۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹
کد خبر: ۵۸۴۷۳۶
کدخدایی:

مجلس ایرادات اصلی CFT را رفع کند| برخی ادعای تقلب می کنند اما سندی ارائه نمی دهند

سخنگوی شورای نگهبان گفت: مجلس شورای اسلامی باید ۱۱ ایراد اساسی در ذیل لایحه الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم را برطرف کند.
کدخدایی

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان امروز ۱۹ آبان سال ۹۷ در نشست رسانه‌ای خود با خبرنگاران اظهار داشت: شورای نگهبان در بررسی لایحه الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم با ۱۱ ایراد اساسی مواجه شده است.

وی افزود: مجلس باید ۱۱ ایراد موجود را برطرف کند، زیرا این ایرادات، ۱۱ ماده دیگر ذیل این لایحه را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

کدخدایی در ابتدای نشست امروز با اشاره به مصوبات ارسال شده از سوی مجلس به این شورا، بیان داشت: طرح استفساریه بند ه قانون بودجه سال ۹۷ با عدم مغایرت با قانون اساسی مواجه شد.

وی اضافه کرد: لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان نیز با ایرادات و ابهامات شرعی مواجه است. ضمن اینکه لایحه ایجاد ۸ منطقه آزاد و تجاری و صنعتی نیز با اصل ۷۴ قانون اساسی مغایرت دارد.

کدخدایی تاکید کرد: درباره لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و همچنین لایحه پالرمو نیز همچنان ایراداتی که مجمع تشخیص مصلحت نظام به آنها ایراد گرفته، باقی است و ایرادات سابق خود را دارد و این لوایح مغایر اصل ۱۱۰ قانون اساسی است.

وی در بخش پرسش و پاسخ این نشست در پاسخ به این سوال که رییس کمیسیون امنیت ملی گفته است لایحه CFT به طور کل رد شده است، بیان داشت: این لایحه ۱۱ ایراد اساسی دارد که ۱۱ ایراد بعدی را تحت تاثیر قرار داده است. اگر مجلس ایرادات اصلی را رفع کند، قطعا مشکل این لایحه نیز رفع خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: بعد از ایرادات ۲۲ گانه شورای نگهبان به لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم، شورای نگهبان اعلام کرد با توجه به ایرادات مذکور الحاق به کنوانسیون با فرض غیرقابل رفع شدن این ایرادات، خلاف شرع و منافع ملی است.

کدخدایی در خصوص خلاف شرع دانستن بندی از شروط لایحه، اظهار داشت: طبق ماده ۶ دولت نمی تواند هیچ حق شرطی را در خصوص الحاق به این کنوانسیون قبول کند. لذا در خصوص گروه‌های تروریستی، اصل کنوانسیون باید مورد قبول دولت قرار گیرد که خلاف شرع است.

وی در خصوص ارسال ایرادات شورای نگهبان به مجلس در خصوص لایحه CFT در تاریخ ۶ آبان و اعلام نظرات شورای نگهبان در تاریخ ۱۳ آبان یادآور شد: مجمع تشخیص نظرات خود در خصوص این لایحه را ارسال نکرده بود و لذا منتظر بودیم نظرات مجمع به طور کامل ارسال شود اما مهلت شورا برای بررسی این لایحه ۶ آبان به پایان می رسید به همین دلیل نظرات شورا اعلام شد و نظرات مجمع ۱۳ آبان ارسال و در همان تاریخ اعلام علنی شد.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه ایرادهای اصلی شورای نگهبان به لایحه الحاق ایران بهCFT، ١١ مورد اصلی است، گفت: اگر مجلس این ١١ مورد اصلی را رفع کند، ١١ مورد دیگر خود به خود رفع خواهد شد، همچنین مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیأت عالی نظارت هم ایراداتی را به این لایحه وارد دانستند که جهت اصلاح به مجلس ارسال کرده ایم.

وی در ادامه بیان کرد: اصلاح قانون انتخابات در حال بررسی در مجلس است و کارشناسان شورای نگهبان هم در جلسات حضور داشته اند بیش از یک سال کار کارشناسی روی این ، طرح انجام شده است و از مجلس می خواهیم هر چه سریعتر قانون انتخابات را اصلاح کند.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: شورای نگهبان از هر طرحی که برای ارتقای شایسته گزینی آورده شود، استقبال می کند و در صورتی که اینجا طرح ها منجر به کاهش مشارکت مردم نشود، ایرادی ندارد.

کدخدایی در پاسخ به پرسشی درباره تعیین تکلیف موضوع رجال سیاسی نیز بیان داشت: موضوع رجل سیاسی و اینکه آیا به بانوان نیز رجل سیاسی نیز اطلاق می‌شود، در حال بررسی است.

سخنگوی شورای نگهبان در جواب به سوالی درباره احتمال حضور اعضای شورای نگهبان در بررسی مجدد لایحه CFTدر مجلس، بیان داشت: اگر از شورای نگهبان برای حضور در جلسات مجلس دعوت شود، حتما در این جلسات حضور پیدا خواهیم کرد.

وی در پایان با مضحک خواندن ادعاهای جدید مطرح شده درباره تقلب در انتخابات سال ۸۸، ابراز داشت: در سال ۸۸ ادعاهای پررنگ‌تری نسبت به الان درباره تقلب در انتخابات مطرح شد که همان زمان هم هیچ سندی ارائه نشد./۸۵۶/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات