۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۶
کد خبر: ۵۸۴۹۸۱
دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر در دیدار مراجع مطرح کرد؛

نقش ویژه حوزه و روحانیت در پیشگیری از اعتیاد| مراقب باشیم جوانان در دام اعتیاد گرفتار نشوند

سردار اسکندری گفت: حوزه، روحانیت و مراجع بسیار می توانند در امر پیشگری‌موثر باشند چرا که در ایام تبلیغی روحانیت در تمام مناطق حضور دارند و تاکید و توصیه آن ها اثرگذار است.
سردار مؤمنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سردار اسکندر مؤمنی دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر امروز در دیدار مراجع تقلید و علما به ارائه گزارشی از فعالیت های این ستاد پرداخت و گفت: جمهوری اسلامی طی ۴۰ سال گذشته مبارزه بی امانی با مواد مخدر در همه حوزه ها داشته است.

وی افزود: در حوزه مقابله با اشرار و قاچاقچیان همواره فعالیت وجود داشته و از ابتدای پیروزی انقلاب تا کنون با توزیع مخدر در داخل و ترانزیت برای کشورهای خارجی مقابله کرده است، گواه این موضوع تقدیم حدود ۴ هزار شهید و چند برابر آن مجروح و زخمی است.

سردار اسکندری با بیان این که جمهوری اسلامی مبارزه صادقانه و قاطعانه با توزیع و ترانزیت موادمخدر دارد، اظهار داشت:  آمارهایی وجود دارد که حاکی از افزایش تولید و کشت مواد مخدر در افغانستان است، در سال 2001 و قبل از این که آمریکایی ها در افغانستان مستقر شوند مجمع تولیدات مواد مخدر این کشور 200 تن بود اما در حال حاضر به حدود 10 هزار تن رسیده است.

وی ادامه داد: نهادهای درگیر در مسأله مبارزه بامواد مخدر مانند ناجا، سپاه، وزارت اطلاعات، بسیج و کمرگ مبارزه بی امانی را داشتند اما در همسایگی کشوری هستیم که هر سال میزان تولید مخدر آن افزایش پیدا می کند.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان این که جمهوری اسلامی رتبه نخست کشفیات تریاک در دنیا را داشته و دومین رتبه کشف هروئین و مورفین را دارد، ابراز داشت: اگر این میزان کشفیات صورت نمی گرفت اتفاقات بسیاری رخ می داد.

وی عنوان کرد: در ۶ ماهه اخیر ۵۰۰ تن مواد مخدر کشف شده و ۹ شهیدر این مسیر داده ایم، این مبارزه بی امان حتما ادامه خواهد داشت اما باید از همه ظرفیت های کشور بهره ببریم تا جامعه و جوانان گرفتار مواد ‌مخدر نشوند، رویکرد اصلی استفاده از ظرفیت های دینی و فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد است.

سردار اسکندری خاطرنشان کرد: دولت و حاکمیت حتما وظیفه دارد و باید مبارزه کند و وظیفه دارد اما مردم نقش ویژه در ریشه کن شدن اعتیاد و مواد مخدر دارند، حوزه، روحانیت و مراجع بسیار می توانند در امر پیشگری‌موثر باشند چرا که در ایام تبلیغی روحانیت در تمام مناطق حضور دارند و تاکید و توصیه آن ها اثرگذار است.

وی اضافه کرد: اعتیاد منشأ آسیب های بسیار دیگر است و رهبر معظم انقلاب شخصا در آسیب های اجتماعی ورود کرده اند و موضوعات را پیگیری می کنند، باید بسیح عمومی صورت گیرد تا معتادان درمان شده و از اعتیاد پیشگیری شود، 2 میلیون و 800  هزار معتاد در کشور داریم که 12  میلیون خانواده را درگیر این موضوع کرده است.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در شرایط کنونی که اقتصاد مشکل اصلی کشور به شمار می رود، حل مشکلات اقتصادی دغدعه نظام است اما سالانه ۱۹۹ هزار میلیارد تومان برای معتادان و مسأله اعتیاد هزینه می شود، از مجموعه تولید ملی نزدیک ۱۲ درصد صرف جریان اعتیاد و مواد مخدر می شود.

ارسال نظرات