۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۹
کد خبر: ۵۸۵۷۵۰
استاد حوزه علمیه:

هدف طلاب از تحصیل علوم حوزوی خودشناسی و رسیدن به قرب الهی باشد

حجت الاسلام ضیایی با بیان اینکه خودشناسی لازمه رسیدن به خداوند است، گفت: هدف طلاب از تحصیل علوم حوزوی خودشناسی و رسیدن به قرب الهی باشد.
ضیایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیدکاظم ضیایی استاد حوزه علمیه در هشتین جلسه درس اخلاق که در حوزه علمیه کوثر برگزار شد، گفت: سعادت انسان در گرو شناخت نفس است

وی افزود: انسان اگر من واقعی خودش را بیابد و به غایت خود آگاه باشد در هر فضا و مکانی که قرار گیرد از مسیر حق منحرف نمی‌شود.

حجت الاسلام ضیایی با بیان اینکه جسم انسان قفس روح است، ابراز کرد: در میان معرفت‌ها مهم‌ترین معرفت شناخت نفس است، معرفت نفس سبب می‌شود انسان معرفت الله را درک کند، سعادت دنیوی و اخروی انسان با شناخت نفس میسر می‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: انسان اگر خودش را بشناسد می‌تواند به شناخت خداوند دست یابد و آینه خداوند شود. متاسفانه همه مشکلات انسان ناشی از عدم شناخت خود است.

وی اضافه کرد: همه علوم آمده‌اند تا انسان به شناخت خود دست یابد و اگر انسان خودش را بشناسد همه علوم و علما در برابر او زانوی تلمذ می‌زنند حال آن شخص باسواد باشد و یا نباشد هرچند سواد انسان را در مسیر شناخت نفس یاری می‌کند.

حجت الاسلام ضیایی با بیان اینکه انسان بعد از شناخت خود به دنبال تزکیه نفس می‌رود، گفت: قیمت انسان کمتر از بهشت نیست بنابراین زمانی به بهشت دست می‌یابد که قیمت خود را بشناسد و مغلوب وسوسه‌های نفسانی و شیطانی نشود.

استاد حوزه علمیه بیان داشت: انسان اگر خودش را بشناسد به چرایی خلقت خود دست می‌یابد و می‌فهمد که عالم دنیا بدون هدف خلق نشده است. خداوند انسان را اشرف مخلوقات قرار داد و از روح خود بر او دمید و این نشان از جایگاه رفیع انسان دارد.

وی با اشاره به سوره معارج، گفت: خداوند در این سوره به انسان اشاره می‌کند و می‌فرماید: چرا در عالم دنیا قدر خودت را نشناختی حال که قیمت خودت را نشناختی در قیامت خودت را خواهی شناخت.

حجت الاسلام ضیایی ادامه داد: انسان زمانی می‌تواند اهل نجات باشد که به خودشناسی برسد انسان در دنیا اگر از هوای نفس تبعیت نکند خداوند را پیدا خواهد کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: انسان خودشناس همه وجودش را برای خدا فدا می‌کند تا بتواند به قرب الهی دست یابد؛ بنابراین طلاب در حوزه علمیه باید به دنبال خودشناسی باشند و هدف خود را از تحصیل علوم حوزوی مشخص کنند و دنبال بهترین‌ها بروند./813/پ202/ب1

ارسال نظرات