۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۶
کد خبر: ۵۸۵۱۸۵
عضو هیأت علمی جامعه المصطفی(ع) مطرح کرد؛

لزوم سیاست گذاری شورای عالی برای افزایش توان مهارتی طلاب

حجت الاسلام رفیعی توجه شورای عالی به تبیین نقش روحانیت در نظام ولایی را ضروری دانست و اظهار کرد: نقش روحانیت پیش از انقلاب با پس از انقلاب تغییر کرده است بنابراین شورای عالی باید سیاست های حوزه در این زمینه را روشن سازد.
شورای عالی حوزه های علمیه محمدحسین رفیعی مدیر اداره قرآن و حدیث جامعه المصطفی

حجت الاسلام محمدحسین رفیعی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در زمینه اولویت های کاری شورای عالی حوزه های علمیه گفت: حوزه علمیه گرفتار دانش محوری افراطی یا به تعبیر دیگر دانش زدگی شده است.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی(ص) ادامه داد: بسیاری از دانش های حوزوی نیازمند چنین وسعتی نیستند؛ البته این سخن به معنای کاربردی نبودن آنها نیست اما توجه به آموزش های کاربردی در عوض دانش زدگی ضروری است که شورای عالی باید در زمینه افزایش توان مهارتی طلاب در حوزه های مختلف سیاست گذاری لازم را انجام دهد.

وی افزود: دانش های تخصصی و مراکز تخصصی نزدیک دو دهه است دایر شده اند که تولیدات مناسبی نیز داشته اند اما به موازات تخصصی شدن دانش ها، مهارت ها تخصصی نشده و افزایش پیدا نکرده است و به عبارت صریح تر توجه کافی صورت نگرفته است.

مدیر کل اداره قرآن و حدیث جامعه المصطفی(ص) اضافه کرد: تعداد مراکز مهارتی در حوزه علمیه بسیار کم است و اکثر آنها نیز زیر نظر حوزه علمیه فعالیت نمی کنند یعنی با تفکر شورای عالی حوزه علمیه شکل نگرفته اند بلکه با ابتکارات برخی بزرگان ایجاد شده اند.

وی با تصریح بر این که شورای عالی باید به جای دانشمند پروری غیر ضروری، مهارت های طلاب موجود را افزایش دهد، اظهار کرد: به عنوان مثال یک طلبه وهابی پس از گذارندن دوره چهار ساله با انجام دادن یک سخنرانی چندین داعشی تربیت می کند اما طلبه ما درحالی که شاید چندین دهه نیز تحصیل کرده باشد اما از چنین توانایی برخوردار نیست زیرا به مهارت ها اهمیت داده نمی شود.

حجت الاسلام رفیعی با بیان این که نقش قرآن کریم در فرآیندهای حوزه علمیه کمرنگ شده است، گفت: البته نقش روایات و ادعیه در حوزه علیمه نیز کمرنگ شده اما اهمیت قرآن کریم برای همگان روشن است؛ به عنوان مثال در حوزه علمیه قم درس های خارج فراوانی با موضوعات متعددی وجود دارد اما یک درس خارج با موضوع قرآن کریم که به جنبه های فقهی مرتبط با قرآن کریم بپرداز وجود ندارد بنابراین به نظر می رسد نقش قرآن در فرآیندها بسیار کم است.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی(ص) با بیان این که داشتن سیاست روشن برای نقش طلبه و طلبگی در حوزه علمیه ضرروی است، اظهار کرد: در حوزه علمیه مسؤولیت های طلبه و طلبگی به روشنی تبین نشده است زیرا این نقش ها و مسؤولیت ها در صد ساله اخیر دچار تغییرات شده است.

وی ادامه داد: نقش های روحانیت در قبل و پس از انقلاب تغییر کرده است بنابراین ضروری است که شورای عالی حوزه علمیه شاخصه های کارکردی روحانیت همچنین نقش های روحانیت در جامعه و در نظام ولایی را برای طلاب تبیین کند و سیاست های حوزه علمیه در این زمینه را روشن سازد؛ واگذار کردن طلاب به مراکز تخصصی کافی نیست و این مراکز نمی توانند نقش روحانیت را به صورت کامل مشخص سازند.

حجت الاسلام رفیعی با تصریح بر این که نوع رابطه روحانیت با مردم در سال های اخیر دچار آسیب هایی شده است، اظهار کرد: نوع تعامل  روحانیت با مردم نیازمند بازنگری است که این نکته نیز به توانمندسازی طلاب در مواجهه با مردم بازگشت دارد که اگر طلاب به صورت مناسب در این زمینه آموزش دیده باشند تأثیر بسزایی در رابطه آنها با مردم خواهد داشت./1324/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات