۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۵
کد خبر: ۵۸۴۹۰۳
آیت الله جوادی ‌آملی:

نباید علم خود از قرآن را حاصل کار انسانی بدانیم| همه مشکلات از منیت است

حضرت آ‌یت الله جوادی ‌آملی تأکید کرد: نباید علم خود از قرآن را حاصل کار خود بدانیم و بگوییم «من» این مطلب علمی را فهمیدم، همه مشکلات از این «من» است.
آیت الله جوادی آملی

به گزارش خبرگزاری رسا، جمعی از اعضای مجمع تربیتی بانوان تهران با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله جوادی آملی دیدار کردند.

حضرت آیت الله جوادی آملی در این دیدار ضمن تقدیر از فعالیت های قرآنی و تفسیری مجمع تربیتی بانوان تهران اظهار داشت: در بحث تفسیر حتما این نکته را مد نظر داشته باشید که در کنار تفسیر ترتیبی، پس از آنکه قدرت علمی و تسلط شما بر اصول و قواعد تفسیری افزایش یافت، تفسیر موضوعی قرآن را نیز با اولویت موضوعاتی که برای خواهران و بانوان بیشتر مطرح است، در دستور کار خود قرار دهید.

وی ادامه داد: نکته مهم دیگر این است که ارتباط خود را با حوزه های علمیه خواهران بیشتر کنید، این گسترش ارتباط باعث تبادل علمی بیشتر بین شما و طرح پرسش و پاسخ های جدید و هم افزایی علمی می شود و به شما این امکان را می دهد که از نظم علمی موجود در حوزه های علمیه بیشتر بهره مند شوید.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: باور داشته باشیم که قرآن کتابی است که برای عاملِ حیّ حاضرِ متکلم است یعنی قرآن مانند کتب نوشته شده توسط بشر نیست که بین اثر و مولف فاصله وجود داشته باشد، در قرآن، صاحب اثر همواره در کنار اثر خود حاضر است، به عبارت دیگر معلم همواره با ماست و ما باید حضور او را احساس کنیم و از خود او سوالمان را بپرسیم و از خود او جواب را دریافت کنیم.

حضرت آیت الله جوادی آملی تاکید کرد: باید بدانیم آنچه از این کتاب می فهمیم به ما عطا شده است، نباید علم خود از قرآن را حاصل کار خود بدانیم و بگوییم «من» این مطلب علمی را فهمیدم، همه مشکلات از این «من» است، این همان حرف ابلیس و مشرکان است.

وی عنوان کرد: همواره خدا را شاکر باشید که در خدمت قرآن هستید چرا که می فرماید «لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ»؛ با شکر به درگاه خداوند این خود شما هستید که بالا می روید، اینجا سخن از تکامل خود شخص است و نه افزون شدن نعمت.

ارسال نظرات