۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۰
کد خبر: ۵۸۵۷۷۷
مدیر حوزه علمیه سیستان و بلوچستان مطرح کرد؛

حل مشکل تمرکز طلاب در قم با اجرای سیاست التزام به تحصیل در استان محل تولد

حجت الاسلام باقری با اشاره به اجرای سیاست التزام به تحصیل طلاب در استان محل تولد خود، گفت: با اجرای این سیاست در حوزه علمیه سیستان و بلوچستان نیاز استان به امام جماعت در مساجد و مدارس برطرف شده است.
حجت الاسلام محمد باقری حجت الاسلام محمد باقری، مدیر حوزه‌های علمیه سیستان و بلوچستان

حجت الاسلام محمد باقری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، مسأله تمرکز طلاب در مراکز حوزوی و عدم مراجعه آنها به بلاد را یک مسأله کشوری توصیف کرد، اظهار داشت: هجرت طلاب به بلاد نیازمند بستر و ملزوماتی است که تا این بستر و ملزومات فراهم نشود، مهاجرت طلاب به بلاد به کندی انجام خواهد شد.

مدیر حوزه علمیه سیستان و بلوچستان با اشاره به اجرای سیاست التزام طلاب حوزه علمیه سیستان و بلوچستان به تحصیل در استان محل تولد، افزود: اجرای این سیاست در سطح استان موجب افزایش جمعیت رو به کاهش مدارس علمیه شده است؛ به گونه ای که مدرسه ای که در گذشته حدود 20 طلبه داشت؛ در حال حاضر بالغ بر 250 طلبه دارد.

وی تصریح کرد: با اجرای این سیاست در حوزه علمیه سیستان و بلوچستان ضمن اینکه نیاز مساجد و مدارس استان به امام جماعت برطرف شده است، مشکلات اقتصادی و انواع مخاطراتی که طلاب هجرت کننده را تهدید می کند از بین رفته و طلاب بدون پرداخت هزینه های گزاف جابجایی در خانه و استان محل تولد خود مشغول به تحصیل هستند.

حجت الاسلام باقری ادامه داد: اجرای سیاست التزام به تحصیل در استان محل تولد به معنای جلوگیری از مهاجرت طلاب به قم نیست، بلکه طلابی که خانواده، همسر و یا بستگان آنها در قم ساکن هستند و یا شرایطی از این قبیل را دارا باشند می توانند به قم مهاجرت کنند.

وی افزود: باید توجه داشت که با اجرای سیاست التزام طلاب به تحصیل در استان محل تولد از مهاجرت های عادی و غیر ضروری طلاب به استان قم جلوگیری کرده است.

مدیر حوزه علمیه سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: در حال حاضر تمامی طلاب جدیدالورود و کسانی که علاقه مند به تحصیل در حوزه های علمیه هستند در خود استان ثبت نام و پذیرش می شوند و همچنین سیاست استفاده از توانمندی های طلاب به صورت بومی در استان مدنظر قرار گرفته است به همین دلیلی میزان ثبت نام طلاب استان سیستان و بلوچستان در دیگر استان ها و به ویژه قم بسیار کم شده است.

حجت الاسلام باقری اظهار داشت: حوزه علمیه سیستان و بلوچستان برای استفاده از توانمندی طلابی که در سال های گذشته تحصیل خود را در قم آغاز کرده اند و در حال حاضر فارغ التحصیل شده اند نیز برنامه ویژه ای دارد و در آینده ای نزدیک فراخوانی برای استفاده از توانمندی های این طلاب آغاز خواهد شد./837/ت302/ب1

ارسال نظرات