۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۹
کد خبر: ۵۸۶۸۲۲
نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین در گفت وگو با رسا:

شورای عالی زمینه رونق کرسی های آزاد اندیشی در حوزه را فراهم کند

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی با بیان این که شورای عالی زمینه های برگزاری کرسی های آزاد اندیشی را فراهم کند، گفت: با برنامه موجود بسیاری از اساتید و نخبگان حوزوی به بحث کرسی های آزاد اندیشی ورود پیدا نخواهند کرد.
حجت الاسلام بنیادی

حجت الاسلام والمسلمین بینادی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در زمینه اولویت های کاری شواری عالی حوزه علیمه قم گفت: شورای عالی حوزه علمیه از جنبه های مختلف مورد تأیید بزرگان حوزه علمیه و مراجع تقلید است.

نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: از سوی دیگر اعضای شورای عالی حوزه علمیه از صاحب نظران و افراد دارای سابقه طولانی در حوزه علمیه هستند و نسبت به امور علمی و اخلاقی حوزه از آگاهی کاملی برخوردار هستند بنابراین مصوبات در شورای عالی با نگاه باز بررسی می شوند.

وی خاطرنشان کرد: امروزه حوزه علمیه به برکت انقلاب اسلامی رشد چشم گیری داشته است اما باید وضعیت حوزه علمیه را با توجه به جایگاه امروزی آن نسبت به جهان و تمدن نوین اسلامی همچنین پاسخ گویی به مسائل و شبهاتی که در گستره جهان شایعه می شود، سنجید.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم توجه به فرهیختگان در حوزه علمیه را از اولویت های شواری عالی حوزه علمیه دانست و اظهار کرد: البته در این زمینه فعالیت هایی شروع شده اما نیازمند شتاب بیشتری است و شورای عالی حوزه علمیه باید توجه به فرهیختگان را در دستور کار خود قرار دهد.

وی با بیان این که زمینه سازی برای برگزاری کرسی های علمی از مواردی است که شورای عالی حوزه علمیه باید به آن توجه ویژه داشته باشد، افزود: امروزه برگزاری کرسی های علمی در حوزه علمیه اعم از ترویجی، نظریه پردازی و نو اندیشی با وجود تأکیدات رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید از اهمیت بالایی برخوردار است.

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی ادامه داد: در بخش نظریه پردازی، حوزه علمیه تابع مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است اما می طلبد که شورای عالی حوزه با اندیشه ای نو و با توجه به سنت های حوزوی این مسأله را پیگری کند زیرا با وجود برنامه موجود اساتید و نخبگان حوزوی به مسأله کرسی آزاد اندیشی ورود جدی نخواهند داشت.

وی توجه به مسائل اخلاقی در حوزه علمیه را بسیار مهم دانست و تصریح کرد: شواری عالی حوزه علمیه علاوه بر حساسیت نسبت به اخلاق فردی نسبت به اخلاق اجتماعی نیز حساس باشد بنابراین برنامه ریزی جامع در زمینه برگزاری برخی دوره ها در مورد اخلاق صنفی و گروهی به عبارت دیگر اخلاق در موارد مختلف ضروری است که چنین برنامه ای از سوی کمیته های مختلف انجام شده است اما باید به تصویب شورای عالی حوزه علمیه رسد.

نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: نگاه جامع به دروس خارج نیز اهمیت بالایی دارد زیرا در حوزه علمیه دروس خارج متعدد با اساتید مبرز وجود دارد اما باید به موضوعات جدید پرداخته شود که می توان این موضوعات را با کمک گروه ها و کمیته های علمی ارائه داد تا اساتید بر اساس ضرورت ها ورود پیدا کنند./1324/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات