۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۶
کد خبر: ۵۸۵۱۱۶
شجاع با اشاره به استفتاء از سه مرجع تقلید:

خرید و فروش کاغذ با قیمت نامتعارف حرام است

عضو کارگروه ساماندهی کاغذ گفت: مطابق با نظر علما، به دلیل اینکه پول ارز از پول نفت کشور تأمین می‌شود متعلق به همه هموطنان سراسر كشور است و اگر کسی حتي يك ريال از قيمتي كه سازمان حمايت تعيين كرده بيشتر کاغذ بخرد یا بفروشد، صددرصد کسبش حرام است.
غلامرضا شجاع

به گزارش خبرگزاری رسا، غلامرضا شجاع؛ عضو کارگروه ساماندهی کاغذ با اشاره به وضعیت کنونی کاغذ در بازار گفت: طی روزهای اخیر در تماس و مراجعه حضوری با مجتهدان دینی و آشنا به امور اقتصادی دیدار داشتم و موضوع و مشکلات كالاهايي كه در اولويت يك قرار دارند مانند كاغذ چاپ تحرير و روزنامه را توضيح كامل دادم.

وی افزود:‌ در این زمینه با مجتهدانی که در امور اقتصاد اسلامی و بازار امروز آشنایی دارند؛ مانند حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم صحبت کردم، همچنین با دفاتر مراجع  آیات عظام  آقایان حسین وحید خراسانی، صافی گلپایگانی و ناصر مکارم شیرازی صحبت کردم و اعلام کردند که این خرید و فروش کاغذ بالاتر از قیمت مشخص شده از سوی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان حرام است.

شجاع با اشاره به پاسخ علمای دینی درباره وضعیت فروش کاغذ با قیمت نامتعارف در بازار، گفت: به دلیل اینکه پول ارز از پول نفت کشور تامین می‌شود، متعلق به همه هموطنان سراسر كشور است و اگر هر واردكننده، بنكدار يا دلال و خرده‌فروش، حتي يك ريال از قيمتي كه سازمان حمايت تعيين كرده بيشتر کاغذ بخرد یا بفروشد، صددرصد کسبش حرام است.

وی ادامه داد:‌ عالمان دینی اعلام کردند که علاوه بر حرام بودن این کار، اگر شكايتی در این رابطه ثبت شود، کار متخلفان، قاچاق محسوب مي‌شود و سازمان تعزيزات و قوه قضاييه بايد در این زمینه ورود پیدا كند.

شجاع با ارائه توضیحاتی درباره این رایزنی‌های، گفت: در این گفت‌وگو و دیدارها تاکید شد كساني كه كاغذ را که سهمیه ارز دولتی دریافت کرده و مطمئناً اعلام می‌کنم صددرصدِ کاغذهای چاپ و تحریر و روزنامه موجود در بازار را مشمول می‌شود، اگر گران بخرند و بفروشند کسب حرام مرتكب شده‌اند.

وی افزود:  در این زمینه ضروری است که اتحاديه‌ كاغذ و مقوا به اعضای خود اعلام كنند که این نوع کاغذها را که پولش از درآمد نفت است خرید و فروش نکنند. همچنین  اتحادیه‌های چاپخانه‌داران و ناشران و کتابفروشان سراسر کشور نیز به اعضای خود بگویند که فعلا کاغذ گران‌تر از قیمت سازمان حمایت خریداری و مصرف نکنند و در صورت مشاهده و یا پیشنهاد تخلف قیمتی می‌توانند به سازمان تعزیرات شکایت کنند.

 وی با بیان اینکه در غیر اینصورت استمرار این کار كمك به سودجويان است، گفت: متاسفانه بسیاری از این افراد با آگاهی از حرام بودن این درآمد، بدون توجه به عواقب آن که ظلم به مردم مناطق محروم است، به کار خود ادامه می‌دهند.

 شجاع با اشاره به این کالاها، توضیح داد: این کالاها شامل کاغذ چاپ و تحریر به صورت بند و رول، کاغذ بالکی، کاغذ LWC و کاغذ روزنامه است که با ارز دولتی به کشور وارد شده است، زیرا کاغذهایی که با ارز دولتی به کشور وارد شده‌اند و در فروشگاه‌ها فروخته می‌شوند، به جای اینکه 140 یا 150هزار تومان فروخته شود،‌ امروز  قیمت کاغذ 70 گرمی  70 × 100 هر بند 250 الی 260 هزار تومان فروخته می‌شود و درآمد و سود حاصل از آن حرام است و بنکدار و خرده فروش وظیفه شرعی و عرفی دارند برای یک‌بار در مقابل فساد از افراد و تجار بی‌ریشه و سود جو را به مراکز قانونی معرفی کنند.

 وی تاکید کرد: تاکنون صبر کردیم و گفتیم شاید بعضی  واردکنندگان و فروشندگان فرصت‌طلب به عقلانیت و وجدان کاری در فروش کاغذ برسند ولی متاسفانه چنین اتفاقی رخ نداد و تعجب می‌کنم که چرا سازمان تعزیرات حکومتی تاکنون به شکل جدی وارد این موضوع نشده است.

  شجاع همچنین درباره فعالیت‌های کارگروه ساماندهی کاغذ در ارشاد نیز گفت: در نخستین جلسه کارگروه ساماندهی کاغذ که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، موضوعات مختلفی مطرح شده است و برنامه‌ریزی‌ها با تخصص کامل و استفاده از حضور متخصصان بازار و عرصه‌های مرتبط با واردکنندگان، تولیدکنندگان،‌ مصرف‌کنندگان و سازمان‌ها و نهادهای نظارتی و امنیتی، نماینده بانک مرکزی، کارشناسان وزارت صنعت، معدن و تجارت، اداره گمرک، استاندارد و نمایندگان معاونین فرهنگی و مطبوعاتی و آموزش و پرورش مرتبط با موضوعات تجاری و فرهنگی انجام شده است.

 به گفته وی، در این مدت کارگروه وزارت ارشاد در بالاترین سطح بعد از وزیر جلسات کارشناسی خوبی داشته و تصمیمات درست و به‌جایی گرفته است و تلاش کردیم که تعزیرات وارد این مسائل نشود ولی عده‌ای سودجو کاغذ با ارز دولتی به کشور وارد کرده و مخفی و  انبار کردند یا اینکه آن‌ها مقداری کاغذ را به کشورهای کردستان عراق و افغانستان صادر کردند و به این شکل بازار دچار تنش و التهاب و نهایتاً گرانی غیر قابل کنترل شده است./۹۹۸/د ۱۰۳/ش

 منبع: ایبنا

  

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظرات