۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۹
کد خبر: ۵۸۵۲۸۸
استاد دانشگاه شریف:

علامه جعفری همواره بر ضرورت پرداختن به علوم جدید تاکید داشت

استاد دانشگاه شریف گفت: علامه جعفری از جمله علمایی بود که نزد مراجع تقلید همواره ضرورت پرداختن به علوم جدید را مطرح می‌کرد.
گلشنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مهدی گلشنی استاد دانشگاه شریف، شامگاه چهارشنبه در همایش نکوداشت مقام علمی و اخلاقی محمدتقی جعفری که در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد، گفت: دو ویژگی تواضع و آشنایی به مقتضیات زمانه علامه برای من بسیار مهم بود.

وی با بیان اینکه علامه به وحدت حوزه و دانشگاه توجه خاص داشت، عنوان کرد: رفتار و اخلاق علامه جوانان را شیفته خود می‌کرد او به نیازهای روز جوانان توجه کرده و با دانشگاهیان صحبت و گفتگو داشت متاسفانه امروز از حوزویان ما کمتر اینگونه هستند.

استاد دانشگاه افزود: علامه از جمله علمایی بودند که نزد مراجع همواره ضرورت پرداختن به علوم جدید را مطرح می‌کردند.

گلشنی با بیان اینکه مرحوم علامه همواره سه موضوع را به حوزویان پیشنهاد می‌دادند، اظهار داشت: تحقیق درباره معارف اسلامی، کسب اطلاعات از نیازهای مادی و معنوی جهان اسلام و برآورده کردن این نیازها با معارف اسلامی از جمله توصیه‌ها و پیشنهادات ایشان بود.

وی با بیان اینکه علامه از جمله کسانی بود که تطبیق تجربه‌گرایی با اسلام را مورد نقد قرار دادند. ابراز کرد: امروز حتی جامعه فلسفی و فیزیک غرب هم از تجربه‌گرایی روی گرداندند اما متاسفانه این تفکر هنوز در جامعه ما ادامه دارد.

استاد دانشگاه با انتقاد از اینکه در دانشگاه‌های کشورمان از فلسفه صحبت نمی‌شود، عنوان کرد: در کشورهای غربی حتی استادان فیزیک، ریاضی، فلسفه و ... به مسائل فلسفی نیز می‌پردازند اما در کشور ما به مساله فلسفه کم توجهی می‌شود.

گلشنی در پایان خاطرنشان کرد: علامه بر این اعتقاد بودند که هیچ گاه نمی‌توان صرفا به علوم تجربی بسنده کرد بلکه باید در زمینه فلسفه نیز کار شود و برای زندگی معقول باید ترکیبی از علم، دین و فلسفه را داشت. علم و دین در کنار یکدیگر می‌توانند به همه سوالات بشر پاسخ دهند و علم به تنهایی قادر به پاسخگویی نیست./۸۱۳/پ202/ب1

ارسال نظرات