۰۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۱
کد خبر: ۵۸۶۴۸۸
نماینده ولی فقیه در بنیاد مسکن خراسان شمالی:

رهبری از عوامل مهم وحدت امت اسلام است

نماینده ولی فقیه در بنیاد مسکن خراسان شمالی با بیان اینکه یکی از عوامل مهم وحدت، رهبری است، گفت: آنچه اندیشه‌ها را هدایت کرده و مردم را در مسیر حق از تفرقه نگاه می‌دارد و امت را از بی‌سروسامانی و آشفتگی در یک جامعه، مصون می‌دارد رهبر است.
حجت الاسلام احمدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، در سال 1360 به پیشنهاد یکی از عالمان وارسته نظام اسلامی و موافقت امام خمینی (ره)، فاصله بین دو روایت میلاد حضرت محمد (ص)، (دوازدهم ربیع‌الاول در روایات اهل تسنن و هفدهم ربیع در روایات شیعه)، با هدف ایجاد وحدت میان مسلمانان جهان به‌عنوان هفته وحدت نام‌گذاری شد تا این اختلاف در تاریخ ولادت رسول اکرم (ص)، نه‌تنها عاملی برای اختلاف نشده بلکه مایه وحدت و همدلی امت اسلامی هم باشد.

 

وحدت در بین مسلمانان از دیرباز تاکنون فراز و فرود زیادی به خود دیده است، گاهی به سبب فعالیت علما و نخبگان دنیای اسلام این وحدت رو به فزونی یافته و برخی مواقع هم به دلیل فعالیت‌های مداوم دشمنان و تفرقه‌افکنی آن‌ها، انسجام اسلامی تضعیف شده است.

پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) نقطه عطفی در تقویت وحدت امت اسلامی بود، زیرا رهبر کبیر انقلاب از همان ابتدا ندای وحدت امت اسلامی در برابر دنیای استکبار را سر داد و در عمل هم دنباله‌رو این وحدت بود.

در چهار دهه گذشته از پیروزی انقلاب اسلامی با پیشگامی ایران، مصادیق وحدت عملی در بین مسلمانان افزایش یافته و به‌ویژه این وحدت در داخل کشور به تمام معنا اجرایی و عملی شده است.

نمونه بارز این وحدت عملی در داخل کشور، اتحاد و انسجام مثال‌زدنی اهالی شیعه و سنی در خراسان شمالی است، حدود 10 درصد از جمعیت 836 هزار نفری این استان در شمال شرق کشور را ترکمن‌های سنی مذهب تشکیل می‌دهند که اغلب در سه شهرستان راز و جرگلان، مانه و سملقان و بجنورد سکونت دارند.

به گواه آگاهان و شهادت شاهدان در خراسان شمالی شیعه و سنی با برادری و مسالمت کامل با یکدیگر زندگی می‌کنند به‌گونه‌ای که تاکنون حتی یک مورد اختلاف و درگیری ناشی از مذهب در بین شیعیان و اهل سنت این استان روی نداده و همین موضوع خراسان شمالی را به استان نمونه وحدت در کشور تبدیل کرده است.

در این زمینه به سراغ حجت‌الاسلام علیرضا احمدی، یکی از علمای برجسته و استاد حوزه علمیه این استان رفتیم تا با او در مورد شایسته‌ها و بایسته‌های وحدت اسلامی صحبت کنیم، آنچه در پی می‌آید حاصل این گفت‌وگوی صمیمی با نماینده ولی فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی است.

رسا- ضرورت وحدت اسلامی در بین مسلمانان را چگونه ارزیابی می‌کنید.

برای پاسخ به این سؤال، ذهن شما را به ضرورت وحدت امت اسلامی از نگاه حضرت علی (ع) معطوف می‌دارم.

مولای متقیان در خطبه ۱۹۲ نهج‌البلاغه، اتحاد میان مسلمانان را موهبتی بزرگ و بی‌بدیل از جانب خداوند می‌داند و می‌فرماید: «آگاه باشید خداوند بر این امت اسلامی، بر وحدت و برادری منت گزارده بود که در سایه آن زندگی کنند؛ نعمتی که هیچ‌کس نمی‌تواند بهای آن را تعیین نماید؛ زیرا از هر ارزشی برتر و از هر کرامتی والاتر است».

درواقع وحدت ارزش ضرورت نقلی، عقلی، دینی و فطری دارد و روایات اسلامی وحدت را عامل حیات امت اسلامی معرفی می‌کنند؛ چون اعتصام به حبل الهی زمینه‌های نیل به عزت را فراهم می‌کند.

از طرفی تفرقه‌افکنی و دسیسه‌های اختلاف افکنانه دشمن، ضرورت وحدت و همدلی مسلمین را بیش از پیش اثبات می‌کند.

رسا- از دیدگاه حضرت‌عالی وحدت یک استراتژی است یا تاکتیک؟

پیروزی، یکسری عواملی دارد که از آن‌ها به‌عنوان عوامل موجده یاد می‌شود و از نظر تحلیلگران مسائل اجتماعی، عوامل ایجاد، عوامل بقا نیز هستند.

یکی از عوامل مهم در به ثمر رسیدن آرمان‌های دینی و اسلامی در پرتو انقلاب اسلامی که در دنیا به‌عنوان یک کنش بزرگ اسلامی و پدیده‌ای نوظهور مطرح می‌شود، وحدت بین امت اسلامی است؛ ازاین‌رو می‌طلبد برای حفاظت و حراست از آن توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

با توجه به اینکه دشمن به دنبال آن است تا از هر رخوتی برای رخنه بهره بگیرد، امام خمینی (ره) فاصله بین دوازدهم تا هفدهم ربیع‌الاول را هفته وحدت نام‌گذاری کردند تا از هر نوع توطئه و شیطنت تفرقه‌افکنانه دشمن پیشگیری شود.

بر این اساس باید گفت وحدت اسلامی نه یک تاکتیک بلکه امر هویتی و حتی بالاتر از استراتژیک است.

رسا- راهبردها و راهکارهای وحدت اسلامی را بیان کنید؟

به نظر می‌رسد تدارک زمینه‌های اعتقادی، اخلاقی و رفتاری برای ایجاد اتحاد و همدلی در بین مسلمین از راهبردهای مهم است.

از سوی دیگر تشکیل یک گروه علمی و کارآمد برای وصول به آن یکی از الزامات است که باید مورد توجه ملت‌های مسلمان باشد.

صهیونیسم و مجموعه معاندین و امپریالیسم هم امروزه به‌عنوان یک پدیده شیطانی متحد شده‌اند تا اضمحلال ریشه‌های علاقه به اسلام را به تماشا بنشینند که برای مبارزه با این توطئه شوم، برگزاری کنفرانس‌ها و نشست‌های علما و دانشمندان مذاهب مختلف می‌تواند یکی دیگر از راهبردهای مهم در جلوی راه بزرگان و فحول باشد.

رسا- آیا وحدت به معنای تنازل اصول است؟ محور وحدت اسلامی در عصر حاضر را بیان کنید.

وحدت به معنای تنازل اصول نیست زیرا محورهای وحدت اسلامی فراوان‌اند؛ الف) توحید است. توحید مبنای مهم‌ترین تعلیمات پیامبران الهی بوده است، قرآن در سوره آل‌عمران آیه ۶۴ همه اقوام و ملت‌ها را مخاطب ساخته و می‌فرماید: «بگو ای اهل کتاب، بیایید بر سر سخنی که میان ما و شما یکسان است بایستیم که جز خدا را نپرستیم و چیزی را شریک او نگردانیم».

این آیه یک دعوت برای وحدت است، قرآن به همه پیروان ادیان آسمانی اعلام می‌کند: ما و شما در اصل توحید مشترکیم، این کتاب آسمانی از انسان‌ها می‌خواهد که با حفظ اصول و در نظر داشتن اختلاف‌های شریعتی خود، در یک اجتماع کلان و واحد انسانی جهانی گرد هم آیند و به اصول و ارزش‌های مشترک توجه کنند.

ب) دین اسلام، به‌عنوان دین کامل دیگر محور وحدت است، قرآن در سوره نصر می‌فرماید: «هنگامی که یاری خدا و پیروزی فرا رسد و ببینی مردم گروه‌گروه وارد دین خدا می‌شوند».

ج) وجود مبارک پیامبر اعظم (ص) نیز یکی از بزرگ‌ترین محورهای اساسی وحدت مسلمانان است.

د) اهل‌بیت پیامبر (ص) از نقاط اشتراک عموم مسلمین است و پیروان دین اسلام با تأسی به سیره و روش آن بزرگواران می‌توانند به همدلی و الفت دست یابند.

امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند: «هیچ کس از من بر اتحاد و هم‌بستگی امت محمد (ص) حریص‌تر نیست».

بنابراین یکی از راه‌کارهای اساسی در راستای دست‌یابی به وحدت و همبستگی امت اسلامی، تمسک به ولایت و امامت اهل‌بیت و عترت پیامبر (ص) است.

ه) یکی از عوامل مهم وحدت، رهبری است.

آنچه اندیشه‌ها را هدایت کرده و مردم را در مسیر حق از تفرقه نگاه می‌دارد و آنچه به نیروی انسانی و تلاش‌های مداوم او جهت بخشیده و امت را از بی‌سروسامانی و آشفتگی در یک جامعه، مصون می‌دارد رهبر است.

عامل رهبری می‌تواند نظام بخشی و سامان آفرینی کرده و محور وحدت گردد.

همان‌گونه که یک نخ و رشته، دانه‌های تسبیح یا گردن بند را در یک خط به صف می‌کشد و از پراکندگی و تشتت و ازهم‌گسیختگی و کم شدن و گم شدن حفظ می‌کند، رهبری نیز در جامعه همین نقش را دارد.

رسا- چرا جهان اسلام با وجود این هم نقطه اشتراک هنوز نتوانسته است به اتحاد برسد و اختلافات جزئی محور قرار می‌گیرد چه دست‌هایی درصدد بزرگ‌نمایی اختلافات جزئی در جهان اسلام است؟

به یاد داشته باشیم که وحدت، موعظه و یک پیشنهاد نیست؛ بلکه یک وظیفه است، تفرقه و تردید نسبت به یکدیگر کیان اسلام را سست و ضربه‌پذیر می‌کند؛ بر این اساس همان‌گونه که مسلمانان موظف هستند بر اساس آموزه‌ها و دستورات دینی خدا را عبادت کنند، وظیفه دارند برای تحقق و حفظ وحدت نیز بکوشند.

دشمنان با توجه به درک اهمیت و تأثیرگذاری بالای اتحاد در بین امت اسلام همواره درصدد تضعیف اتحاد از طریق تفرقه‌افکنی و بزرگ کردن نقاط اختلاف غالباً کم‌اهمیت است، ازاین‌رو همه مسلمانان به‌ویژه علمای شیعه و سنی باید هوشیار بوده و اجازه جولان به دشمنان و بدخواهان امت واحده اسلامی را ندهند.

رسا- از اینکه وقت خود را در اختیار خبرگزاری رسا قرار دادید سپاسگزاریم.

من هم از شما و همکارانتان که در راستای تقویت وحدت امت اسلامی گام برمی‌دارید قدردانی می‌کنم./9314/گ۴۰۴/ب۱

ارسال نظرات