۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۲
کد خبر: ۵۸۶۸۲۵

تبدیل کاخ سلطنتی لیبی به نمایشگاه خوشنویسی اسلامی

کاخ پادشاهی «ملک ادریس» در شهر طرابلس پایتخت لیبی به نمایشگاهی برای عرضه تابلوهای خوشنویسی و تزیینات اسلامی تبدیل شد.
لیبی

به گزارش خبرگزاری رسا، علی بوسفی، استاد دانشگاه و همسرش زینب بشاری با وجود گسترش تندروی در لیبی، کاخ «ملک ادریس» (پادشاه لیبی در سال‌های ۱۹۵۱ ـ ۱۹۶۱ میلادی)  در طرابلس را به نمایشگاهی برای عرضه آثار خوشنویسی و تزئینات اسلامی تبدیل کردند.

بوسفی که فعالیت‌ هنری خود را از سال ۲۰۰۷ میلادی آغاز کرده، در این باره گفت: خوشنویسی اسلامی به صورت حرفه‌ای در لیبی رواج ندارد و تجربه‌ زیادی نیز در این زمینه شاهد نیستیم.

وی افزود: شرایطی که در حال حاضر تجربه می‌کنیم، بسیار سخت است اما ما پیامی داریم و این که کار کردن در زمینه هنر، صلح به شمار می‌رود و هنر در زمان جنگ‌ها به معنای صلح است.

این نمایشگاه، فعلی فرصتی برای ساکنان محلی به‌شمار می‌رود تا از کاخ ملک ادریس بازدید کنند. این کاخ که در زمان معمر قذافی به‌عنوان موزه و کتابخانه استفاده می‌شد، هم‌اکنون به وسیله باغ بزرگی احاطه شده و فقط برای برگزاری نمایشگاه‌های نادر در طرابلس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تزیینات اسلامی پس از اسلام در شبه جزیره عربستان پیشرفت کرد و در خاورمیانه و ترکیه گسترش یافت اما به دلیل عدم اهتمام معمر قذافی به ترویج فرهنگ اسلامی، این هنر پیشرفت چندانی در لیبی نداشته است.

محمد ادریس سنوسی معروف به ملک ادریس در سال ۱۹۵۱ با حمایت بریتانیا و پس از استقلال لیبی از ایتالیا، پادشاه لیبی شد، وی نخستین و تنها پادشاه لیبی بود که از سال ۱۹۵۱ تا ۱۹۶۱ میلادی سلطنت کرد، او همچنین رهبر گروه اسلامی سنوسیه بود، پس از سفر ملک ادریس به ترکیه برای معالجه، کودتایی به وسیله چندی از فرماندهان نظامی با رهبری معمر قذافی صورت گرفت که نتیجه آن پایان حکومت ادریس بود.
منبع: ایکنا
ارسال نظرات