۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۵
کد خبر: ۵۸۵۳۷۹
به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛

آیین رونمایی، معرفی و بررسی آثار کلان طرح «رابطه نفس و بدن» برگزار شد

آیین رونمایی، معرفی و بررسی آثار کلان طرح «رابطه نفس و بدن» با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه در عرصه فلسفه و کلام اسلامی برگزار شد.
آیین رونمایی، معرفی و بررسی آثار کلان طرح «رابطه نفس و بدن» برگزار شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیین رونمایی، معرفی و بررسی آثار کلان طرح «رابطه نفس و بدن» به مناسبت روز بزرگداشت علامه طباطبایی به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه در عرصه فلسفه و کلام اسلامی برگزار شد.

در این مراسم، از 20 اثر این کلان طرح رونمایی شد که عناوین این آثار عبارت از نفس و بدن در متون دینی، نفس و بدن در فلسفه مشاء و حکمت متعالیه(1) و (2)، نفس و بدن در الهیات تطبیقی، نفس و بدن و مسأله معاد، نفس و بدن؛ پیش و پس از مرگ، نفس و بدن در اخلاق و انسان شناسی، نظریه های دوگانه انگاری و رفتارگرایی در فلسفه ذهن، نظریه کارکردگرایی در فلسفه ذهن، نظریه این­همانی در فلسفه ذهن، نظریه حذف گرایی در فلسفه ذهن، نو خواسته گرایی و آگاهی، نظریه های مادی انگارانه ذهن، اسلام و مسئله نفس و بدن، مسیحیت و مسئله ذهن و بدن، درآمدی بر فلسفه ذهن، کتاب شناسی توصیفی فلسفه نفس، مجرد سیّال، مسأله نفس و بدن در حکمت صدرایی و فلسفه عمل است.

آیت الله غلامرضا فیاضی استاد حوزه علمیه در این مراسم با اشاره به استدلال ابن سینا بر ضرورت نبوت تصریح کرد: از طرف دیگر، عده ای هستند که در طول تاریخ بشر نادر بوده اند و سعی می کنند فطرت الهی شان را به کمک حجت باطنی که عقل است، سیراب کنند و تا عقل نباشد امکان ندارد که دست انسان به دامن معصوم(ع) برسد چرا که عقل است که می گوید خدایی وجود دارد و نبوت ضرورت دارد و پیامبر را از غیر پیامبر تشخیص می دهد و این عقل هم می داند که خیلی از چیزها را نمی تواند بفهمد که ابن سینا از همین طریق بر ضرورت نبوت استدلال می کند.

در ابتدای این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی علت اهمیت این همایش این است که پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وظیفه دارد که به توانمندسازی علوم اسلامی بپردازد و به اسلامی سازی علوم انسانی مدد برساند که بتوانیم نیازهای کنونی خود را در سطح نظام جمهوری اسلامی و بالاتر از آن برطرف کنیم.

وی با بیان این که برای تقویت علوم اسلامی و اسلامی سازی علوم انسانی باید حکمت ما قوی شود، گفت: رکن حکمت بحث انسان است که اگر در حکمت نظری انسان شناسی مان ضعیف باشد، در حکمت عملی نمی توانیم نظامات را درست طراحی کنیم، چرا که حکمت عملی مبتنی بر حکمت نظری است.

همچنین، حجت الاسلام والمسلمین عسکری سلیمانی امیری استاد حوزه علمیه در این مراسم اظهار داشت: شهید مطهری نکته ای را از علامه طباطبایی نقل می کند که علامه فرمودند مسائل فلسفی در یونان حدود دویست و اندی مسأله بود و در فلسفه اسلامی 700 مسأله شده است؛ این بیان از چنین شخصیتی که متبحر در فلسفه اسلامی است، صادر شده و نیاز به بررسی دارد که چگونه می شود که 200 مبلغ به بیش از 700 مسأله بالغ شود.

سپس، ابراهیم علیپور رییس پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در این آیین رونمایی از بیش از 20 جلد کتاب رونمایی خواهیم کرد و از این مجموعه عظیم و گرانمایه، 40 مقاله پژوهشی به چاپ رسیده است.

وی اظهار داشت: در این زمینه، عرصه های مختلفی گشودیم، از جمله این که همایشی بین المللی در سال 89 برگزار کردیم که 7 جلد خروجی داشت و اسفندماه سال آینده همایش بین المللی «جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت» را برگزار خواهیم کرد.

در پایان این مراسم، رضا اکبری استاد دانشگاه امام صادق(ع) از جنبه های مثبت آثار کلان طرح «رابطه نفس و بدن» نبود تفصیل تکراری، ارتباط گفت وگوی بین الادیانی و بین مذهبی، برقرای شبکه ارتباطی بین پژوهشگران این عرصه است که برای تولید علم در کشور به آنها نیاز داریم./822/۲۰۲/ش

ارسال نظرات