۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۸
کد خبر: ۵۸۶۶۴۹
حجت الاسلام والمسلمین عابدی:

شناخت درست زمان و سیره پیامبر به فهم قرآن کمک می‌‌کند

استاد عابدی گفت: ادیانی مثل بودا، اصلا معلوم نیست که بودا کیست؛ دو نفرند یا یک نفر و احتمال قوی دو نفرند و با هم اشتباه شده‌اند. یا مثلا «کنفوسیوس» یا «شین تو» کتاب آسمانی دارند، اما نمی دانندکه این کتاب را چه کسی آورده است.
استاد عابدی احمد عابدی احمد عابدی

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین احمد عابدی در درس خارج حرم مطهر درباره تاریخ و سیره نبی اکرم صلی الله علیه و آله  بیان کرد که مطالعه تاریخ و سیره پیامبر مهم است. الان کتاب زیاد نوشته شده است و  کتابهای خوبی است که حیف است مطالعه نشود. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله بهترین الگو برای امروز است و برخی شبهاتی که درباره پیامبر خدا و صدر اسلام  هست معمولا معلول  توجه نداشتن به تاریخ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است. در بحث تاریخ پیامبر صلی الله علیه و آله کم کار کردیم که واقعیتی است و شناخت خوب زمان رسول خدا و سیره پیامبر به فهم قرآن خیلی کمک می‌کند.

وی در ادامه افزود: متأسفانه از زمانی که غربی‌ها پایشان به ایران باز شد  بنا کردند بگویند و بنویسند «پیامبر اسلام» و تعبیر خوبی نیست. غربی‌ها بخاطر اینکه پیامبر خدا را - نعوذ بالله -پیامبر خدا نمی‌دانند، می‌گویند «پیامبر اسلام»؛ ولی ما هر چه داریم مثل «اشهد ان محمد رسول الله» است و مواظب باشیم که همین تعبیر (رسول خدا یا پیامبر خدا) را به کار ببریم.

این استاد برجسته حوزه و دانشگاه درباره تاریخ پیامبران ادیان دیگر ابراز کرد: ادیانی مثل بودا، اصلا معلوم نیست که بودا کیست؛ دو نفرند یا یک نفر و احتمال قوی دو نفرند و با هم اشتباه شده‌اند. یا مثلا  «کنفوسیوس» یا «شین تو» کتاب آسمانی دارند، اما نمی دانندکه این کتاب را چه کسی آورده است.

استاد عابدی گفت: آیه  شریفه قرآن درباره حضرت عیسی فرمود: «و کهلاً و من الصالحین»؛   «کهل» در قرآن به معنای پیرمرد است. عیسایی که این‌ها می گویند 32 ساله بود. آدم 32ساله را که کهل نمی‌گویند؛ در حالی که قرآن می‌فرماید کهل که به معنای پیرمرد است.

وی افزود: بعضی‌ها می‌گویند که ما دو عیسی داریم. یکی عیسی بن مریم که پیامبر خدا بوده و یکی هم عیسای دیگری که به دار آویخته شده و به صلیب کشیده شده و این مسیحی ها  این دو را با هم اشتباه کردند. این آدم معمولی را به عنوان پیامبر و - نعوذ بالله- خدا و پسر خدا می‌دانند. دینشان یک چیز است و پیامبرشان کسی دیگر.

استاد درس خارج بیان کرد: این تاریخ میلادی، تاریخ ولادت عیسی بن مریم نیست؛ تاریخِ یک عیسی دیگر بود. بعضی می‌گویند که این دو عیسی 150 سال با هم فاصله داشتند.  هر چه این شعائر در دین مسیح است، یا برای «پولوس» است یا برای آن عیسی؛ نه عیسی بن مریم. البته در اروپا هر که این حرف را بزند او را  می کشند. کسانی هم که کتابی و مقاله‌ای نوشته‌اند از طرف واتیکان  او را می‌کشند.

وی ابراز کرد: مقصودم این است که در ادیان دیگر پیامبرشان اینگونه است که پیامبر با غیر پیامبر اشتباه شده است. در حالی که پیامبر خدا صلی الله علیه و آله همه چیزش مشخص است، چه زمانی متولد شد، پدرش کیست، مادرش کیست، چه کسی به او شیر داد و... ؛ با این حال متأسفانه برخی شک و تردید  می‌کنند که خیلی بی انصافی است.

استاد  عابدی در بین کتابهای فارسی که در تاریخ نبی اکرم صلی الله علیه و آله نوشته شده، کتاب «تاریخ پیامبر اسلام» دکتر آیتی را بهترین کتاب دانست و دقیق بودن نویسنده را عامل این انتخاب بیان کرد./999/پ۲۰۲/س

 

 

 

 

ارسال نظرات