۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۵۸۵۳۹۱
حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی:

حسن خلق بهترین ویژگی پیامبراکرم بعد از بندگی است

استاد حوزه علمیه حسن خلق را بهترین ویژگی پیامبراکرم(ص) بعد از بندگی بیان کرد و گفت: حسن خلق از نشانه‌های مومن واقعی است.
علوی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی استاد حوزه علمیه به مناسبت شب شهادت امام حسن عسکری(ع) در مسجد امیر به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: حسن خلق مهمترین ویژگی جامعه شایسته است.

وی نتیجه حسن خلق را مردم‌داری و همزیستی مسالمت آمیز با مردم بیان کرد و ادامه داد: انسان هر چه را برای خود می پسندد برای دیگران نیز باید بپسندد و چیزی را که برای خود نمی‌پسندد نباید برای دیگران نیز بپسندد؛ اگر انسان چنین باشد دارای صفت حسن خلق است.

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی اخلاق مداری را بسیار مهم دانست و ابراز کرد: واجب است انسان در کسب اخلاق نیکو تلاش کند، طبق صریح روایات؛ بی اخلاقی نشانه بی دینی است.

استاد حوزه علمیه اخلاق مداری را راهی برای رسیدن به درجه بندگی بیان کرد و اظهار داشت: حسادت بیانگر بی اخلاقی است و شیطان به دلیل همین خصلت بعد از شش هزار سال عبادت از قرب الهی رانده شد چرا که ریشه عبادات اخلاق است و او فاقد این مهم بود.

وی با بیان اینکه روح دین اخلاق است، گفت: انسان دیندار حسن خلق دارد زیرا می‌داند که برپایه اخلاق است که انسان به بندگی خداوند نائل می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با استناد به کلام الهی، عنوان کرد: در قرآن کریم آمده انسان حقیقتا در خسران است مگر کسانی که ایمان واقعی دارند؛ کسی به ایمان واقعی دست می‌یابد که حسن خلق داشته باشد؛ بنابراین خصیصه ایمان کامل وجود حسن خلق است.

استاد حوزه علمیه با استناد به سوره احزاب، اظهار داشت: خداوند در این سوره می‌فرماید: پیامبر برای شما اسوه و الگو است؛ شاخص‌ترین خصلت پیامبر بعد از بندگی الهی، حسن خلق بوده بنابراین رفتار مسلمانان باید بر اساس حسن خلق باشد.

وی افزود: پیامبراکرم فرمودند: شبیه‌ترین شما به من کسی است که خوش خلق باشد؛ تا اخلاق نباشد بندگی انسان کامل نمی‌شود./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات