۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۶
کد خبر: ۵۸۵۰۹۷
مدیر حوزه علمیه هرمزگان مطرح کرد؛

حمایت جدی و همه جانبه، بسترساز هجرت طلاب

مدیر حوزه علمیه هرمزگان با بیان اینکه هجرت نوعی جهاد و از خودگذشتگی است، گفت: باید از طلاب هجرت کننده به صورت جدی و همه جانبه حمایت شود تا بستر هجرت از قم برای طلاب فراهم شود.
حجت الاسلام مختاری

حجت الاسلام روح الله مختاری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه عده ای از طلاب همواره پس از تحصیل در قم به شهرستان ها و استان های محل زندگی خود مهاجرت می کنند، اظهار داشت: تمرکز امکانات تحصیلی در قم یکی از دلایل مهم حضور دائمی طلاب در قم و خالی شدن بلاد از طلاب و علما است.

مدیر حوزه علمیه هرمزگان تمرکز مراکز تخصصی حوزوی در قم را از دیگر دلایل حضور و سکونت دائمی و تمرکز طلاب در قم عنوان کرد و افزود: البته در سال های اخیر ایجاد مراکز تخصصی در استان های مختلف کشور زمینه هجرت طلاب را فراهم کرده؛ ولی در حال حاضر تعداد این مراکز تخصصی پاسخگویی نیاز طلاب حوزه های علمیه نیست.

وی ضعف امکانات شهرستان هایی که میزبان طلاب هجرت کننده از قم هستند را از دیگر عوامل مهم تمرکز طلاب در قم دانست و تصریح کرد: ضعف مدیریت و برنامه ریزی در به کارگیری طلاب دانش آموخته حوزه های علمیه قم نیز زمینه تمرکز طلاب در شهر قم را به دنبال داشته است.

مدیر حوزه علمیه هرمزگان خاطرنشان کرد: حضور طلاب در شهرها، شهرک ها، روستاها و بلاد ضروری است؛ اما نبود امکانات و اینکه بعضی از مناطق روستاها حتی از حداقل امکانات درمانی و رفاهی محروم هستند، موجب شده که طلاب نتوانند با خانواده های خود در مناطق اینچنینی برای امرتبلیغ مستقر شوند.

مدیر حوزه علمیه هرمزگان عدم حمایت جدی و کافی نبودن حمایت ها از طلاب مبلغ و مهاجر را دیگر دلیل تمرکز طلاب در شهر قم ذکر کرد و گفت: طلاب هجرت کننده به بلاد باید از نظر تحصیلی حمایت شده و مشوق هایی مانند ارتقای پایه تحصیلی، محاسبه سنوات تبلیغ به عنوان خدمت سربازی می تواند در افزایش انگیزه طلاب برای هجرت مناسب باشد؛ زیرا هجرت نوعی جهاد و از خودگذشتگی است و کسی که در راه تبلیغ دین خدا هجرت می کند باید به صور همه جانبه مورد حمایت قرار گیرد.

حجت الاسلام مختاری با اشاره به اینکه انگیزه های الهی موجب شده که طلاب با وجود این مشکلات از قم به شهرستان ها مهاجرت کرده و برای امر تبلیغ جهاد کنند، ادامه داد: با توجه به شرایط اقتصادی موجود امکان اداره زندگی با شهریه ها و کمک های اندک تبلیغی ممکن نیست و باید در این زمینه از طلاب هجرت کننده به صورت جدی حمایت شود.

وی یادآور شد: اگر امکانات تحصیلی و رفاهی در حد نیاز برای طلاب در شهرستان فراهم شود به طبع زمینه هجرت طلاب به شهرستان ها فراهم خواهد شد./837/ت302/ب1

ارسال نظرات