۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۹
کد خبر: ۵۸۴۷۸۹
حجت الاسلام والمسلمین سینایی:

فرایض دینی درهای رحمت الهی را می‌گشاید

تولیت مدرسه علمیه سفیران هدایت ابوطالب(ع) مهمترین عامل رحمت خداوند را انجام فرایض و واجبات آن هم در معنای وسیع بیان کرد و گفت: مراد از فرایض آن است که انسان وظیفه واجب خود را در هر زمان و مکانی بشناسد و به آن عمل کند.
سینایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مجید سینایی تولیت مدرسه علمیه سفیران هدایت ابوطالب(ع)، امروز در جلسه درس اخلاق که در همین حوزه علمیه برگزار شد، گفت: پشت هر یک از احکام شرعی حقایقی نهفته شده است.

وی افزود: احکام شرعی، قرارداد است برای مثال در شرایع قبل از اسلام نماز به گونه‌ای دیگر بوده و حرام و حلال آنها با اسلام تفاوت داشته اما روح احکام و شرایع و آن منبع و مبدا احکام ریشه در حقایق عالم دارد از این رو بعضی‌ها که معتقد هستند نماز صبح دو رکعت است می‌دانند که حقایقی در آن وجود دارد در غیر این صورت یک قرارداد بیخود و بی محتوا به شمار می‌رفت.

حجت الاسلام والمسلمین سینایی در ادامه بیان داشت: بنابراین احکام شرعی بیانگر حکمت الهی است تا بشر به آن حقایق دست یابد و اگر کسی به آن حقیقت احکام برسد چرایی دو رکعت بودن نماز صبح و یا بلند خواندن آن برای او آشکار می‌شود اما کسانی که نسبت به آن حقایق ناآگاه هستند مکلف‌اند تا احکام اسلامی را انجام دهند گرچه حکمت و حقایق آن را ندانند.

تولیت مدرسه علمیه ابوطالب(ع) با بیان اینکه در علم فقه وجوب شرعی احکام مورد بحث قرار می‌گیرد نه وجوب تکوینی آن، ابراز کرد: همه انسان‌ها رحمت، آسایش و آرامش دنیا و آخرت را دوست ‌دارند بنابراین برای رسیدن به آسایش و آرامش دنیوی و اخروی اسباب و ابزاری لازم است که باید به آن توجه کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه دنیا سراسر تلخی و مشقت نیست بلکه شیرینی و لذت نیز دارد، گفت: خداوند راه برون رفت از مشکلات و سختی‌ها را به انسان‌ها متذکر شده و به انسان اختیار داده که از مسیر دشوار و یا راحت حرکت کند.

حجت الاسلام والمسلمین سینایی ادامه داد: برای مثال خداوند راه مقابله با میکروب و بیماری‌ها را برای انسان مشخص کرده و فرموده است اگر انسان به مسواک زدن اهتمام داشته باشد هرگز دچار درد دندان نمی‌شود بنابراین دندان درد سخت است اما راه برون رفت از آن و مقابله با آن که مسواک زدن است را خداوند به انسان متذکر شده است.

تولیت مدرسه علمیه ابوطالب(ع) اضافه کرد: انسان اگر می‌خواهد قبر نورانی داشته باشد باید از علل و عوامل آن استفاده کند تا نور برای او واجب شود. انسان اگر برخی اعمال را انجام دهد رحمت خداوند متعال بر انسان واجب می‌شود و رحمت الهی نور است.

وی مهمترین عامل رحمت خداوند را انجام فرایض و واجبات آن هم در معنای وسیع دانست و خاطرنشان کرد: مراد از فرایض آن است که انسان در هر زمان و مکانی وظیفه واجب خود را بشناسد و به انجام آن اقدام کند. اهل بیت(ع) در طول روز زمان خودشان را تقسیم می‌کردند تا افزون بر عبادت به کار و تفریح نیز بپردازند./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات