۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۶
کد خبر: ۵۸۴۸۷۸
مشروح نشست خبری حجت الاسلام اژه ای؛

از حکم جاسوسی کارمند وزارت خارجه تا برخورد با قضات متخلف

سخنگوی قوه قضاییه در نشست خود با خبرنگاران، به سؤالات رسانه ها درباره پرونده های فساد اقتصادی، جاسوسی کارمند وزارت خارجه، ممنوع الخروجی رییس سابق بانک مرکزی و برخورد دستگاه قضا با قضات متخلف پاسخ داد.
حجت الاسلام اژه ای

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام غلامحسین حسنی اژه ای سخنگو و معاون اول دستگاه قضا در یکصدو سی و سومین نشست خبری خود که عصر امروز یکشنبه برگزار شد، در ابتدای سخنان خود با اشاره به پرونده هایی که به صورت ویژه در مورد فسادهای اقتصادی رسیدگی می شود، گفت: در پرونده های اخیر آقایان داریوش ابراهیمیان به اعدام  و به مبلغ 350 میلیون ریال ضبط اموال کسب شده، یونس بهاالدینی به اعدام  و  ضبط 350 میلیون ریال از اموالی که بدست آورده محکوم شده است که این دو حکم قطعی نیست. محمد بهاالدینی نیز به 10 سال حبس محکوم شده که حکمش قطعی است.

وی افزود: از جمله افرادی که حکمشان قطعی شده است عبارت است از داوود کاتبی فرزند ولی الله به 7 سال حبس تعزیری، مرتضی کاتبی نژاد به 7 سال حبس، رضا نادری به 5 سال حبس تعزیری و ضبط اموالی که به خلاف بدست آورده، حمید میرزایی زرین کلاهی به 7 سال حبس و جزای نقدی به مبلغ حدود 48 میلیارد ریال، جعفر بهشتی فروتن به 6 سال و 6 ماه حبس و جزای حدود 37 میلیارد ریال، علی اصغر کاویانی به 6 سال و 3 ماه حبس و جزای نقدی به مبلع حدود 35 میلیارد ریال، سندباد سفرها به 6 سال و 6 ماه حبس و جزار نقدی به مبلغ 29 میلیارد ریال، علیرضا سنجری به 6 سال حبس و 16 میلیار ریال جزای نقدی، فریدون امین آقایی به 6 سال و 3 ماه حبس و جزای نقدی حدود 8 میلیارد ریال، مجید فلاحی  به 6 سال و 6 ماه حبس و جزای نقدی به مبلغ حدود 8 میلیارد ریال، محمد قالب عملداری به 5 سال و 3 ماه حبس و جزای نقدی حدود 6 میلیارد ریال، مهدی محبی فرزاد به 5 سال 3 ماه حبس و جزای نقدی حدود 2 میلیارد ریال، علی نورائی اشتیانی به 5 سال و دو ماه و جزای نقدی حدود 3 میلیارد ریال، رضا شرکت افتخار به 5 سال و یکماه و جزای نقدی حدود 1.7 میلیارد ریال، مسعود ابراهیمی گندمی به 5 سال و جزای نقدی حدود 140 میلیون ریال  محکوم شده اند.

حجت الاسلام اژه ای در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: مقرر شده با متخلفان در دستگاه قضایی با شدت بیشتری برخورد شود که از حدود 40 هزار قاضی و کارمند بسیار افراد شایسته و خدوم هستند اما متأسفانه افراد خلافکار وجود دارند.  2 نفر که گزارش از تخلف آنان به دست رسید معلق شدند و پرونده آنان در حال رسیدگی است و حکم قطعی یکی از قضات به نام حجت الله یازرلو فرزند سلیمان به 10 سال حبس 75 ضربه شلاق، 3 سال انفصال و 7 میلیارد تومان جریمه نقدی محکوم شده است.

سخنگوی دستگاه قضا ابراز داشت: در سال 97 مجازات های جایگزین حبس نسبت به سال گذشته رشد خوبی داشته است و تا مهرماه سال جاری 29611 مورد حبس به مجازارت دیگر تبدیل شده است. حدود 11 درصد از محکوم شدگان  به حبس در سال جاری به موارد دیگری محکوم شدند که این آمار در سال 96 حدود 7 درصد بوده و در سال 95 حدود 5درصد بوده است.

وی با اشاره به  بخشنامه اخیر رییس قوه قضاییه گفت: در جهت اصلاح نظام بانکی همه مسؤولان موافق هستند، البته در سالهای گذشته اصلاحاتی البته ناکافی صورت گرفته است. امروز که فشارهای اقتصادی از سوی دشمن در حال وقوع است باید اصلاحات قابل توجهی در نظام بانکی صورت گیرد و یک شورا برای اصلاح فوری نظام بانکی تشکیل شده است.

وی اظهار داشت: فردی که به عنوان جاسوس اخیرا دستگیر شده است آقای کمال امیربیک فرزند محمد کارمند وزارت خارجه بوده که به 10 سال حبس و ضبط 270 هزار دلار محکوم شده است. در رابطه با احتکار کالا  و ارز بیش از 100 نفر در این رابطه دستگیر شده اند و پرونده آنان در حال رسیدگی است. افرادی که در خیابان ها و در سایت ها در مساله ارز و سکه اخلال ایجاد می کنند 96 نفر بودند که بازداشت شده اند. 28 نفر از این تعداد با قرار وثیقه آزاد و مابقی بازداشت هستند و پرونده آنان در حال رسیدگی است.

معاون اول قوه قضاییه در ادامه، گفت: در پرونده بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان برای 13 نفر کیفرخواست شده و هنوز دادگاه تشکیل نشده است. 2 نفز از مدیرعاملان قبلی این دوبانک بازداشت شده اند. در پرونده احتکار کنندگان قطعات خودرو 7 نفر بازداشت هستند. 3 تعاونی اعتبار که دومان و توکان بودند برای 6 نفر کیفرخواست صادر شده است. در تعاونی ولیعصر تهران برای دونفر کیفرخواست صادر شده، در پرونده تعاونی البرز ایرانیان برای دو نفر کیفرخواست صادر شده، در پرونده کنتور سازی ایران برای 4 نفر از افراد این شرکت کیفرخواست صادر شده است.

وی افزود: افرادی که مشروبات تقلبی می سازند جرم بزرگی مرتکب می شوند، ساخت مشروبات الکلی جرم و  تولید از نوع سمی آن نیز جرمی نزدیک به افساد فی الارض است. تا کنون 38 نفر به دلیل شرب این مشروبات فوت کرده اند و 427 نفر مصدوم شده اند.
 
وی ضمن هشدار به افرادی که سوخت را قاچاق می کنند، گفت: پرونده های مختلفی در استان های کشور تشکیل و افراد دستگیر شده اند. از یک مورد 84 میلیون لیتر قاچاق کشف شده است و پرونده آنان رسیدگی خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه پرونده تخلفات بانک مرکزی و آقای سیف در چه مرحله ای است، گفت: در رابطه با بانک مرکزی 3 پرونده تشکیل شده است، از تعاونی های بانک شکایت شده و از اعضا و رییس کل سابق بانک مرکزی شکایت شده که این پرونده به  دادگاه نرفته است. یک شکایت به دلیل توزیع غیرمتعارف ارز در بازار نیز شکایت مطرح و کیفرخواست برای 5 نفر صادر شده و به دادگاه رفته است. پرونده دیگر در رابطه با تخلفات مالی در بانک مرکزی است که یک مدیرکل بازداشت شده و دو نفر نیز تحت تعقیب قرار گرفته اند و هنوز آقای سیف ممنوع الخروج است.

حجت الاسلام اژه ای در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه در واگذاری شرکت های دولتی به خصوصی تخلفاتی صورت گرفته است و واگذاری فروشگاه رفاه نیز تخلف صورت گرفته آیا پرونده ای تشکیل شده است، گفت: بله سازمان بازرسی کل کشور شنیدم در این پرونده وارد شده است.

وی افزود: در بیشتر موارد تخلف در اصل قیمت و یا میزان اقساط است. البته گاهی پیش می آید برای فروش برخی شرکت های ضررده نیاز باشد قیمت فروش را کمتر محاسبه کرد تا شرکت به فروش برسد.

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه میزان ضرر اقتصادی مفاسد اخیر در کشور چه میزان است، گفت: الان هیچ براوردی برای میزان ضرر اقتصادی ندارم. امروز دو مدیر عامل شرکت های رنو و تویوتا بازداشت شده اند و پرونده آنان در حال رسیدگی است.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آخرین وضعیت پرونده همدست آقای بابک زنجانی چیست، گفت: برای او کیفرخواست صادر شده است. 


حجت الاسلام اژه ای در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آخرین وضعیت پرونده جلوگیری از به زندان رفتن محکومان مهریه چیست، گفت: اگر فردی در گذشته نمی توانست مهریه را پرداخت کند، بنابردرخواست شاکی به زندان می رفت. امروز اگر فردی توانایی پرداخت نداشته باشد باید به صورت اقساطی پرداخت کند که البته با قیمت کنونی سکه ممکن است توانایی نداشته باشد و این درخواست را می تواند بدهد که دو ماه یا سه ماه یکبار این سکه را پرداخت کند.

وی افزود: رهبری در گذشته به شرط اینکه میران مهریه 14 سکه باشد عقد را جاری می کردند. رهبری به این مساله توجه داشتند که میزان مهریه باید کم درنظر گرفته شود.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آخرین وضعیت قانون صدور سند برای مالکان املاک بدون سند چیست، گفت: اراضی شهری و غیر شهری باید نقشته برداری شود و برای اجرا شدن طرح که تصویب شده  دولت باید بودجه را تزریق کند که اگر چنین می شد این مشکلات برای مردم و دولت پیش نمی آمد. از مجلس و دولت می خواهیم بودجه کافی برای ایجاد این طرح درنظر بگیرند که این طرح اجرا شود.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آزادسازی قیمت بلیط هواپیما و افزایش ارز مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است، قوه قضاییه در این رابطه آیا می تواند اقدامی انجام دهد، گفت: کنترل بازار و جلوگیری از گرانفروشی زیر نظر دولت و سازمان تعزیرات است. اگر شرکت های خصوصی تخلف کنند سازمان بازرسی نمی تواند واردعمل شود و دادستان در زمان وقوع جرم می تواند برای احیای حقوق عامه وارد شوند.

وی افزود: تعریف روشنی از حقوق عامه وجود ندارد که طی جلسات متعدد درحال تدوین این موضوع هستیم ولی هنوز اقدامی در این موضوع انجام نشده است.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آخرین وضعیت پرونده محیط زیستی ها چیست، گفت: کیفرخواست این پرونده و عنوان اتهامی تغییر کرده است. عنوان اولی اتهامی این افراد جاسوسی بوده است. گزارشی به ستاد کل نیروهای مسلح ارسال شد و بازبینی مسائل انجام شد و با توجه به گزارش ستادکل نیروهای مسلح و با توجه به خسارت های وارده این اتهام را مشمول ماده 286 دانستند. عنوان اتهامی جاسوسی این پرونده به افساد فی‌الارض تغییر پیدا کرد.

حجت الاسلام اژه ای در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آخرین وضعیت پرونده شکایت وکیل رییس دولت اصلاحات از مدیرمسؤول روزنامه کیهان که در سال 89 اتفاق افتاده چیست، گفت: این موضوع را پیگیری و در جلسه بعدی اعلام می کنم.

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه مبالغ دریافتی از شاهدان پرونده ها در سامانه قوه قضاییه آیا قانونی است و علت عدم خواندن کد پستی کارت هوشمند در این سامانه چیست، گفت: این موضوع را پیگیری می کنم و در جلسه بعد اطلاع خواهم داد.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه برخی از سلبریتی ها برای کمک به زلزله زدگان کرمانشاه از مردم پول هایی دریافت کردند، آخرین وضعیت این پرونده ها چیست، گفت: باید توجه شود احضار برای پاسخگویی نباید قبیح تلقی شود و مردم نیز نباید زود قضاوت کنند. 

وی افزود: اگر یک شخص برای یک اقدامی پول از مردم بگیرد و در همان راه خرج کند و گزارش دهد کار خود را انجام داده و از وی شکایت نمی شود. ولی اگر شخصی پولی را از مردم برای کاری می گیرد و کار را انجام ندهد مردم از وی شکایت می کنند. می دانم برخی از حسابها مسدود شده و برخی رفع شده است.

حجت الاسلام اژه ای در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه براساس قانون، مرخصی زنان برای زایمان 9 ماه است و فقط سازمان تامین اجتماعی 6 ماه درنظر می گیرد و اگر زنان برای 3 ماه آینده به دیوان محاسبات شکایت کنند، قوه قضاییه چه اقدامی در این زمینه می تواند انجام دهد، گفت: افرادی که حکم به نفعشان صادر شده به اجرای احکام رجوع کنند که حکم آنان پیگیری و اجرا شود.

حجت الاسلام اژه ای در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا قوه قضاییه آماری از بازنشستگانی که امکان دارد برخلاف قانون مشغول به کار باشند دارد، گفت: خیر بنده الان آماری ندارم.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه  آیا قوه قضاییه برای اجرا و تکمیل سند چشم انداز الگوی 50 ساله اقدامی انجام خواهد داد، گفت: الان که دوسال برای تکمیل این سند فرصت است حتما در مورد آنچه مربوط به قوه قضاییه می شود این دستگاه نکته نظرات خود را اعلام خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه  آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی، چیست، گفت: این پرونده در حال اجرا است. اگر در مواردی حضور وی نیاز باشد از او استفاده می شود و در مورد اموال اتفاق خاص جدید نیافته است و وکالت وی در مورد اموال خارج از کشور به وزارت نفت رخ داده که این وزاتخانه در حال تملیک اموال او است.

حجت الاسلام اژه ای در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه در مورد اعتراض کامیون داران آیا افرادی بازداشت شده اند، گفت: افرادی که فقط اعتراض داشتند بازداشت نشده اند ولی برخی به خاطر تهدید کامیون داران و بستن جاده ها و اخلال در نظام عمومی بازداشت شده اند و پرونده آنان در حال رسیدگی است.

در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه زمان اعدام آقای مظلومی چه زمانی است، گفت: باید تشریفات اداری و اجرایی انجام شود و از زمان دقیق اجرای آن اطلاعی ندارم./811/پ۲۰۰/ق

ارسال نظرات