۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰
کد خبر: ۵۸۵۳۷۴
استاد دانشگاه امام صادق(ع) تشریح کرد:

جنبه های مثبت آثار منتشر شده کلان طرح «رابطه نفس و بدن»

استاد دانشگاه امام صادق(ع) گفت: از جنبه های مثبت آثار کلان طرح «رابطه نفس و بدن» نبود تفصیل تکراری، ارتباط گفت وگوی بین الادیانی و بین مذهبی، برقرای شبکه ارتباطی بین پژوهشگران این عرصه است.
رضا اکبری استاد دانشگاه امام صادق(ع) آیین رونمایی، معرفی و بررسی آثار کلان طرح «رابطه نفس و بدن»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، رضا اکبری امروز در آیین رونمایی، معرفی و بررسی آثار کلان طرح «رابطه نفس و بدن» که به همت پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه شده است، اظهار داشت: مهم ترین ویژگی این کلان طرح این است که تفصیل آن تکراری نیست بلکه تفصیل مسأله ای است در صورتی که در بسیاری از مواقع شاهد کتاب های متعدد و تفصیل هایی هستیم که باید تفصیل های تکراری بنامیم.

وی گفت: این کلان طرح، تفصیل مسأله ای است و هر مسأله ای به صورت جداگانه مباحثی را دارد و از این جهت الگوی خوبی است برای این که بتوانیم ادبیاتی را برای کارهای تحقیقی بعدی ایجاد کنیم.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: در هر زمینه ای که می خواهیم کار پژوهشی انجام دهیم، نیازمند وجود ادبیات آن مسائل هستیم و امیدواریم این کار در زمینه های دیگر هم در همین پژوهشگاه انجام شود.

وی افزود: دیگر جنبه های مثبت این اثر، ارتباط گفت وگوی بین الادیانی و بین مذهبی، برقراری شبکه ارتباطی بین پژوهشگران این عرصه که مسائلی هستند که ما برای تولید علم در کشور به آنها نیاز داریم.

اکبری اظهار داشت: گام بعدی این است که به مباحث مغفول توجه شود که یکی از کارها بحث تک نگاری ها است که بایستی نوشته شود؛ از جمله این مباحث مغفول واقع شده مسأله نسیان است که به عنوان یک حالت ذهنی در ما اتفاق می افتد و فیلسوفان ما به صورت پراکنده در مورد آن صحبت کرده اند.

وی گفت: مورد مغفول بعدی، بحث ذاکره است که به عنوان یک قوه ای جدای از قوه حافظه یا این که یکی از عملکردهایی است که ابن سینا در باب حافظه از آن صحبت می کند.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: کیفیات ذهنی مثل حزن و شادی از دیگر مباحثی است که باید به آن پرداخته شود که برخی از قدمای در این خصوص رساله های مستقیم نوشته اند، به عنوان مثال ابن مُصری رساله هایی در باب غم و فرح داریم و تلاش کرده اند که ابعاد مختلف این مسائل را مورد توجه قرار دهند. به نظر می رسد که در همین راستا شاید نیاز باشد که بعضی از رساله های مغفولی که در این زمینه وجود دارد تصحیح شود و در باب آنها مقدمه هایی نوشته و به این مجموعه اضافه شود.

وی افزود: توجه به متکلمان، مبحث مورد مغفول دیگری است که لازم است به آن پرداخته شود. اکنون متکلمان جریان غالب نیستند اما تا قرن سوم جریان غالب بودند و در این جریان، چیزی به نام نفس مجرد نداریم و در مسیحیت نیز همینگونه است، حتی این قضیه به حدی جدی است که برخی از مسیحیانی که جدیداً کار می کنند، تلقی شان این است که مفهوم نفس یک مفهوم یونانی است و وجود مفهوم نفس در تفسیرهای مسیحی یک مقدار مسیحیت را از حالت راستین خود دور می کند.

اکبری اظهار داشت: فارغ از این که این دیدگاه ها چه مقدار درست است یا غلط، توجه به سنت کلامی و نزاع هایی که آنها در بحث نفس داشتند، می تواند به غنای این مجموعه ای که هنوز غنی است، به این غنا اضافه کند.

وی گفت: اکنون نیاز است که به سمت مباحث میان رشته ای در باب فلسفه ذهن حرکت کنیم و نیازمند مشورت های معرفتی هستیم و امرهم شوری بینهم لزوماً مشورت های کنشی نیست، بلکه به مشورت های معرفتی هم نیاز داریم و این اتفاقی است که در بسیاری از جاها رخ داده و ما نیازمند هستیم.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) خاطرنشان کرد: در برخی از دانشگاه ها رشته طب سنتی راه اندازی شده است و به شدت نیازمند این هستند که با مباحث علم النفس ابن سینا و ملاصدرا آشنا شوند و ما هم نیازمند این هستیم که مباحث کسانی که در بیولوژی، روانشناسی و جامعه شناسی تخصص دارند، آشنا شویم و باید یک کار میان رشته ای در این زمینه صورت بگیرد./۸۲۲/ ۲۰۲/ش

ارسال نظرات