۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰
کد خبر: ۵۸۵۳۹۴
قنبری:

جبهه ظلم در هیچ دوره ای به اندازه امروز درمانده نبوده است

پژوهشگر تاریخ اسلام با بیان این که آینده اسلام در سایه پیروی از امام حق بسیار درخشان خواهد بود، گفت: در هیچ دوره ای از تاریخ جهان اسلام این مقدار عزت نداشته و جبهه استکبار و ظلم تا این اندازه درمانده نبوده است.
حشمت الله قنبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حشمت الله قنبری پژوهشگر تاریخ اسلام در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه تهران  با اشاره به تدبیر شگفت انگیز امام حسن عسکری(ع) در زمینه تبیین امامت پنهانی گفت: مهدویت در طول تاریخ همواره از محکمات توحیدی و آموزه های انسان های معتقد به غیب بوده است.

وی با بیان این که همه ادیان اتفاق نظر دارند که موعود آخرالزمان(عج) را به اسلام اختصاص دارد، اظهار داشت: همه ادیان بر این اتفاق نظر دارند که موعودی از ذریه پیامبر اسلام(ص) در آخرالزمان خواهد آمد و با ظهور ایشان عدل و داد گسترده شده، باطل ابطال می شود و استعدادهای علمی شکوفا خواهد شد.

قنبری با اشاره به این که حتی ائمه عصمت و طهارت(ع) نیز در زمره منتظران موعود آخرالزمان(عج) قرار داشته اند، به تبیین موضوع "آخرالزمان از دیدگاه امیرمؤمنان(ع)" پرداخت و عنوان کرد: دوران غیبت، دوران رها شدن و بی مسؤولیتی نیست، بلکه خداوند این دوره را مقرر فرمود تا امت اسلامی با آموزه هایی که از اولیای الهی در اختیار دارند خود را آماده و زندگی در تراز موعود آخرالزمان(عج) را تمرین کنند.

این پژوهشگر تاریخ اسلام به خطبه 150 نهج البلاغه اشاره و عنوان کرد: مردم در دوران غیبت به فتنه های بسیاری مبتلا می شوند که یکی از آن ها این است که مردم گرفتار چپ روی و راست روی خواهند شد، یعنی نگاهشان به سایران بوده و توجهی به خود ندارند؛ در دوران غیبت مردم به علت تمایلات به چپ و راست به وادی ضلالت و گمراهی افتاده و مسیر مستقیم را ترک می کنند.

وی با بیان این که وقتی مردم گرفتار حزب گرایی شوند، تعصب و لجاجت به وجود می آید، مطرح کرد: هنگامی که تعصب و لجاجت به وجود آید دیگر کسی در مسیر مستقیم نمی ماند و در نتیجه همه منحرف شده و گمراه می شوند.

قنبری با بیان این که در دوران غیبت عده ای با عملکرد متناقض خود جامعه را دچار حیرت و سردرگمی می کنند، افزود: با تبلیغات و هیاهوی فراوان و همه جانبه به دنبال آن هستند که تمرکز مردم بر زندگی بر پایه معارف حقه و هدایت امام و رهبر الهی را از بین ببرند.

وی بیان کرد: در نقطه مقابل در عصر غیبت، برخی آنچنان برای انتصاب خود به امام موعود شتاب زده عمل می کنند که گویی خود منتظَر قائل به فرج نیست؛ آن ها گروهی هستند که اعتقاد جامعه نسبت به امر ظهور را با تظاهرات تقلبی و ارائه اطلاعات ناقص و نشانه های نا مطمئن و وعده های غلط خدشه دار می کنند.

قنبری خاطرنشان کرد: در زمینه ظهور می توانیم درخواست سرعت در تحقق داشته باشیم، اما از عجله کردن و رفتارهای شتاب زده باید پرهیز کنیم.

استاد دانشگاه با تأکید بر این که انسان باید در دوران غیبت خود را برای دوران ظهور آماده کند، ابراز داشت: انسان هایی که برای دوران ظهور تربیت نشده باشند در هنگام فرج نمی توانند در کنار امام زمان(عج) قرار گیرند؛ انسان باید حقیقت وجودی خود را در خلوت هایش رصد کند، زیرا در جلوت و آشکار نمی توان به حقیقت وجود خویش دست پیدا کند.

وی با اشاره به این که انسان باید همواره خود را در عصر ظهور فرض کند، گفت: مردمی که از حق و باطل اطلاع نداشته باشند در روز ظهور یا غایب هستند و یا در جبهه مقابل امام زمان(عج) می ایستند، بنابراین باید راه و مسیر خود را بر اساس میزان امام حق تنظیم کرده و گرفتار چپ و راست نشویم.

قنبری ادامه داد: اگر انسان مؤمن، شریف و آزاده با نگاه عبرت بین به اتفاقات پیرامونی بنگرد می تواند حق را از باطل تمییز داده و فتنه ها را بازشناسد و مسیر سعادت را بیابد؛ امروز جهان اسلام به فتنه های بسیاری مبتلا است، به عنوان مثال در قتل روزنامه نگار و خبرنگار عربستانی با کمی دقت در می یابیم که وی معاون اطلاعات امنیت عربستان بوده است؛ خاشقچی کسی بود که وقتی مرحوم شهید شیخ نمر را به شهادت رساندند یکی از آرزوهایش این بود که «باید به نوعی با پیکر او برخورد شود که اثری از او بر روی کره زمین باقی نماند»؛ این گونه نیست که عربستان یک شخصیت آزاده را حذف کرده باشند، بلکه این عمل ناشی از اختلافات درون سازمانی خودشان بود.

وی با بیان این که آینده اسلام در سایه پیروی از امام حق بسیار درخشان خواهد بود، اظهار کرد: در هیچ دوره ای از تاریخ جهان اسلام این مقدار عزت نداشته و جبهه استکبار و ظلم تا این اندازه درمانده نبوده است؛ امروز ملت ایران کسانی را تربیت کرده است که اگر در زمان امیرمؤمنان(ع) وجود داشتند، قطعاً مسیر تاریخ عوض می شد./841/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات