۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۷
کد خبر: ۵۸۵۵۷۳
آیت‌الله نمازی مطرح کرد؛

ضرورت حمايت از ناشران و نويسندگان كم‌بضاعت

آیت‌الله نمازی در دیدار با معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان برگزاری بیست و ششمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در کاشان بر ضرورت حمایت از نویسندگان و ناشران کم‌بضاعت تاکید کرد.
آیت الله نمازی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از ستاد هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران، آيت‌الله نمازي عضو مجلس خبرگان رهبري و نماينده ولي‌فقيه در جمع مسئولان برگزاري هفته كتاب با اشاره به پيشينه فرهنگي كاشان در طول تاريخ گفت: «كاف» كاشان عنوان مشير است به كتاب؛ همان طور كه امام صادق(ع) در تفسير بسم الله الرحمن الرحيم مي‌فرمايند كه حرف «ب» مشير به بهاالله است.

نماينده ولي فقيه در شهر كاشان ادامه داد: در طول چهارده قرن علماي برجسته‌اي در تاريخ، عرفان، هنر، فقه، حديث و علوم‌هاي مختلف در كاشان زندگي‌ كرده‌اند و به همين دليل حضرت امام (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامي نگاه ويژه‌اي به اين شهر داشته و دارند.

 آيت‌الله نمازي با تاكيد بر اهميت كتاب در همه اديان الهي عنوان كرد: از افتخارات اديان توحيدي اين است كه بر محور كتابند و اين كلام از آسمان بر آن‌ها نازل شده و جهان ماده و بشريت بايد با كتاب هدايت شوند.

امام جمعه كاشان با تاكيد بر دغدغه علماي حوزه علميه در انتشار كتاب‌ها گفت: دغدغه بزرگان جامعه و علماي حوزه علميه اين است كه انتشار كتاب‌ها بر اساس معرفت و تقوا باشد زيرا هر كتابي مطلوب نيست و هر منشوري مبارك نيست. بايد كتابي منتشر شود كه مفيد باشد و شك و ترديد در آن وجود نداشته باشد.

نماينده ولي فقيه در كاشان ادامه داد: ارزش كتاب اين است كه هدايت‌كننده باشد. يكي از دغدغه‌هايي كه از آغاز انقلاب در حوزه‌هاي علميه داشته‌ايم اين بوده كه كتاب مفيد در دسترس حوزويان قرار داشته باشد. در گذشته در كشور كتاب‌هايي بدون نظارت نهادهايي همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي منتشر مي‌شدند.

 آيت‌الله نمازي تصريح كرد: نكته‌اي كه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بايد مورد توجه قرار بگيرد اين است كه هر كتابي و نشريهاي نبايد مورد تاييد قرار گيرد. بايد يك كار كارشناسي در اين وزارتخانه صورت گيرد و عناوين كتاب‌هاي خوب در سنين مختلف براي نوجوانان و جوانان تهيه و تدوين شود. اين عناوين بايد با حضور نمايندگاني از نهادهاي مختلف مورد تاييد قرار گيرند.

عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره به ديدگاه قرآن درباره كتاب گفت: از نگاه اسلام هر كتابي محترم نيست بلكه كتابي مهم است كه «لاريب فيه» باشد و باعث هدايت جوانان شود. در فقه ما تاكيد شده است كه از گسترش كتاب‌هاي ضاله جلوگيري شود زيرا موجب غفلت جامعه مي‌شود و نگارش، چاپ و نشر و بيع آن حرام است از نظر اسلام حرام هستند. در جمهوري اسلامي اين توقع وجود دارد كه جواناني كه براي خريد كتاب مراجعه مي‌كنند، با خيال راحت هر كتابي را كه مي‌خواهند خريداري كنند. اگر اين موضوع را تضمين كنيم مشكل بزرگي از پيش روي جوانان، نوجوانان، دانشگاه‌ها و حوزه‌هاي علميه برداشته‌ايم.

آيت‌الله نمازي با تاكيد بر حمايت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بر حمايت از ناشران و نويسندگاني كه قادر به چاپ آثار ارزشمند خود نيستند گفت: ناشراني هستند كه كتاب‌هايي را نوشته‌اند كه به دليل امكانات مالي قادر به انتشار آن نيستند.

 عضو مجلس خبرگان رهبري تصريح كرد: به نظرم سياست‌هاي نشر بايستي تدوين شوند و در اختيار نويسندگان و ناشران قرار گيرند تا از همان ابتدا كه نويسندگان قلم به دست مي‌گيرند با شرايط و ضوابط نشر آشنا باشند.

در ادامه اين ديدار محسن جوادي؛ معاون امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ضمن ارايه گزارشي از اقدامات انجام شده در هفته كتاب به حمايت‌هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از ناشران و نويسندگان پرداخت و گفت: اين حمايت‌ها وجود دارند اما شايد به دليل كثرت ناشران و كمتر ديده مي‌شوند و حتي خريد كتاب از نويسندگان استاني در دستور دبيرخانه هيات خريد و كتاب قرار دارد.

وي ادامه داد: سال گذشته 100 هزار عنوان كتاب در كشور منتشر شد كه نشان از فعاليت ناشران در كشور است.

بيست و ششمين دوره هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران با شعار «حال خوش خواندن» از تاريخ 24 آبان تا 1 آذرماه با مشاركت بيش از 60 نهاد و سازمان در سراسر كشور برگزار مي‌شود.

در ديدار معاون امور فرهنگي وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي با آيت‌الله نمازي حجت‌السلام و المسلمين انصاري، نيكنام حسيني‌پور وميثم نمكي رئيس اداره ارشاد كاشان حضور داشتند.

 بيست و ششمين دوره هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران با شعار «حال خوش خواندن» از تاريخ 24 آبان تا 1 آذرماه با مشاركت بيش از 60 نهاد و سازمان در سراسر كشور برگزار مي‌شود./998/د ۱۰۳/ش

 

ارسال نظرات