۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۶:۳۲
کد خبر: ۵۸۵۰۱۱

اعلام برنامه‌های بیست و ششمین دوره‌ی هفته کتاب

بیست و ششمین دوره هفته کتاب یبا حضور نیکنام حسینی‌پور – دبیر بیست و ششمین دوره هفته کتاب-، علیرضا بهرامی – دبیر هفدهمین جشنواره کتاب و رسانه – و هادی حیدری – دبیر نخستین مسابقه ملی کارتون و کاریکاتور کتاب – در سرای اهل قلم برگزار شد.
حال

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از منانشر، نشست خبری بیست و ششمین دوره هفته کتاب یکشنبه بیستم آبان با حضور نیکنام حسینی‌پور – مدیرعامل خانه کتاب و دبیر بیست و ششمین دوره هفته کتاب-، علیرضا بهرامی – دبیر هفدهمین جشنواره کتاب و رسانه – و هادی حیدری – دبیر نخستین مسابقه ملی کارتون و کاریکاتور کتاب – در سرای اهل قلم برگزار شد.

در این نشست، نیکنام حسینی‌پور – مدیرعامل خانه کتاب و دبیر بیست و ششمین دوره هفته کتاب – اظهار کرد: تقارن هفته کتاب و هفته وحدت را به فال نیک می‌گیریم و آن را فرصتی برای خود می‌دانیم. امیدواریم این هفته با شور و نشاط بیشتری برگزار شود. ما کتاب را به عنوان فصل وحدت در میان اقوام مختلف ایرانی تلقی می‌کنیم. همچنین هفته کتاب با چهلمین سال انقلاب اسلامی تلاقی دارد. ما امسال را به نوعی بعثت انقلاب اسلامی می‌دانیم که برنامه‌های‌مان را از اول سال شروع کرده‌ایم که این برنامه‌ها در هفته کتاب نیز لحاظ شده است.

او افزود: امسال سعی کردیم مشارکت نهادها و سازمان‌های مختلف در حوزه کتاب را داشته باشیم. بیش از ۶۰ سازمان در هفته کتاب با ما مشارکت داشتند و ۴۰ سازمان برنامه‌های خود را به ستاد اجرایی ارایه کرده‌اند. ما امسال سعی کردیم برخی از سازمان‌هایی  را که  در سال‌های گذشته فعالیت‌های تاثیرگذاری داشتند و فعایت‌شان کمرنگ شده بود، فعال کنیم.

مدیرعامل خانه کتاب خاطرنشان کرد: خانه کتاب نیز فعالیت‌های متنوعی را طراحی کرده است، از جمله برنامه‌هایی که در هفته کتاب برگزار می‌شود، حمایت‌های فصلی کتاب تحت عنوان پاییزه کتاب است. رویکردمان در این طرح مانند تابستانه کتاب، حمایت از تالیف است. به همین دلیل کتاب‌های تالیفی با ۲۵ درصد تخفیف و کتاب‌های ترجمه با ۱۵ درصد تخفیف در این طرح به فروش می‌روند. این طرح از بیست و ششم آبان تا چهارم آذر ماه در تهران و از ۲۴ آبان تا چهارم آذرماه در شهرستان‌ها ادامه دارد.

او سپس ادامه داد: برنامه ششم توسعه ما را موظف می‌کند یارانه را به مصرف کننده واقعی برسانیم. به همین دلیل حمایت‌های‌مان را از کانال‌های مختلف؛ نمایشگاه‌های کتاب، ناشران و حمایت‌های فصلی به دست مخاطبان برسانیم. دغدغه کتابفروشی‌ها تسویه حساب طرح تابستانه کتاب بود و ما امیدواریم تا ۲۴ آبان ماه بدهی کتابفروشان تسویه شود، تا بدون بدهی وارد طرح پاییزه در هفته کتاب شویم.

دبیر بیست و ششمین دوره هفته کتاب  درباره برنامه‌های مختلف هفته کتاب اظهار کرد: امسال برای اولین بار جشنواره کارتن و کاریکاتور کتاب به خاطر چهلمین سال انقلاب اسلامی برگزار می‌شود. همچنین افتتاحیه هفته کتاب در پایتخت کتاب برگزار خواهد شد. تجدید میثاق ستاد اجرایی و اعضای شورای سیاستگذاری هفته کتاب با آرمان‌های بنیان گذار انقلاب دیگر برنامه هفته کتاب است. اختتامیه جشنواره کتاب و رسانه با دبیری علیرضا بهرامی دیگر برنامه این هفته است. همچنین به مناسبت چهلمین سال انقلاب فناوری اطلاعات خانه کتاب آماری از کتاب‌هایی که پس از انقلاب منتشر شده‌اند آماده و ارائه می‌کند.

او ادامه داد: جلسه هم اندیشی «ضرورت یا عدم ضرورت استانداردسازی کتاب کودک و نوجوان» همزمان با هفته کتاب در سرای اهل قلم برگزار می‌شود.  یکی از فعالیت‌های تاثیرگذار هفته کتاب که روز اول آذر ماه برگزار می‌شود کتاب گردی است که با نگاه ویژه به کتابفروشی‌های محلی به عنوان کالبد و پاتوق فرهنگی محلات برگزار می‌شود. از مسئولان دعوت می‌کنیم که در روز کتاب گردی به کتابفروشی‌ها بروند و به خرید کتاب اقدام کنند و حضورشان تشریفاتی نباشد. این‌گونه، هم چرخه اقتصادی کتابفروشی‌ها رونق دارد و هم دلگرمی برای کسانی است که نقش آگاهی‌بخشی در جامعه را دارند. یکی از مولدهای هفته کتاب جشنواره کتاب سال دانشجویی است که امسال بیست و پنجمین دوره خود را برگزار می‌کند. امیدواریم این نهادهای تاثیرگذار در طول هفته کتاب تشکیل و ادامه داشته باشند. نهادها و انجمن‌های نشر و کتاب فعالیت‌های خود را در این هفته اعلام کردند، به طور مثال انجمن ویراستاران، انجمن مترجمان و  انجمن ناشران دانشگاهی.

در ادامه این مراسم، هادی حیدری – دبیر مسابقه ملی کارتون و کاریکاتور کتاب – درباره این جشنواره توضیح داد: بهار امسال پیشنهاد برگزاری اولین مسابقه ملی کارتون و کاریکاتور کتاب توسط حسینی پور به من داده شد. بعد از آن جلسات مختلفی برگزار کردیم. فرخوان مسابقه تدوین شد.  درباره موضوع کتاب در قالب کارتون و کاریکاتور بارها کار شده است، بنابراین کیفیت آثار برای ما بسیار مهم بود و دغدغه ما این بود که به میزان دلخواه ما استقبال از این جشنواره صورت نگیرد. بعد از اعلام فراخوان با حجم گسترده‌ای از آثار از شهرستان‌ها مواجه شدیم. کارها از جهت تنوع موضوعات و تکنیک‌ها برایمان جالب بود. ۱۸۴ هنرمند کاریکاتوریست طرح‌هایشان را به ما ارسال کردند. به طور کلی ۳۹۳ اثر به دبیرخانه رسید. از نظر تنوع سنی شرکت کنندگان هم قابل توجه بود. از نوجوان ۱۳ ساله تا هنرمند ۶۶ ساله را در بر می‌گرفت.

او افزود: استان سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، اصفهان، آذربایجان شرقی، تهران، فارس، اراک و کرمانشاه بیشترین هنرمندان را داشتند. نکته قابل توجه حضور برابر زنان و مردان در این جشنواره بود. کامبیز درم بخش، حسین کریم‌زاده و محمدرضا دوست‌محمدی داوران این جشنواره بودند. آثار ۳۸ هنرمند به مرحله دوم رسید و آثار سه هنرمند رتبه یک تا سه را کسب کردند و سه هنرمند نیز شایسته تقدیر شده‌اند که اکثرا از شهرستان‌ها هستند.

حیدری خاطرنشان کرد:‌ مراسم اختتامیه اولین دوره این جشنواره روز ۲۶ ابان ماه از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود. همچنین بعد از مراسم نمایشگاه آثار این مسابقه در گالری ارسباران برگزار خواهد شد. همچنین در مراسم اختتامیه برنامه تجلیل و نکوداشت از جواد علیزاده سردبیر مجلسه طنز و کاریکاتور را خواهیم داشت. کتاب آثار منتخب با عنوان کاری کتاب در مراسم اختتامیه رونمایی می‌شود.

علیرضا بهرامی – دبیر جشنواره کتاب و رسانه – نیز در این مراسم با بیان این‌که خبرنگاران پیش‌قراولان و طلایه‌داران هفته کتاب هستند، گفت: ۱۷ سال است که این جشنواره برگزار می‌شود.  توقع ما این است که برنامه‌های فراتر از بخش روتین هفته کتاب برای نهادی که ۱۷ سال تداوم داشته  قائل باشیم. جشنواره‌های رسانه در حوزه‌های مختلف معمولا برای تقدیر و تشکر از کسانی است که در حوزه مشخصی فعالیت می‌کنند اما برای جشنواره کتاب و رسانه که در این سال‌ها سیر تکوینی داشته است، گاهی با توقف مواجه شده اما به طور کلی مسیر رو به پیشرفتی را طی می‌کند، باید این مطالبه را فرض کنیم که این جشنواره ارزش افزوده‌ای را برای رسانه‌ها در حوزه ایجاد کند. این جشنواره فرصتی برای نگاه‌های متکثر به حوزه‌ها و رسانه‌های مختلف در جغرافیای ایران است. موضوع دیگر، تنوع نسلی استکه در حوزه کتاب در رسانه اتفاق می‌افتد. حوزه کتاب عرصه فعالیت گونه‌های سنتی و مدرن رسانه‌ای، ازجمله تولید محتوای کتاب در فضای مجازی است. از بخش‌های مغفول مانده رسانه در این سال‌ها نیز بخش طنز مطبوعاتی بوده است. افزوده شدن بخش عکس در سال گذشته و طنز و فضای مجازی در سال جاری، نشان دهنده سیر تکاملی بسته‌ی رسانه‌ای در جشنواره‌ کتاب و رسانه است. همین‌جا به دبیر و دست‌اندرکاران سال آینده‌ی جشنواره پیشنهاد می‌کنم که بخش کاریکاتور مطبوعاتی و گرافیک کتاب در رسانه‌ها را هم به جشنواره اضافه کنند تا بسته‌ی جشنواره کامل شود.

او افزود: امیدوارم فرآیند جشنواره به گونه‌ای باشد که در طول سال‌های مختلف بتواند جنبه آموزشی ضمن خدمت را در بر بگیرد. این جشنواره می‌تواند در تصمیم گیری‌های فراتر از خانه کتاب تاثیرگذار باشد. به‌عنوان یک بازوی مشورتی برای معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و روابط عمومی آن باشد. مثلا در تصمیم‌گیری اعزام خبرنگاران به نمایشگاه‌های خارجی سهیم باشد یا در تصمیم‌گیری‌های مربوط به حوزه‌ی اطلاع‌رسانی نمایشگاه کتاب تهران و نمایشگاه‌های استانی کتاب به کار گرفته شود. به‌طور کلی امیدوارم این جشنواره بیشتر از جنبه تقدیر را در بر بگیرد.

او افزود: در خبر روز گذشته اشاره شده بود که امسال ۵۳۵ اثر از ۱۷۵ شرکت کننده از شهرها و استان‌های مختلف در جشنواره شرکت کرده‌اند. مراسم اختتامیه جشنواره نیز روز ۲۷ آبان برگزار می‌شود و داوران جشنواره نیز همزمان با معرفی نامزدهای هفدهمین دوره، معرفی خواهند شد.

حسینی‌پور سپس در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر برنامه‌های هفته کتاب در پیشگیری یا حل معضلات حوزه مطالعه کشور اظهار کرد: ما نمی‌توانیم در هفته کتاب معضلات نشر را حل کنیم ولی می‌توانیم به آن دامن بزنیم؛ از جمله قاچاق کتاب و تکثیر غیرقانونی آن. البته در هفته‌های گذشته اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است. استفاده عمومی مردم از طرح‌های حمایتی کتاب یکی از برنامه‌هایی است که می‌تواند مردم را با هفته کتاب آشنا کند و مردم می‌توانند از تخفیف‌های بیشتر استفاده کنند. یکی دیگر از مسائلی که هفته کتاب می تواند به آن دامن بزند بحث تعطیلی کتابفروشی‌هاست. تعطیلی کتابفروشی‌ها یکی از دغدغه‌های وزارت ارشاد و معاونت فرهنگی ارشاد است. به همین دلیل تسهیلاتی به کتابفروشی‌ها برای تاسیس یا بازسازی داده می‌شود. همچنین طرح‌های فصلی در حمایت از کتابفروشی‌ها است.

مدیرعامل خانه کتاب همچنین در پاسخ به پرسش نماینده‌ی یکی از رسانه‌های مرتبط با افغانستان درباره حمایت از مهاجران افغانستانی که در ایران زندگی می‌کنند و برنامه‌هایی که برای آنها در هفته کتاب در نظر گرفته شده است، گفت: دوستان مهاجر و اهل فرهنگ افغانستانی را جزئی از ایران فرهنگی می‌دانیم و مرزهای سیاسی نمی‌تواند فاصله‌ای بین ما بیندازد. یکی از مسائل مهم حمایت از نویسنده‌ها، ناشران افغانستانی است. یکی از افرادی که حمایت شده است، استاد مایل هروی بود. محمدکاظم کاظمی هم در حوزه شعر و  فعالیت‌های معاونت فرهنگی حضور دارد. البته توافق‌هایی با اتحادیه ناشران و برخی از نهادهای دولتی باید انجام بپذیرد تا منابع دانشگاهی افغانستانی را که عمدتا به زبان فارسی است بتوانند تامین کنند.

حسینی پور نامگذاری روزهای هفته کتاب را نیز به این شرح اعلام کرد. روز ۲۳ آبان ماه (کتاب و پایتخت کتاب)، روز ۲۴ آبان ماه (کتاب، کتابخوانی و کتابداری)، روز جمعه ۲۵ آبان ماه (کتاب، خانواده و کاهش آسیب‌های اجتماعی)، روز شنبه ۲۶ آبان (کتاب و انقلاب اسلامی)، روز یکشنبه ۲۷ آبان ماه (کتاب، رسانه و فناوری نوین و کپی‌رایت)، روز دوشنبه ۲۸ آبان ماه (کتاب، دانشجو و دانش‌آموز)، روز سه‌شنبه ۲۹ آبان‌ماه (کتاب، دانایی و توانایی در تولید ملی)، روز چهارشنبه ۳۰ آبان‌ماه (کتاب و وحدت ادیان، اقوام و مذاهب)، روز ۱ آذر (روز کتاب و کتابفروشی به‌عنوان پاتوغ (پاتوق) فرهنگی)./۹۲۵/د ۱۰۳/ش

ارسال نظرات