۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۰
کد خبر: ۵۸۴۶۹۳
حجت الاسلام محدثی:

امت اسلامی به اخلاق نبوی تمسک کند| مسؤولان به وعده ها وفادار باشند

استاد حوزه علمیه قم با تبیین درس هایی از اخلاق اجتماعی زندگانی پیامبر گرامی اسلام(ص) برای امت اسلامی، گفت: امت اسلامی باید به اخلاق نبوی تأسی و تمسک کند.
حجت الاسلام محدثی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام جواد محدثی استاد و پژوهشگر حوزه علمیه قم امروز در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، با اشاره به مناسبت های ماه ربیع الاول گفت: شب اول ماه ربیع حادثه لیلة المبیت اتفاق افتاد و وجود مبارک امیرمؤمنان در بستر پیامبر خوابید، مشرکان هم دست شده بودند که رسول خدا را با همدستی 40 قبیله به شهادت برسانند و اسلام را ریشه کن کنند.

وی افزود: پیامبر قصد داشتند که از مکه خارج و توطئه دشمنان را خنثی کنند، امیرمؤمنان ایثارگرانه در جای پیامبر خوابید و دشمنان ناکام ماندند، یکی از فضایل بسیار برجسته حضرت علی(ع) ایثار در همین جریان به شمار می رود که برای آن آیه قرآن نیز نازل شده است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که هجرت پیامبر از مکه به مدینه از دیگر مناسبت های ماه ربیع است، اظهار داشت: این هجرت سرآغاز تاریخ اسلام شد چون توسعه حرکت اسلامی را در بر داشت و مبدأ تاریخ مسلمین قرار گرفت و 1440 سال از این جریان می گذرد.

وی ادامه داد: در همین روزهای اول ماه ربیع به خانه امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) هجوم آوردند تا بیعت بگیرند و مصیبتی را ایجاد کردند؛ به روایتی امام عسکری(ع) در همین ایام مسموم شدند و در 8 ربیع به شهادت رسیدند.

حجت الاسلام محدثی با بیان این که 9 ربیع الاول روز آغاز امامت حضرت ولیعصر(عج) است، ابراز داشت: سالروز ازدواج پیامبر گرامی اسلام(ص) با حضرت خدیجه(س) در روز 10 ربیع الاول است؛ 17 ربیع الاول میلاد با برکت رسول اکرم(ص) و امام صادق(ع) است؛ 23 ربیع نیز سالروز ورود حضرت معصومه(س) به قم است.

وی با اشاره به بعد اخلاقی زندگان رسول خدا(ص) عنوان کرد: می توان ماه ربیع را ماه پیامبر اسلام(ص) دانست که پیامبر رأفت، اخلاق و رحمت بودند، دامنه مباحث اخلاقی بسیار گسترده است که اخلاقی اجتماعی بخشی از آن را تشکیل می دهد.

پژوهشگر حوزه علمیه قم با اشاره به درس های از تعالیم پیامبر اسلام خاطرنشان کرد: درس اول تربیت دینی و ولایی فرزندان است، می دانیم که اگر نسل  فرزندان ما با دین، اهل بیت(ع) و قرآن آشنا باشند نسلی سالم تر و دور از زیان های اجتماعی هستند، وظیفه پدر و مادر این است فرزندانی تربیت کنند که مأنوس با قرآن و اهل بیت(ع) باشند.

وی اضافه کرد: بر اساس آیه قرآن اجر و مزد رسالت الهی این است که امت اسلامی محبت و مودت  اهل بیت(ع) را داشته باشند، درس دوم این است که از فرصت ها و نعمت های الهی قدردانی و بهترین بهره برداری را کنیم، انسان باید قدر زندگی و نعمت های الهی را بداند.

حجت الاسلام محدثی با بیان این که درس سوم از وجود مبارک پیامبر اسلام(ص) وفای به عهد است، گفت: اگر قول و تعهدی دادیم باید به پیمان خود وفا کرده و به وعده های عمل کنیم، اگر مسؤولان وعده ای می دهند باید به قول خود وفادار باشند.

وی افزود: پیامبر فرمود اگر کسی نماز بخواند و تصور کند که مسلمان است اما 3 ویژگی داشته باشد منافق به شمار می رود، این نشانه ها شامل دروغگویی، خلف وعده و خیانت در امانت است.

استاد حوزه علمیه قم درس چهارم رسول اکرم(ص) را داشتن اخلاق خوب در خانه با خانواده دانست و اظهار داشت: بسیاری از برخورد بزرگترهای خانه با افراد خانواده گله مند هستند، پیامبر فرمود بدترین مردم کسانی هستند که به خانواده خود سخت می گیرند.

وی ادامه داد: امت اسلامی باید به اخلاق نبوی تأسی و تمسک کند، درس پنجم حیا از خدا و رسول است، انسان ها در معرضی دوربینی هستند که اعمال انسان را به رؤیت خدا و رسول می رساند، باید این حس را داشته باشیم که کارهای خوب و بد ما به پیامبر و اهل بیت(ع) می رسد.

پژوهشگر حوزه علمیه قم با بیان این که درس ششم پیامبر راستگویی و راست کرداری است، ابراز داشت: صدق در گفتار و رفتار ویژگی یک مسلمان است، کسانی که اهل راستگویی، امانتداری، وفای به عهد، حسن خلق و نزدیکی به مردم هستند در قیامت به پیامبر نزدیک تر خواهند بود./۱۳۲۳/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات