۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۵
کد خبر: ۵۸۵۰۴۵
رییس مرکز خدمات حوزه:

بانک‌ها بنیان سنت قرض الحسنه را تضعیف کردند

حجت الاسلام و المسلمین ربانی با انتقاد از رویکرد برخی بانک‌های کشور گفت: از میان بانک‌های کشور فقط چند بانک به سمت قرض‌الحسنه حرکت کردند.
ربانی

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ربانی در دیدار با دکتر مرتضی اکبری مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با قدردانی از رویکرد قرض‌الحسنه این بانک گفت: شما باید خدا را شکر کنید که در این بانک و با این رویکرد فعالیت می‌کنید.

وی با انتقاد از برخی بانک‌های کشور گفت: در نظام جمهوری اسلامی توفیقات بسیاری داشته‌ایم ولی نواقصی هم بوده است که یکی از این نواقص مهم؛ نظام بانکی ما است.

رئیس مرکز خدمات حوزه افزود: از میان بانک‌های کشور فقط چند بانک به سمت قرض‌الحسنه حرکت کردند.

وی گفت: اویل انقلاب روحیه قرض‌الحسنه و توجه به ضعفا و ارزش‌های دینی در این بخش بیشتر بود ولی به مرور بانک‌ها ذائقه دینی مردم را تضعیف کردند.

حجت الاسلام و المسلمین ربانی گفت: الحمدالله تأسیس بانک قرض‌الحسنه مهر ایران توانسته روزنه‌ای برای احیای این سنت الهی شود و گامی مهم برای اصلاح آن بردارد.

وی با بیان آمارهایی از نظام بانکی گفت: مردم از مجموعه‌هایی که ربوی نیستند و برای رفع نیازهای ضعفا قدم بر می‌دارند بیشتر حمایت می‌کنند.

رئیس مرکز خدمات حوزه افزود: بر اساس این آمارها حدود 80 درصد بدهکاران بانکی آنهایی هستند که رقم‌های کلان گرفته‌اند که نشان می هد کسانی که جزو طبقات معمولی هستند بیشتر تعهد دارند وام خود را برگردانند.

وی گفت: اگر شما عزیزان خودتان پای این باور و ارزش دینی بایستید مطمئن باشید که برکات خداوند شامل شما شده و بیش از پیش اعتماد دیگران برای حضور در بانک جلب می‌شود؛ مطمئن باشید ارزش خدمت به ضعفا بیشتر از خدمت به کسانی است که وام نجومی می‌گیرند.

حجت الاسلام و المسلمین ربانی با توصیه به دلسرد نشدن در مسیر دستیابی به اهداف، از وجود خلاقیت در بانک قرض الحسنه مهر ایران قدردانی کرد و گفت: ابتکارات و ایده‌های نو شما توسعه بخش و گامی ارزشمند در جذب منافع است و شایسته است همراه با ایده‌های نو برای جذب منابع، توسعه بسترهای فناورانه به‌منظور کاهش هزینه‌ها را هم در دستور کار خود قرار دهید.

پرداخت ۶۸۰ هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه در سال ۹۷

دکتر مرتضی اکبری، در این جلسه گفت: از ابتدای سال تاکنون نزدیک به ۶۸۰ هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه به ارزش ۷هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از سوی شعب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به متقاضیان نیازمند اعطا شده است و در نظر داریم تا پایان سال بیش از یک میلیون نفر که برابر با حدود ۲/۱ درصد از کل جمعیت کشور می‌شود از خدمات بانک به‌منظور رفع مایحتاج ضروری بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: تمامی منابع این بانک از محل سپرده‌های مردمی است و ۹۰ درصد این منابع به پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه با کارمزد حداکثر ۴ درصد به نیازمندان واقعی جامعه در حوزه‌های اشتغال‌زایی و کارآفرینی، بهداشت و درمان، بهبود و ارتقاء معیشت و ... پرداخت شده و ۱۰ درصد مابقی هم به‌عنوان ذخیره قانونی نزد بانک مرکزی سپرده گذاری شده است.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران افزود: بانک‌های قرض‌الحسنه در شرایط کنونی تحت تأثیر وضعیت اقتصادی کشور با مشکلاتی مواجه هستند ولی با این حال عملکرد این بانک تاکنون با رشد چشم‌گیری همراه بوده است.

وی با اشاره به نقش شفافیت مالی و عملکرد مؤثر آن در اقتصاد کشور بیان داشت: تمامی فعالیت‌های مالی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در حوزه‌های مختلف بانکی مانند: منابع جذب شده، مصارف، مطالبات، سپرده‌گذاری و حتی ترازنامه بانک، به‌منظور شفاف سازی عملکرد آن بر روی پورتال رسمی بانک بارگذاری شده است.

دکتر اکبری به نقش بانک‌ها در اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: با ثبات وضعیت اقتصادی، اوضاع بانک‌ها نیز به روال عادی بر خواهد گشت.

وی در ادامه به نقش حوزه‌های علمیه در ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه اشاره کرد و اذعان داشت: حوزه بسیار اثرگذار است و با همراهی مبلغین و علمای حوزه می‌توان گام‌های اثربخشی در ترویج این سنت حسنه برداشت.

همچنین حجت الاسلام و المسلمین علی اوسط حسام افروز معاون منابع انسانی و مالی مرکز خدمات در این جلسه توضیحاتی درباره فعالیت‌ها و رسالت مرکز خدمات ارائه کرد. /۹۲۴/د۱۰۳/ج

ارسال نظرات