۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۲
کد خبر: ۵۸۴۸۹۷
در قالب کتابخوان همراه پژوهان منتشر شد

نسخه الکترونیکی کتاب «مکاتب فقهی بررسی و تحلیل مکاتب فقهی شیعه از عصر غیبت تا دوره معاصر»

این کتاب نوشته محمدحسن ربانی است که در دانشگاه علوم اسلامی رضوی تهیه شده و در انتشارات این دانشگاه به چاپ رسیده است.
کتاب «مکاتب فقهی بررسی و تحلیل مکاتب فقهی شیعه از عصر غیبت تا دوره معاصر»

محمد پهلوانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به آماده سازی نسخه الکترونیکی کتاب «مکاتب فقهی بررسی و تحلیل مکاتب فقهی شیعه از عصر غیبت تا دوره معاصر» اظهار داشت: هر علمی تاریخ و پیشینه ای دارد که بیانگر شخصیّت ها و فراز و نشیب های آن علم است. دانشمندان اسلامی کمتر به تاریخ علم بها داده، بلکه بیشتر به خودِ آن علم پرداخته اند. یکی از این علوم دانش اصول فقه است. بااینکه دربارۀ این دانش کتاب هایی مفصل و غنی نگاشته شده است، دربارۀ تاریخ آن تألیفات معتنابهی را نمی توان یافت.

وی گفت: در باب فقه موضوع درنگ برانگیزتر است. در طول تاریخِ این دانش هزاران کتابِ فقه و رساله و موسوعه های مفصل فقهی پدید آمده است؛ از موسوعه برغانی تألیف محمّد صالح، شاگرد وحید بهبهانی، و الحدائق الناضره و جواهر الکلام که نور چشم فقیهان شیعه گشته است، بگیرید تا موسوعه های فقهی روزگارمان همچون دورۀ کامل آثار آیت اللّه خویی و کتاب الفقه از آیت اللّه سیّد محمّد شیرازی در 110 جلد، همه دربارۀ موضوعات متنوع فقه نگارش یافته اند بی آنکه دربارۀ تاریخ آن بحثی پیش نهاده باشند.

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: باید گفت تا چهل پنجاه سال پیش، نوشته ای دربارۀ تاریخ دانش فقه وجود نداشت و اگر کسی مطلبی دراین باره می خواست، باید از لا به لای مطالب کتاب های تراجم آن را می جست. تنها در پنجاه سال اخیر است که تحوّلی در این زمینه پدید آمد و کتاب هایی در این موضوع نوشته شد.

وی به معرفی کتاب «مکاتب فقهی بررسی و تحلیل مکاتب فقهی شیعه از عصر غیبت تا دوره معاصر» پرداخت و افزود: این کتاب نوشته محمدحسن ربانی است که در دانشگاه علوم اسلامی رضوی تهیه شده و در انتشارات این دانشگاه به چاپ رسیده است.

پهلوانی افزود: کتاب «مکاتب فقهی بررسی و تحلیل مکاتب فقهی شیعه از عصر غیبت تا دوره معاصر» با 244 صفحه به زبان فارسی و به قیمت 110000 ریال در سال 1382 منتشر شده و به تازگی اداره فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی این کتاب را به صورت کتاب الکترونیکی و در قالب کتابخوان همراه پژوهان با قابلیت اجرا در سیستم عامل اندروید و ویندوز به قیمت 27500 ریال منتشر کرده است.

وی درباره خرید نسخه الکترونیکی این کتاب اظهار داشت: علاقه مندان برای دریافت نرم افزار این کتاب می توانند به نشانی اینترنتی کتابخوان همراه پژوهان به آدرس www.pajoohaan.ir مراجعه کرده و با خرید نسخه الکترونیکی این کتاب، از مطالب آن بهره مند شوند./822/ت ۳۰۳/ش

ارسال نظرات