۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۰
کد خبر: ۵۸۶۴۱۰

یادداشت | راستگو در گفتار و کردار

جنبه های علمی امام ششم(ع) صِرفا بیان دین نبود، بلکه تبیان سلوک و انعکاس مفاهیم پوشیده دین، در راستای خیررسانی به مردم، رسالت جدانشدنی امام بود.
میلاد امام صادق

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، پس از رحلت پیامبر اکرم(ص)، افول مرگباری در بیان حق و حقیقت، دامان مسلمانان را فرا گرفت. با گذشت زمان، دانشگاهی تاسیس گشت که تنها مسیرِ تحول جهان اسلام محسوب می شد. بنیاد علمی و عملی این دانشگاه، منویات و رفتارهای موسس آن امام صادق بود. اسلام با این پشتوانه بی نظیر، از افول به طلوع رسید یعنی دوباره عطشِ پویندگان و جویندگان دانش، فرو نشست و فرصت عرض اندام مذاهبِ نوظهور پوشالی تباه شد.

شاخصه های ماندگار

برپایی مدرسه، در انبوه اندیشه های زنگ زده، کار هر کسی نبوده، امام ششم با چند شاخصه ی منحصر به فرد خود، دانشگاهی تاسیس کرد که به ثبت جهانی رسید:

۱.مدرسه ایشان(ع) دو مولفه داشت؛ یکی نشر و انتشار دین و دیگری، تربیت مسئولِ پایبند به مسئولیت.
۲. پیشوای شیعیان(ع) از طریق مدرسه خود؛ علم و عمل را پیوند زد.
۳. امام(ع) با همدم کردن علم و عمل، تک روی، تک خوری و تک خواهی ها را زدود و روحیه ی مردم مداری را حیات تازه ای بخشید.
۴.مدارا با مردم و حتی با مخالفان، چهار هزار شاگرد را پیرو قبله دانش ها یعنی امام صادق، گردانید.
۵. و شاخصه دیگر مدرسه امام(ع)، تربیت مردان خستگی ناپذیر در محرومیت زادیی و بر طرف کننده نیازمندیهای مردم همانند امام صادق بود.

فراتر از بیان

جنبه های علمی امام ششم(ع) صِرفا بیان دین نبود، بلکه تبیان سلوک و انعکاس مفاهیم پوشیده دین، در راستای خیررسانی به مردم، رسالت جدانشدنی امام بود. به دو نمونه توجه فرماید:

الف: محکوم شدن مسئول بی کفایت

فَلِلّٰهِ اَلْحُجَّةُ اَلْبٰالِغَة.(۱) دلایل رسا، فقط از آن خداست. بی بدیل ترین تفسیر این آیه نورانی، فرمایش امام صادق است که فرموند: روز قیامت، مسئول بی لیاقت را می گویند: آیا می دانستی در دنیا باید سخت کوش، در رفع حوائج مردم می بودی! یا نمی دانستی؟
امام(ص) می فرماید: هر کدام را که جواب بدهد محکوم می شود؛ اگر بگوید: نمیدانستم. در پاسخ می گویند: چرا نیاموختی که عمل کنی. و اگر بگوید: می دانستم. در جواب می گویند: چرا به دانسته هایت عمل نکردی. و این چنین محکوم می گردد.

نام بردن کلمه مسئول، از باب نقل مصداق است و گرنه هر کس در دنیا کم گزارد، شامل بازتاب آیه می شود.

فریادگر درستی ها

درستی ها را  باید فریاد زد تا مسئولان خفته، هوشیار گردند. و حقیقت این است:  پیشوای ششم(ع) همیشه مردم دار بود. صادقانه، خالصانه و دلسوزانه، کاردان و خیررسانِ مردم بود و متقابلاَ مردم با جسم و روان خود، همراه و پیرو او شدند.

مسئولان بدانند؛ برای مردمی شدنشان، می بایست به دو اصل مهم پایبند بشوند؛ یکی؛ فهم صحیح سیره امام صادق و دومی؛ کاربرد سیره ایشان(ع)، در راستای سرویس دهی به مردم. حقِ مردمِ انقلابی همیشه در صحنه، فقط اکرام و اجلال است و عدالت در خدمت رسانی به آنها محقق می گردد.

ب. تربیت دو شاگرد ممتاز

۱.هشام بن حکم

استدلال در بحث و جدل احسن او با مخالفان، از شمشیر بُرنده، برنده تر بود.

۲. ابان بن تغلِب

مباهات شیعه بود. امام صادق به او می فرمود: در مسجد مدینه فتوا بده. دوست دارم همه مردم ببیند که شیعه شخصی مثل تو دارد. علاوه بر فقیه و اهل لغت بودن، در زمینه معانی و قرائات قرآن و در مورد روایات، کتاب نگاشته بود.

لازم به ذکر است دانشمندان درجه یک و مایه مباهات اهل سنت همچون مالک بن انس موسس مذهب مالکی، و ابوحنیفه رئیس مذهب حنفی، قطره ای بودند در دریای شاگردان امام صادق علیه السلام./918/ی703/س

سیدتقی نوری

۱. سوره انبیاء آیه 149

ارسال نظرات