۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۸
کد خبر: ۵۸۶۰۱۴
آیت الله نوری همدانی:

اجرای اقتصاد اسلامی فقر، بیکاری و فشار معیشتی را از بین می برد| در جامعه اسلامی باید ارزش های الهی حاکم باشد

حضرت ‌آیت الله نوری همدانی مشکل امروز کشور را مسائل اقتصادی دانست و تأکید کرد که اجرای اقتصاد اسلامی فقر، بیکاری، درماندگی و مضیقه در معیشت را از بین می برد.
جلسه درس خارج حضرت آیت الله نوری همدانی در مسجد اعظم قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با تأکید بر رسمی شدن نهج البلاغه به عنوان یکی از دروس حوزه علمیه گفت: بعد از قرآن کریم نهج البلاغه کتابی بسیار مهم است و  باید در حوزه قم کتاب درسی باشد چرا که مطالب بسیار غنی دارد و اگر کسی تخصص و مهارت نداشته باشد نمی تواند حق این کتاب را ادا کند.

وی افزود: در نهج البلاغه مطالب بسیار مهم و سنگینی درباره وظایف مسؤولان نسبت به جامعه بیان شده است که باید مد نظر مسؤولان  جامعه اسلامی باشد، اگر مسؤولان درست و با اخلاص عمل کنند ثواب و فضیلت بسیاری دارند.

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که هدف از انقلاب اسلامی این بود که اسلام بر جامعه حاکم باشد، اظهار داشت: مردم اسیر استبداد و استکبار شده بودند و به همین دلیل دچار گرفتاری های بسیاری شدند و از زندگی و  پیشرفت عقب ماندند.

وی با تأکید بر این که در حکومت و نظام اسلامی باید ارزش های اسلامی حاکم باشد، ادامه داد:  امیرمؤمنان در نامه ای  به مالک اشتر وظایف مسؤولان جامعه اسلامی را بیان می فرمایند، برخی افراد از دین تنها به عنوان ابزار استفاده می کنند اما به دستورات آن در زمینه های مختلف توجهی ندارند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که  مردم در دوره های گذشته رنج ها و مصیبت های بسیاری کشیدند و حکومت ها با استبداد مردم را تحقیر می کردند، ابراز داشت: وقتی خورشید انقلاب طلوع کرد و مردم انقلاب را انتخاب کردند، امام در ابتدای انقلاب فرمودند که اگر مردم انقلاب می خواهند باید رأی بدهند چرا که رأی دادن های امروز مانند بیعت زمان های گذشته است.

وی عنوان کرد: امام فرمودند عنوان کشور باید جمهوری اسلامی ایران باشد اما برخی غربزده ها اصرار داشتند که جمهوری دموکراتیک باشد که امام اجازه نداد و تأکید کردند که باید جمهوری اسلامی باشد نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: با پیروزی انقلاب، اسلامی که به حاشیه رانده شده بود، به صحنه زندگی مردم آمد و رکن نخست انقلاب، اسلام ناب محمدی است که ابعادی دارد و باید به آن توجه کرد، مسؤولان وظیفه سنگینی نسبت به مردم انقلاب کرده دارند

وی اضافه کرد: اعزام مالک اشتر به مصر برای حکومت می تواند دلیلی برای ولایت فقیه باشد چرا که ایشان فقیهی مانند مالک اشتر را  معین کردند تا در مصر حکومت کند، نامه امیرمؤمنان به مالک اشتر باید مبنای کار مسؤولان قرار گیرد.

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که امیرمؤمنان مالک اشتر را به رعایت عدالت توصیه می فرماید، گفت: حضرت توصیه های اقتصادی نیز دارند که نشانگر اهمیت اقتصاد در جامعه است، مشکل امروز ما اقتصاد است و اجرای اقتصاد اسلامی می تواند فقر، بیکاری، درماندگی و مضیقه در معیشت را از بین ببرد و زندگی نسبتا مرفهی برای مردم فراهم کند.

وی افزود: تأکید دیگر امیرمؤمنان شناخت دشمن و نقشه های آنان و جهاد کردن در برابر توطئه های دشمن است، تربیت جامعه صالح توصیه دیگر حضرت به مالک اشتر و مسؤولان جامعه است که فرهنگ اسلامی به شمار می رود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که وظیفه مسؤولان دوست داشتن و محبت به مردم جامعه است، اظهار داشت: انسان دوستی و ارتباط محبت آمیز بین مسلمین مورد تأکید ویژه اسلام است،

وی ادامه داد: فسادی که حب مال و جاه در دین انسان به وجود می آورد بسیار است و انسان را به بیراهه می کشاند چرا که چنین افرادی تنها می خواهند موقعیت و مال خود را اثبات کند و در این مسیر از هیچ کاری فروگذار نیست.

این مرجع تقلید ابراز داشت: زمانی که حضرت امیر برای حکومت به کوفه رفتند به مردم فرمودند با مرکب و لباس خود به شهر شما آمدم و اگر روزی بعد از حکومت بیش از این داشته باشم به شما خیانت کرده ام، واقعا عجیب است که امیرمؤمنان با آن جایگاه عالی و مقام رفیع اینگونه می فرمایند، این فرمایش باید مبنای کار مسؤولان کشور باشد.

ارسال نظرات