۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۵
کد خبر: ۵۸۶۳۲۸

یادداشت | جمهوری اسلامی و خلق عناصر وحدت آفرین برای جهان اسلام

جمهوری اسلامی در ۴۰ سال گذشته با نامگذاری ۱۲ تا ۱۷ ربیع الاول به هفته وحدت و دعوت به اتحاد جهان اسلام، راهکارها و عناصر وحدت آفرینی آفرید که افزون بر کشورهای اسلامی، دایره آن کل جهان را دربرگرفته است.
هفته وحدت پرچم جمهوری اسلامی ایران

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، هفته وحدت، فرصتی دوباره برای یادآوری روزها و خاطره های شرینی است که مسلمانان در دوران وحدت و یکپارچگی در کتب تاریخ ثبت کردند، خاطراتی از اندلس که زمانی تحت لوای مسلمانان بود، خاطراتی از سفر امن و امان و بدون ویزا و پاسپورت مسلمانان از اقصی نقاط کشورهای اسلامی برای برگزاری مراسم حج، روزهایی که مسلمانان در اوج عزت بودند و غرب وحشی مالامال از تاریخ سیاه، جیره خوار اسلام و مسلمانان بود.

با گذر زمان باید شاهد وحدت و انسجام مثال زدنی جهان اسلام باشیم غافل از اینکه وحدت جای خود را به تفرقه و اخوت جای خود را به نفرت داد. دیگر خبری از وحدت نبود، کینه های قومی و نژادی زنده شد، تفتیش عقاید به اوج رسید، کشت و کشتار در میان مسلمان رواج یافت، دانایی زیر لوای جهل و نادانی ناپدید شد، اسلام مترقی به یکباره در نقطه ای ایستاد و غرب وحشی جایش را گرفت. اما چه شد که وحدت رخت بربست و از آن روز تا به امروز علی رغم تلاش شیعه و علمایش برای تحقق آن محقق نشد؟ چه کسی یا کسانی از تفرقه جهان اسلام سود می برند؟ وحدت جهان اسلام برای چه کسی خطرناک است؟ چرا علی رغم وحدت در قبله، اسلام، پیامبر(ص) و کتاب وحدت کم رنگ است؟ بهرحال سؤال های بسیار و پاسخ های بسیار.

وفات رسول خدا و آغاز تفرقه جهان اسلام

در دوران حضرت ختمی مرتبت تلاش هایی از سوی منافقان و کافران و یهود برای تفرقه میان مسلمانان صورت گرفت چه از طریق راه اندازی جنگ، تحقیر و تطمیع! با این حال تا زمانی که حضرت ختمی مرتبت بود توطئه ها کارگر نیفتاد و مسلمانان حول کلمه الله و پیرو رسول خدا بودند، لکن پس از وفات آن بزرگوار، اختلافات و دودستگی ها هویدا شد. اختلافاتی که با مشخص بودن حق و حقدار به اوج خود رسید و مسلمانان را به اقلیت و اکثریت تبدیل کرد.

اقلیت بجای بازپس گیری خلافت سکوت اختیار کرد سکوتی که تلخ تر از زهر و به قیمت تاراج میراث رسول الله بود، سکوتی که برای حفظ وحدت اسلام و در امان نگه داشتن مسلمانان از خونریزی بود؛ با این حال اکثریت از روی جهل و یا توطئه های منافقان در لعاب مسلمان، سختگیری های بسیاری در حق اقلیت روا داشتند؛ سبب غصب خلافت، شهادت حضرت زهرا(س)، شهادت سید شباب اهل الجنه، به اسارت گرفته شدن خاندان نبوت و مسموم کردن سایر معصومین شد.

اقلیت با سعه صدر همچون امامانشان منادی وحدت شدند به این امید که عداوت ها پایان و خاطره های خوش اسلام تکرار شوند؛ اسلام و مسلمین عزت دوباره یافته و مسلمانان، برادرگونه همدیگر را در آغوش بگیرند.

حاکمان دست نشانده و کوبیدن بر کوس تفرقه 

گذر زمان به اکثریت ثابت کرد که در همراهی با اقلیت به قله های ترقی و پیشرفت خواهند رسید با این حال حاکمان دیکتاتور دست نشانده و علمای مواجب گیر دربارها بر کوس تفرقه و کینه می کوبند و آتش خاموش فتنه ها را دوباره شعله ور می سازند. به راستی چرا حاکمان و سطحی نگرهای بظاهر عالم از وحدت جهان اسلام می هراسند؟ آیا سود تفرقه برای حفظ تاج و تخت است یا اثبات نوکری به ارباب، یا لاپوشی بر جنایت ها و دزدی ها، یا هشدار به اکثریت مبنی بر ناحق بودن اقلیت؟ هان ممکن است این دست نشانده ها و ابوموسی اشعری ها از حقایقی اطلاع دارند که در سایه سار وحدت اکثریت تابع اقلیت خواهند بود!

نمی خواهیم در این یادداشت تکرار مکررات نوشته و بگوییم که اگر مسلمانان متحد باشند چنان و چنان خواهند شد، نمی خواهیم بگوییم که عناصر وحدت ما (قرآن، قبله و رسول) هستند؛ همگان از عناصر وحدت اطلاع داریم با این حال باید پرسید که چرا حول آنها متحد نشدیم. قطعا جواب را در توطئه چینی ها و دسیسه های غرب خواهیم یافت که ضرب المثل «فَرِّق تَسِد» را الگویی برای سیاست های خود در جهت آقایی و برتری بر جهان قرار داد.

توطئه های غرب برای تضعیف نقاط قوت جهان اسلام

خب اگر نتوانیم با عناصر وحدت آفرینی که همگان از آنها مطلع هستیم وحدت جهان اسلام را محقق کنیم باید فاتحه اسلام و وحدت مسلمانان را بخوانیم؟ قطعا خیر! اگر نتوانیم در سایه ( قرآن، قبله و رسول) وحدت بیافرینیم باید عناصر وحدت آفرین جدیدی خلق کنیم. عناصری که نسل های کنونی مسلمانان را نشانه بگیرد عناصری که غیرت مسلمانی را به جوش آورد و سبب شود یک جوان فارغ از قومیت و ملیت و مذهب فریاد «انا مسلم» سر دهد و مسلمانان را از حالت تدافعی خارج و به فاز هجومی سوق دهد.

پیش از ذکر عناصر وحدت آفرین جدید باید گریزی داشته باشیم به توطئه های غرب به ویژه روباه پیر در زمینه تفرقه افکنی میان مسلمانان تا از این طریق بتوانیم به مقابله بپردازیم، مستر همفر جاسوس معروف انگلیسی در کتاب خاطرات خود به نقاط ضعف و قوت مسلمانان اشاره و می گوید که نقاط ضعف باید گسترش و نقاط قوت تضعیف شوند.

شیعه انگلیسی و سنی آمریکایی ابزار تفرقه غربی ها

آنچه که در رابطه با وحدت مطرح است را مستر همفر در قالب بی توجهی مسلمانان به ملیت، وطن، زبان، رنگ، و سوابق کشورها، بیان می کند؛ از این رو تلاش برای تضعیف خصلت های مذکور از طریق طرح مباحث تفرقه آمیز میان شیعه و سنی با تألیف کتاب و توهین به اعتقادات را که امروزه در قالب شیعه انگلیسی و سنی آمریکایی نمود یافته است، خواهان می شود.

یادآوری مجد و عظمت اجداد و پیشینیان حربه جدید ملی گرایان تفرقه انگیز

غرب که خود از آتش اختلاف مذهب و دین زجر دیده و هزاران کشته داد این بار بهترین راهکار تفرقه جهان اسلام را در تقویت ملیت، زبان و رنگ مسلمانان پیدا کرد؛ از این رو تاریخچه کشورها و قومیت ها و ملت ها را پیش از اسلام در دستور کار قرار داد. راست و دروغ را تلفیق و به خورد مسلمانانی داد که به علت جهالت حاکمان در بند جهل و تاریکی بودند، مذهب وهابیت را پایه گذاری داد تا همه مسلمانان را تکفیر و خارج از دین، معرفی و ریخته شدن خون شان را جایز بشمارد، قومیت ها را تشویق کرد تا به دنبال استقلال باشند، به تربیت حاکمان دست نشانده ای پرداخت تا هر وقت مسلمانان دست برادری بر گردن همدیگر انداختند با یادآوری مجد و عظمت اجداد و پیشینیان، آتش های کینه و تفرقه را زنده کنند.

غرب، گروه های تروریستی را پرورش داد تا شیعه و سنی کشی به راه بیاندازد، تخریب علما و مراجع را هدف گرفت، مزدوران وابسته را تحریک کرد تا به بزرگان دو مذهب، توهین و تهمت های ناروایی وارد آورد، کانال های متعدد ماهواره ای با هدف تحریک پیروان مذاهب به راه انداخت که البته تا حدی هم به خواسته های خود رسید؛ چرا که اختلافات سیاسی میان سران کشورهای اسلامی بیانگر این مسأله است.

جمهوری اسلامی و خلق عناصر وحدت آفرین برای جهان اسلام

همانطور که گفته شد باید عناصر وحدت آفرین جدیدی را خلق کرد. در این باره الحق و الانصاف جمهوری اسلامی گام های بسیار اساسی و مهمی برداشته است، مهمترین عنصر وحدت آفرینی که جمهوری اسلامی خلق کرده، مسأله آزادسازی فلسطین، نابودی رژیم صهیونیستی، استکبارستیزی، مقاومت و تبیین جایگاه تشیع است؛ عناصری که امروزه غرب و حاکمان دست نشانده را به چالش کشیدند.

فلسطین، امروزه نه تنها دغدغه فلسطینی ها و مسلمانان بلکه دغدغه همه آزادگان جهان است، حمایت از نیروهای مقاومت، برگزاری کنفرانس های متعدد پیرامون فلسطین، تأکید بر ضرورت آزادسازی قدس شریف، دعوت مسلمانان در حمایت از فسطینی ها امروزه ایران اسلامی را الگو و سرمشقی برای مسلمانان قرار داده است تا آنجا که مسلمانان غبطه داشتن نظام و حاکمانی همچون ایران اسلامی را در سر می پرورانند.

بیداری اسلامی و نفوذ معنوی انقلاب اسلامی در غرب آسیا

بیداری اسلامی که سال های گذشته در برخی کشورهای عربی روی داد به واقع شمه ای از نفوذ معنوی جمهوری اسلامی بود، بیداری اسلامی و قدرت گیری احزاب اسلامی گویای الگوگیری از نظام اسلامی است، بازدید شخصیت های مختلف جهان اسلام از جمهوری اسلامی و قدردانستن فرصت دیدار با رهبرانقلاب به خوبی نشان دهنده نقش محوری نظام اسلامی و به واقع محور وحدت قرار گرفتن ایران اسلامی در حمایت از مظلوم و مبارزه با ظالم است.

صهیونیسم ستیزی و نه یهودستیزی دیگر عنصری است که جمهوری اسلامی از طریق آن توانسته وحدتی را میان مسلمانان ایجاد کند، تبیین و محکومیت جنایت ها و عدم اقرار به وجود رژیم صهیونیستی دستاوردی است که نه تنها ملل اسلامی بلکه حاکمان اسلامی، آرزوی آن را دارند، دستاوردی که امروزه جمهوری اسلامی را در خط مقدم نبرد با رژیم اشغالگر قدس قرار داده و به تبع میلیون ها دلی که برای ایران اسلامی آرزوی موفقیت در مبارزه را از خداوند طلب می کنند.

استکبارستیزی محور وحدت جهان اسلام

استکبارستیزی دیگر محور وحدت آفرین خلق شده از سوی جمهوری اسلامی ایران است که کشورهای مسلمان و غیرمسلمانی که روزگاری مستعمره بودند آن را مورد توجه قرار داده و به پیروی از جمهوری اسلامی بنای مبارزه با استکبار را عَلم کردند، کشورهایی که آزادی و استقلال حقیقی را خواهانند.

شیعیان تا پیش از انقلاب اسلامی ارتباط مستحکمی با یکدیگر نداشتند اما با روی کار آمدن انقلاب اسلامی، نفس تازه ای در روح شیعه دمیده شد، شیعیان به راحتی توانستند عقاید خود را بیان کنند. جمهوری اسلامی را مأمن و پناه خود بدانند، خود را سربازان ولی امر بدانند، فریادهای یا علی و یا لثارات الحسین طنین انداز کنند، عزاداری های حسینی را از سربگیرند و حماسه اربعین را خلق کنند.

جمهوری اسلامی و نه گفتن به آمریکا

تا پیش از انقلاب اسلامی، کسی را توان مقابله با رژیم صهیونیستی و نه گفتن به آمریکا نبود، کشورهای عربی تنها ۶ روز در برابر رژیم صهیونیستی مقاومت کردند و از آن روز تاکنون گاو شیردهی بیش نبودند با این حال پس از روی کار آمدن انقلاب اسلامی، محور مقاومت بر پایه نه به آمریکا و مقابله با توسعه طلبی ها و جنگ افروزی های رژیم اشغالگر قدس شکل گرفت.

جوانان شیعی بسیاری به عضویت آن درآمدند، حضور در محور مقاومت آرزوی بسیاری شد، محور مقاومت با زعامداری جمهوری اسلامی به مقابله با گروه های تروریستی پرداخت، تروریست ها تار و مار شدند و محور مقاومت الگوی نیروهای نظامی و ارتش ها قرار گرفت تا آنجا که عراقی ها و سوری ها به عضویت حشد شعبی و محور مقاومت درآمدند و حضور در آن را افتخاری برای خود قلمداد کردند.

بهر حال جمهوری اسلامی افزون بر نامگذاری ۱۲ تا ۱۷ ربیع الاول به هفته وحدت و یادآوری عناصر وحدت آفرین جهان اسلام، عناصر وحدت آفرین جدیدی برای جهان اسلام و جهانیان وضع کرده است که قطعا استکبار و حاکمان دست نشانده به مقابله با آن خواهند پرداخت اما نکته تأسف بار آن است که برخی ها در داخل همنوا با نقشه های استعمار پیر به تقویت باستان گرایی، ملی گرایی و نامیدن اسلام به عنوان علت عقب ماندگی کشور می پردازند./9456/ی۷۰۲/س

حاتم شرفی

ارسال نظرات