۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۷
کد خبر: ۵۸۵۴۱۸
حجت الاسلام والمسلمین کلباسی:

غیبت به اشکال گوناگون در دوران همه انبیا و ائمه وجود داشته است

رییس مرکز تخصصی مهدویت با بیان این که غیبت به شکل های مختلف در دوران همه انبیا و ائمه(ع) وجود داشته است، گفت: رخی تصور می کنند که غیبت از مختصات امام زمان(ع) است که چنین تصوری درست نیست.
حجت الاسلام کلباسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی رییس مرکز تخصصی مهدویت امروز در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، با تسلیت شهادت امام حسن عسکری(ع) گفت: امروز از یک سو سالروز شهادت یازدهمین امام معصوم و از سوی دیگر سالروز آغاز امامت حضرت ولیعصر(ع) است.

وی افزود: در ایام عزاداری و شهادت ائمه طاهرین(ع) این مسأله وجود دارد که روز شهادت هر کدام از اهل بیت(ع) روز امامت امام بعدی نیز به شمار می رود و هیچگاه زمین از حجت خدا خالی نمی شود، تأکید بزرگان این است که روز نهم ربیع به عنوان روز شروع امامت حضرت صاحب الزمان(عج) باید تکریم و بزرگ شمرده شود.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که شبهاتی از سوی دشمنان القا می شود که چرا باید برای اهل بیت(ع) در ولادت ها، شهادت ها و آغاز امامت باید بزرگداشت گرفته شود، اظهار داشت: باید مجهز باشیم که اگر شبهاتی مطرح شد پاسخ داده شود.

وی ادامه داد: یک اصل کلی در آیات قرآن با عنوان ضرورت تعظیم شعائر الهی داریم، تعظیم شعائر الهی به فرموده قرآن کریم نشانه تقوا است؛ برخی مناسک حج، ماه حرام، قربانی حج و روز تولد و وفات انبیا و اولیای الهی بخش از شعائر الهی محسوب می شوند و از همین جهت روز آغاز امامت امام حی که حجت خدا بر روی زمین است ریشه قرآنی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین کلباسی با بیان این که امام عسکری(ع) و سایر اهل بیت(ع) سنگین ترین وظایفی که بر عهده آنان بود را در عصر خود انجام دادند، ابراز داشت: وجود مقدس عسکریین(ع) در منطقه نظامی بودند تا از از دسترس عموم مردم به دور باشند و اجازه توسعه معارف را ندهند، البته این دو امام بزرگوار در آن شرایط هم وظایف و مسؤولیت خود را انجام دادند که از جمله آن آماده کردن شیعیان برای ورود به عصر غیبت بود.

وی عنوان کرد: درباره غیبت امام عصر(عج) زیاد شنیده ایم اما برخی تصور می کنند که غیبت از مختصات امام زمان(ع) است که چنین تصوری درست نیست، همه ائمه و انبیای دیگر  هم بدون استثنا غیبت داشتند، برخی گمان می کنند اگر در عصر امامی بودند می توانستند همواره خدمت امام برسند در حالی که این چنین نیست.

رییس مرکز تخصصی مهدویت خاطرنشان کرد: چند نفر در عصر پیامبر گرامی اسلام(ص) ایشان را ملاقات کردند؟ همه مسلمانان امکان این که خدمت پیامبر و امام برسند را نداشتند، عده ای از افراد امکان داشتند که خدمت معصومان برسند، درباره حضرت عیسی و حضرت موسی و سایر انبیا نیز اینگونه بوده است و همه غیبت نسبی داشتند.

وی اضافه کرد: قم از زمان اهل بیت(ع) یکی از مراکز تشیع و حضور پیروان مکتب اهل بیت(ع) بوده است اما چند نفر از اهل قم می توانستند با امام ملاقات کنند، غیبت به شکل های مختلف در گذشته هم وجود داشته است./1323/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات