۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۱
کد خبر: ۵۸۵۲۴۲
معاون حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی:

موقوفات آستان قدس زائر، زیارت و حرم محور است

معاون حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی با بیان این که رویکرد واقفان در آستان قدس زائر، زیارت محور و حرم محور بوده است، گفت: یکی از نیازمندی های بزرگ آستان قدس درباره روشنایی بوده که بزرگ ترین وقف آن نیز در خصوص روشنایی حرم است که تعداد موقوفات آن بیش از ۱۰۵ وقف است.
حجت الاسلام دانشور ثانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام رضا دانشورثانی شامگاه چهارشنبه در نخستین نشست تخصصی وقف و رسانه که در محل روزنامه قدس برگزار شد، گفت: وقف یک نهاد اقتصادی است که در همه ملل و مذاهب الهی بوده و این موضوع یکی از امور ضروری جامعه بشریت است.

وی افزود: در جامعه افرادی که فعالیت اقتصادی می کنند برابر نیستند برخی شرایط اجتماعی شان اقتضا می کند که منابع مالی بیشتری را به خود اختصاص دهند و گروهی نمی توانند از منابع مالی زیادی استفاده کنند اما کارکرد نهاد وقف این است که مقداری از منابع را در اختیار قشر ضعیف جامعه قرار دهد تا توازن اقتصادی در جامعه رعایت شود.

معاون حقوقی و امور وقف آستان قدس رضوی درباره کارکرد اقتصادی وقف تصریح کرد: وقف جبران کننده کمبودهای مالی قشر ضعیف جامعه است که هر کدام در هر زمینه ای کارکرد خاص خود را دارد برای مثال وقف کارکردی علمی، فرهنگی و اقتصادی دارد و کسی که می خواهد وقف کند نظر به این دارد که وقف خود در زمینه نیازهای فرهنگی جامعه خرج شود یا در زمینه های دیگر مصرف شود.

حجت الاسلام دانشورثانی خاطر نشان کرد: در زمان های قدیم منبرها بزرگ ترین مرکز کسب اطلاعات در سوگواری ها بوده که عده ای برای این موضوع وقف های زیادی کرده اند که مردم بتوانند اطلاعاتی را در همه امور خود کسب کنند و در این موضوعات وقف و واقف در خدمت فعالیت های فرهنگی هستند.

معاون حقوقی و موقوفات آستان قدس با بیان این که رویکرد واقفین در آستان قدس زائر، زیارت محور و حرم محور بوده است، اظهار کرد: یکی از نیازمندی های بزرگ آستان قدس در خصوص روشنایی بوده که بزرگ ترین وقف آن نیز درباره روشنایی حرم است که تعداد موقوفات آن بیش از 105 وقف است.

وی افزود: در زمینه موقوفات روشنایی نزدیک به 500 نیرو مشغول به کار هستند که این موقوفات در 235 رقبه وقفی در شهرها و استان های مختلف از سوی آستان قدس به ثبت رسیده است.

حجت الاسلام دانشور ثانی عنوان کرد: یکی از کارهای جدید که در آستان قدس صورت گرفته این است که موقوفات را بر اساس نیاز سنجی ثبت می کنیم و این موضوع  نشان دهنده این است وقف ها به صورت کاملا دقیق و کارشناسی شده صورت می گیرد اما این را بدانید بهترین وقف ها برای آستان قدس وقف هایی است که واقف نیت خود را به صورت واضح مشخص نکرده باشد.

وی در پایان سخنان خود گفت: در زمینه ثبت وقف برای آستان قدس بعد از انقلاب وضعیت بهتری را سپری می کنیم به طوری که موقوفات آستان قدس پس از انقلاب تقریبا دو برابر شده است و از ابتدای سال جاری تا کنون با رعایت ملاحظات کارشناسی شده و بر مبنای نیاز سنجی های صورت گرفته 30 ملک غیر منقول را در آستان قدس ثبت کرده ایم./864/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات