۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱
کد خبر: ۵۸۴۷۱۰

افتتاح نمایشگاه کتاب کودک شانگهای با حضور ایران

نمایشگاه بین‌المللی کتاب کودک شانگهای با حضور جمهوری اسلامی ایران آغاز به کار کرد.
نمایشگاه کتاب کودک شانگهای با حضور ایران

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، نمایشگاه بین‌المللی کتاب کودک شانگهای (CCBF) از ۱۸ تا ۲۰ آبان در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی شانگهای برگزار می‌شود.

نزدیک به ۳۰۰ نفر از ناشران و سایر دست‌اندرکاران نشر کودک و نوجوان از جمله تصویرگران، طراحان، نویسندگان، آژانس‌های ادبی، مترجمان، توزیع کنندگان، متخصصان آموزش و پرورش، فرهنگیان، کتابخانه‌داران، آموزگاران و دوست‌داران کتاب کودک در این نمایشگاه شرکت دارند. پیش‌بینی می‌شود که بالغ بر ۳۰۰۰۰ نفر از این رویداد سه روزه ‌بازدید کنند.

علاوه بر نمایش کتاب، فعالیت‌های متنوع دیگری در نمایشگاه انجام می‌شود. برخی از این فعالیت‌ها عبارتند از: مسابقه تصویرگران جوان فرفره‌ طلایی، جایزه ادبی کتاب کودک چن بوچوئی، جشنواره‌ نویسندگان کتاب کودک، برنامه‌ بازدید ناشران بین‌المللی از شانگهای و برگزاری تعداد زیادی سمینار و رویدادهای مرتبط با ترویج کتابخوانی. 

به این دوره از‌ نمایشگاه چند سالن جنبی اضافه شده است که از آن جمله می‌توان به سالن‌های جنبی ناشران آسیا-اقیانوسیه، جایزه‌ی بولونیا، و جایزه‌ی استرگا اشاره کرد. برای موضوعات نشر دیجیتال، کتاب‌های صوتی و صدور مجوز مرکزی جداگانه در نظر گرفته شده است. برای آژانس‌های ادبی نیز  مرکز جدیدی اختصاص داده شده و محلی‌ برای تصویرگران مهیا شده تا در آن به برگزاری کارگاه‌های تصویرگری بپردارند و آثار خود را به نمایش بگذارند. 

نخستین دور نمایشگاه بین‌المللی کتاب کودک شانگهای  در سال ۲۰۱۳ تحت نظارت اداره‌‌ کل مطبوعات و انتشارات چین و با همکاری اداره‌‌ مطبوعات و انتشارات شانگهای و شماری از شرکت‌های بزرگ انتشاراتی چین برگزار شد.

در این دوره حسن عامه‌کن، که اثر وی به همراه رضا دالوند به نمایشگاه تصویرگری شانگهای راه پیدا کرده در نمایشگاه حضور دارد. 

در این نمایشگاه کتاب «پرنده آتشین» که تصویرگری آن توسط حسن عامه‌کن انجام شده و در کشور چین منتشر شده رونمایی و مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد. همچنین کتاب «بلبل» که یک داستان کلاسیک چینی است و با تصویرگری وی توسط گروه انتشارات جی لین منتشر شده رونمایی می‌شود.

لازم به ذکر است تاکنون ۲۷ عنوان کتاب با تصویرگری عامه‌کن در کشورهایی نظیر فرانسه، انگلستان، اسپانیا، ترکیه، پرتغال، ژاپن، کره و ... توسط ناشران این کشورها چاپ شده‌ است.

کتاب دیگری با تصویرگری حسن عامه‌کن  به نام «مداد» که توسط یکی از معروف‌ترین نویسندگان چینی به نام رونگ رانگ رانگ نوشته شده به زودی منتشر می‌شود.

در این دوره  ۸۸ نویسنده، تصویرگر، محقق و مدیر نشر از سراسر جهان مهمان این نمایشگاه هستند.

نمایشگاه کتاب کودک شانگهای با مشارکت همه جانبه نمایشگاه کتاب بولونیا اجرا می‌شود که در تمام امور برنامه‌ریزی و اجرایی این نمایشگاه حضور دارد.

در اولین روز نمایشگاه، شونگ لینگ برجسته‌ترین تصویرگر چینی و نامزد جایزه هانس کریستین آندرسن ۲۰۱۸ از آثار حسن عامه‌کن در غرفه موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران بازدید کرد. وی خلاقیت‌های هنری این هنرمند ایرانی را ستود و اظهار امیدواری کرد در آینده‌ای نزدیک یک اثر مشترک با وی در کشور چین منتشر کند./۹۹۸/د ۱۰۳/ش

ارسال نظرات