرده است تا افزون بر حرم مطهر رضوی، در شهر نیز فضاهایی را در اختیار بانوان قرار دهد از جمله باغ اردوگاه خاتون در میلاد نبی اکرم(ص) ویژه بانوان در باغ امام رضا (ع) افتتاح شده است.

وی با بیان این که ما مدعی حقوق زنان و غرب در مقام متهم در این زمینه است، گفت: نگاه غرب در ارتباط با زن مسأله ساز است ما مدعی حقوق زنان در جامعه و حضور در فضاهای سیاسی و فرهنگی هستیم و جمهوری اسلامی ایران در پرتو قرآن و اهل بیت(ع) در این عرصه پرچم دار است./۸۶۴/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات