۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰
کد خبر: ۵۸۴۹۲۶
کتاب‌های دومنظوره بخوانیم؛

یادداشت | ۱۷ مزیت کتابخوانی

مردم با روی آوردن به مطالب گزیده اینستگرام، خود را از مطالعه کتاب بی نیاز دانستند. باید هوشیارتر از آن باشند که مبادا فقط به مطالب اینستاگرام و ... روی بیاورند و تمامی اطلاعاتشان از این اپلیکیشن ها دریافت کنند.
کتابخوانی کتابخوانی

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، کتاب، دریای بی ساحل دانش است. قدرت جادویی کتاب، خواننده را به دوران گذشته و یا آینده سیر می دهد. کتاب، نیروی بازوان دانش فرد را تقویت و یا چند برابر افزایش می دهد. طلا و جواهرات، اگر چه قیمتی و گرانبها هستند اما ارزش کتاب را ندارند و این نظر را تنها کتاب خوان ها درک کرده اند. از این رو کتاب خوان و کتاب باز در مسیر انبیاء قدم نهادند. 

کتابخوانی در قرآن 

 اِقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ اَلَّذِي خَلَق(۱) بخوان بنام پروردگارت که خالق هستی است. 

اولین دستور خداوند به پیامبر خود، خواندن است. اگر چه پیامبر اکرم(ص) در طول حیات خود قادر به خواندن و نوشتن نبود اما در آغازین لحظات رسالت خود، از جانب پروردگارش مأمور به خواندن قرآن شد. 

پیامبر اعظم(ص) پس از پیروزی در جنگ بدر ـ در حالی که اسلام، نیاز به تامین مالی داشت ـ می توانست در ازای آزاد ساختن اسیران مشرک مبلغی هنگفت دریافت کند. اما به آنها فرمودند: سند آزادی هر یک از شما، آموزش دادن خواندن و نوشتن به ده مسلمان است.

هفده مزیت کتابخوانی

1.کتاب خوان با مطالعات ادامه دار خود، کلمه دان مغز را آکنده از کلمات می کند. این امر پیش نیاز سخنگویی روان و شیوا است.

2.کتاب، تنها ماشینی است که خواننده خود را به گذشته ها می برد. مثلا هنگام مطالعه کتاب تاریخی ، خواننده در حادثه ها و رویدادهای گذشته که میان مردم رخ داده بود، خود را حاضر می بیند.  

3.کتاب آموزگار تجربه است. کتاب، خواننده را از صرف زمان و انرژی برای خبرگی و آبدیده شدن بی نیاز می سازد.

4.کتاب به خواننده خود قدرت تحلیل و ارزیابی مسائل علمی، سیاسی، فرهنگی و... میدهد. 

5.کتاب زینت بخش است. خواننده کتاب، به محض ورود در بحث های محافل و نشست ها، زینتش برای همه حضار نمایان می شود.

6.مطالعه کتاب، ورزش ذهن است و به عقل پویایی می بخشد از این رو ذهن تنبل و منفعل نخواهد شد. 

7.کلمات موجود در کتاب، سربازان کتاب هستند. خواننده کتاب، این سربازان را در لشکر مغز خود به خدمت می گیرد و با نظم دهی آنها، از تکلم رسا و نوشتن با حلاوت برخوردار می گردد. 

8.خواننده کتاب، با استمرار در مطالعه باعث تشویق و ترغیب دیگران به امر مطالعه می شود. 

9.با کتاب، هیچکس تنها نیست. چرا که خواننده کتاب جهان جو است و کتاب رفیق نمیه راه نیست.

10.کتاب نابودگرِ دشمن انسان که جهل است، می باشد. کتاب، جاهل را دانا، غافل را یادآور، خواب را بیدار و مرده را زنده می کند.

11.کتاب خوانی شکوفاگر استعدادها است بدین معنا خواننده با مطالعه مستمر در موضوع مورد علاقه خود، به انسجام علمی می رسد.

12.کتاب، آرامش بخشِ اندیشه های پریشان، افکار مشوش و اذهان آشفته است.

13.کتاب خوانی، به نکات پنهان، پرسش های کهنه ذهن، پیچیدگی فکری، ابهامات و رمز و رازها، پاسخگو است.

14. سود دریافتی از کتاب خواندن، مواردی نظیر حکمت، شناخت، دانایی، بصیرت، بینش و... است. اهل مطالعه فقر علم و دانش ندارند.

15. کتاب، سد فولادین و استواری است که خواننده خود را از سیل عقائد بیهوده و هرز، حفظ می کند.

16. کتاب تنها بخشنده ای است که خواننده خود را دست خالی باز نمی گرداند.

17.کتابخوان همیشه و در همه جا، حرف واسه گفتن دارد.

چنین برداشت نشود از رهگذرِ هر کتابی می توان به مزیت های هفده گانه رسید. تنها کتاب های دو منظوره که حیات دنیوی و اخروی را آباد حقیقی می کنند توانایی مزیت آفرینی موارد فوق را دارند. چنین کتاب هایی فقط در سایه تعالیم اسلام هستند.

دانش‌پژوهان هم بخوانند

دانش پژوهان چه از قشر دانشجو و چه طلبه یابنده و جوینده دانش هستند. دانشجوها و طلبه‌ها بدانند و باور داشته باشند رمز موفقیت و تأثیرگذاری آنها، مرهون دو مقوله مهمِ کسب دانش و تهذیب روح است. گذراندن بیش از حد وقت در فضای مجازی و سرگرم شدن در بازی های روز، جز اتلاف وقت و دوری از رسالت خود چیزی دیگری نصیب شان نخواهد شد. 

قابل توجه اینستاگرامی ها

مردم با روی آوردن به مطالب گزیده اینستگرام، خود را از مطالعه کتاب بی نیاز دانستند. باید هوشیارتر از آن باشند که مبادا فقط به مطالب اینستاگرام و ... روی بیاورند و تمامی اطلاعاتشان از این اپلیکیشن ها دریافت کنند و از سر چشمه اصلی که کتاب باشد خود را محروم سازند. چه بسا مطالب منتشر شده در فضای مجازی مغرضانه باشد، امانت در نقل قول را رعایت نکند، دروغ و یا تفرقه پراکنی کند و نهایتاَ به شما اطلاعات غلط بدهد.

خریداران کتاب تزئینی 

هستند کسانی زیاد کتاب می خرند و بابت آن هزینه ها می پردازند اما کتاب خوان نیستند. آنها کتابها را برای تزئین و زیبا جلوه دادن منزل خود خریداری می کنند. خرید کتاب این افراد، چنین است سراغ کتاب فروش می روند و می گویند: کتابخانه منزل ما به اندازه یک متر جای خالی دارد. برای تکمیل آن نیاز به کتاب داریم . حال در این یک متر چه نوع کتابی باشد علمی باشد کودکانه، تاریخی، فرهنگی یا ضدفرهنگی، روانشناسی، دینی یا ضد دینی و یا کتاب جُک باشد اصلا و ابدا اهمیتی ندارد. مهم آن است یک متر خالی کتابخانه پُر گردد. بیچاره ها ندانسته اند؛ خرید کتاب باید منجر به مطالعه آن شود تا آن یک متر خالی علم و دانش در کتابخانه ذهن کامل گردد.از این بدتر آن افرادی هستند که نه خود کتاب بلکه ماکت آنرا میخرند و قفسه های کتابخانه در منزل یا محل کار را نمادین با ماکت کتاب پُر می کنند.

سخنی با نویسندگان

یک نویسنده موفق باید درد شناس جامعه باشد. معضلات اجتماع را به خوبی شناسایی کند و با ارائه راهکار اسلامی با قلم روز و جذاب و جوان پسند به آن بپردازد./۹۱۸/ی۷۰۲/س

سیدتقی نوری

۱.سوره علق آیه ۱

ارسال نظرات