۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۶
کد خبر: ۵۸۵۰۵۲
مدیر حوزه علمیه استان مرکزی مطرح کرد؛

ضرورت نیازسنجی و تربیت هدفمند طلاب برای هجرت/ مسؤولان مشکلات طلاب طرح هجرت را حل کنند

مدیر حوزه علمیه مرکزی با تأکید بر ضرورت حل مشکلات طلاب هجرت کننده به بلاد، گفت: تربیت هدفمند طلاب و فراهم کردن بستر حضور آنها در بلاد از نیازهای مهم حوزه است که باید برای آن چاره اندیشی شود.
کاظم سپاسی

حجت الاسلام کاظم سپاسی مدیر حوزه علمیه استان مرکزی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اینکه انجام برنامه نیاز سنجی از اولویت های اصلی حوزه علمیه است و باید دقت شود که در حوزه مطابق این برنامه نیاز سنجی عمل می شود، اظهار داشت: یکی از نیازهای حوزه علمیه در طول تاریخ، حفظ و حراست از کیان علمی حوزه بوده که بر این اساس ضرورت دارد عده ای از طلاب که از نظر علمی و اخلاقی در مدارج بالایی هستند، همواره در قم مستقر باشند.

مدیر حوزه علمیه استان مرکزی با بیان اینکه حراست از کیان علمی حوزه در گذشته که مرکزیت حوزه های علمیه در نجف بود، بر عهده علمای نجف بوده است، ادامه داد: امروز در جهان اسلام مرکزیت حوزه علمیه در قم است، بنابراین شرایط جدید ایجاب می کند طلاب برجسته و متخلق به اخلاق در قم سکونت داشته باشند.

وی تصریح کرد: گروه دوم طلاب حوزه های علمیه، طلابی هستند که ضرورت چندانی به حضور آنها در قم نبوده و این گروه از طلاب باید برای تدریس علوم دینی، انجام امور تبلیغی و حضور در بدنه نظام از قم به دیگر بلاد مهاجرت کنند.

حجت الاسلام سپاسی با تأکید بر اینکه تربیت نیروهای توانمند و مستعد در حوزه های علمیه باید به صورت هدفمند انجام شود، خاطر نشان کرد: بررسی استعدادهای طلاب برای هدایت آنها در عرصه های مختلف علمی و مدیریتی و تبلیغی ضروری است و از آن جایی که متأسفانه در حال حاضر جذب طلاب و تربیت آنها بر این مبنا انجام نمی شود عده زیادی از طلاب سال های متمادی را در قم سکونت کرده و مشغول تحصیل می شوند در حالی که دیگر بلاد از حضور طلاب و علما خالی شده است.

وی استعداد سنجی طلاب در مقاطع مختلف و هدایت آنها در مسیر درست براساس نیازهای جامعه و حوزه های علمیه بلاد را یکی از ضرورت های مهم حوزه های علمیه در حال حاضر عنوان کرد و گفت: با هجرت طلاب به بلاد از اتلاف انرژی طلاب و تمرکز طلاب در قم کاسته می شود و نیازهای بلاد نیز به این روش برطرف خواهد شد.

مدیر حوزه علمیه استان مرکزی تربیت هدفمند طلاب را یکی از نیازهای ضروری اسلام، نظام، انقلاب و حوزه های علمیه عنوان کرد و ادامه داد: در این زمینه باید چاره اندیشی لازم صورت گیرد؛ زیرا در صورت تمرکز همیشگی طلاب و مبلغان در قم و خالی ماندن بلاد، میان بدنه مردمی انقلاب و حوزه های علمیه شکاف و فاصله ایجاد شده و دشمن از این شکاف به نفع خود بهره خواهد گرفت.

حجت الاسلام سپاسی تصریح کرد: در صورت ادامه تمرکز طلاب در قم، حوزه های علمیه قادر به انجام رسالت خود در آینده نخواهد بود؛ چراکه زمینه و بستر تبلیغ در بلاد از میان می رود و در صورتی که این بستر کار از بین رود، باز آفرینی مجدد این بستر برای حوزه علمیه کار دشواری خواهد بود.

وی بی توجهی به امر هجرت طلاب و عدم بسترسازی مناسب برای طلاب مبلغ مهاجر به بلاد، قطع شدن شهریه و عدم توجه به نیازهای ضروری طلاب مهاجر را از دیگر دلایل متمرکز شدن طلاب در قم دانست، یادآور شد: قانون گذاری در زمینه تربیت هدفمند طلاب در عرصه تبلیغ، تدریس و ورود به عرصه های مدیریتی از نیازهای بسیار مهم حوزه علمیه است که علما و مدیریت حوزه باید در این زمینه چاره اندیشی دقیقی داشته باشند./837/ت302/ب1

ارسال نظرات