۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۳
کد خبر: ۵۸۵۲۰۲
استاد قرائتی:

در ۵۵ سال زندگی طلبگی هیچ گاه تعطیلی نداشته ام

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی تاکید کرد که در طول ۵۵ سال طلبگی خود هیچ گاه تعطیلی نداشته است.
حضور حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در همایش انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه قم

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین قرائتی، در همایش «طلیعه حضور» برای ورودی های جدید 17 مدرسه علمیه خواهران مقطع سطح دو استان یزد با ذکر حدیثی از امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) اظهارکرد: اینکه امام علی(علیه السلام) می فرمایند که «هن نواقص العقول» به این معنا نیست که زنان ناقص العقل هستند، چرا که در این صورت با آیه "الذی احسن کل شی خلقه" تناقص دارد و منظور از نواقص در این روایت یعنی مرد با زن متفاوت است و همینطور زن با مرد.

وی در ادامه افزود: از نظر اسلام خدمت به زن مانند جهاد است، ولی خدمت زن به شوهر، خود مصداق جهاد است و برای پاسخ به اینکه می گویند چرا زن نصف مرد ارث می برد، باید نفقه زن و اینکه سر سفره همسر می نشیند را در نظربگیریم.

استاد برجسته اخلاق، با طرح این سؤال که چرا دختران در سن 9 سالگی نماز می خوانند، ولی پسران در پانزده سالگی، افزود: نماز گفتگو با خداست و گفتگو با خدا ننگ نیست بلکه عزت و افتخار است و این عزت و افتخار زودتر نصیب زنان می شود و زنان نیز می توانند به کمال برسند و در رسیدن به همه کمالات زن و مرد مانند هم هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه باید دین را از فقیه جامع الشرایط گرفت نه اینکه از عارف، شاعر، رؤیا و خواب و تحلیلگران سیاسی گرفته شود، افزود: دین را باید از قرآن، نهج البلاغه و روایات معتبر دریافت کرد.

این مفسر قرآن با ابراز گلایه نسبت به برخی جلسات اخلاقی بی محتوا، بیان کرد: مباحث مطرح شده در برخی جلسات اخلاق ضد قرآن است و برای بیان نکات اخلاقی بهترین روش استفاده از آیات اخلاقی قرآن است.

وی با بیان اینکه حوزه علمیه خواهران باید دارای برنامه های مفید باشد، افزود: تحصیل نباید مانع ازدواج طلاب خواهر شود.

وی با بیان اینکه در قرآن آیه فارغ التحصیل شدن نداریم، افزود: مصداق آن آیه«و قل رب زدنی علما » است یعنی ای پیغمبر تو فارغ التحصیل نیستی و حضرت موسی(علیه السلام) هم به خضر نبی گفت اجازه می دهی من تابع شما باشم به شرط اینکه به من بیاموزی و ما می بینیم که چگونه یک پیامبر اولوالعزم نزد خضر شاگردی می کند.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی با بیان اینکه باید روی موضوع نماز زیاد کار کرد، افزود: اگر  طلاب راجع به نماز و امام زمان(عج الله تعالی) و قرآن کار نکنند، درس و تلاش در حوزه اثری ندارد.

وی ادامه داد: مؤمن اولین اقدامش باید برای نماز باشد و خداوند در قرآن می فرماید هرکس از ذکر و یاد من غافل شود زندگی اش ننگ است بنابرین بانوان طلبه باید روزهایی از هفته را به مطالعه نماز اختصاص دهند.

این معلم قرآن به همگان توصیه کرد: لازم است مخارج حروف عربی را برای قرائت صحیح نماز بیاموزید، چون در معنی تفاوت ایجاد می کند.

وی ادامه داد: بانوان طلبه باید هفته اول ورود به حوزه نماز خود را به صورت کامل و صحیح بیاموزند و سپس دروس حوزه را آغاز کنند و همچنین از روزهای تعطیل و اوقات فراغت خود نیز برای آموزش نماز استفاده کنند.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در توصیه ای دیگر گفت: از روی کتاب داستان راستان شهید مطهری یک قصه برای پدر و مادر خود بخوانید و از کار کردن و هنرآموزی غافل نباشید.

وی ابراز کرد: برخی کار کردن با تحصیلات بالا را کسر شأن می دانند، در حالی که ائمه اطهار(علیهم السلام) همه اهل کار و تلاش بودند.

وی با بیان اینکه کار، هنر است، افزود: همسر بنده در ابتدای زندگی قالی می بافت که با فروش یک قالی منزلی خریدیم که اکنون چند صد میلیون می ارزد و حتی همسر بنده در منزل روضه برپا می کند و برای بیش از 200 نفر غذا می پزد.

این مفسر قرآن اذعان کرد: من راجع به کار مستحب مانند حفظ قرآن و اعتکاف اصراری ندارم، ولی بر روی انجام واجبات مانند یادگیری نماز صحیح تأکید می کنم.

وی ادامه داد: شما بانوان طلبه دروس حوزه را بیاموزید ولی قانع نباشید همانگونه که بنده در 55 سال زندگی طلبگی هیچ گاه تعطیلی نداشته ام.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی بیان کرد: در هر کاری که وارد می شوید چهار چیز را مد نظر داشته باشید که واجب، یا مستحب باشد و یا مشکل جامعه و یا مشکل یک نفر را حل کند، بنابرین وقت خود را برای دیدن فیلم ها و اخبار غیر ضروری رسانه ها تلف نکنید.

رئیس ستاد اقامه نماز با اشاره به وجود برخی استهزاء کنندگان در جامعه نسبت به طلاب گفت: برخی به دنبال متلک به طلاب هستند که نباید به آنها توجه کرد، زیرا پیامبران و ائمه(علیه السلام) نیز تمسخر دیگران را نشنیده می گرفتند و دست از تبلیغ دین برنمی داشتند. /۹۲۴/د۱۰۳/ج

ارسال نظرات