۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۹
کد خبر: ۵۸۵۲۰۱
آیت‌الله رشاد:

عیب جویی مانع اصلاح نفس است

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) با بیان اینکه عیب جویی مانع اصلاح نفس است، گفت: عیب جویی بیشترین دلیل نزاع‌ها و اختلافات در میان گروه‌های اجتماعی است.
رشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد رییس شورای سیاست‌گذاری حوزه علمیه استان تهران و تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع)، امروز پیش از آغاز درس خارج فقه که در همین حوزه علمیه برگزار شد، با اشاره به حکمت 157 نهج البلاغه گفت: حضرت در این فراز می‌فرمایند از کسانی نباش که عبرت را بسیار وصف می‌کنند اما خود عبرت نمی‌گیرند.

وی افزود: این افراد خود می‌نشینند و از اینکه دنیا بی وفا، زودگذر و بی ارزش است و از سرگذشت گذشتگان سخن می‌گویند و به دیگران توصیه می‌کنند که باید از سرگذشت و سرنوشت پیشینیان عبرت بگیرند. اینان بسیار از عبرت گیری و عبرت آموزی سرگذشت و سرنوشت افراد مثال می‌زنند و سخن می‌گویند اما عجیب که خود هرگز عبرت نمی‌گیرند.

آیت‌الله رشاد در ادامه بیان داشت: همچنین حضرت فرمودند: از افرادی به خاطر خطای مردم آنان را طعن و لعن می‌کنند، سخت می‌گیرند و جزئی‌ترین خطای دیگران را می‌بینند اما نسبت به خطای خودشان مسامحه می‌کنند از آن دسته افراد نباش.

رییس شورای سیاست‌گذاری حوزه علمیه استان تهران بیان داشت: انسان‌هایی که از خطای دیگران بر آشفته می‌شوند، واکنش نشان می‌دهند و آنان را طعن و لعن می‌کنند اما نسبت به خودشان گویی تافته جدا بافته هستند به عیوب خود نمی‌پردازند و نمی‌توانند به اصلاح نفس اقدام کنند.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) ادامه داد: در اصلاح نفس یافتن و معالجه عیوب بسیار حائز اهمیت است. عیب جویی بیشترین دلیل نزاع‌ها و اختلافات در میان گروه‌های اجتماعی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر افراد جامعه به عیوب خود بپردازند و از عیوب دیگران چشم پوشی کنند و نسبت به خطای دیگران سهل بگیرند 90 درصد اختلافات در جامعه از بین می‌رود./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات