۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۱
کد خبر: ۵۸۴۶۸۱
امام‌جمعه شیراز تأکید کرد؛

ضرورت شفافیت در نحوه تصویب بودجه کشور

امام‌جمعه شیراز از عدم شفافیت در نحوه تصویب بودجه به شدت انتقاد کرد و گفت: خرج میلیاردی برخی نمایندگان برای ورود به مجلس، محض رضای خدا نیست.
حجت الاسلام والمسلمین لطف الله دژکام

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین لطف‌الله دژکام در خطبه‌های نماز جمعه با توجه به نزدیک بودن فصل تصویب بودجه کشور در مجلس شورای اسلامی، به نکات مهمی اشاره کرد و اظهار داشت: مجلس و دولت، برنامه بودجه را طوری تنظیم کنند که سوءاستفاده نشود.

وی افزود: مردم نمی‌دانند که در تصویب بودجه چه اتفاقی می‌افتد حتی برخی نخبگان نیز اطلاع ندارند، اما اگر این مسئله واضح و شفاف شود، جلوی سوءاستفاده‌ها گرفته خواهد شد.

*لابی نمایندگان برای امتیاز گرفتن

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس ادامه داد: دعوای بین نمایندگان مجلس که هرکدام به‌گونه‌ای با وزرا لابی می‌کنند، به این دلیل است که نحوه تصویب بودجه شفاف نیست؛ ضمن اینکه حساب‌وکتاب بودجه به‌تناسب سرانه افراد در کشور واضح نبوده و هیچ‌کس نمی‌داند چگونه این اعتبارات توزیع می‌شود.

امام‌جمعه شیراز تصریح کرد: توزیع مناسب بودجه، نیازمند یک رشد سامان مند است، نه اینکه هر نماینده دنبال این باشد که مبلغ بیشتری بگیرد و هنوز وزیر به مجلس نیامده اعلام می‌کند که سؤال خود را پس گرفته است. خُب دلیل این کار چیست؟ دلیلش این است که هر نماینده به دنبال امتیاز گرفتن از وزیر است و تصمیم خود نسبت به وی را منوط به این امتیاز کرده و سؤال اینجاست که چرا باید نماینده این کار را بکند؟

وی به ایجاد سوءظن در جامعه در مورد رفتار برخی نمایندگان اشاره کرد و با بیان اینکه برخی نمایندگان منفعت شخصی خود را در تصویب بودجه اعمال می‌کنند، افزود: برخی در تصویب بودجه، ادعای پاسداری از منفعت شهر و استان خود را دارند که اگر این‌گونه باشد، خوب است درصورتی‌که برخی تنها منافع شخصی خود را می‌بینند.

حجت الاسلام والمسلمین دژکام اضافه کرد: کسی که چند میلیارد تومان خرج می‌کند تا به مجلس برود، حقوقی که این فرد در طول این 4 سال دریافت می‌کند که اندازه این چند میلیارد نیست؛ بنابراین آیا خدمت او محض رضای خداست؟! این‌ها باید شفاف شود و توقع ما از مدیران این است که این مسائل را مشخص کرده و جلوی سوءاستفاده‌ها را بگیرند.

وی با اشاره به مخالفت برخی نمایندگان با قوانین شفاف کننده نیز گفت: کسانی که مخالف شفاف‌سازی هستند، معلوم است که احتمالاً خدایی ناکرده، بهره‌هایی از این عدم شفافیت می‌برند که امیدواریم این‌گونه نباشد.

*بی جراتی برخی مسؤولان در تصمیمات اقتصاد

حجت الاسلام والمسلمین دژکام با بیان اینکه ما باید برای مسائل اقتصادی برنامه‌ریزی داشته باشیم، نیز گفت: نزدیک 8 سال رهبری شعار اقتصاد مقاومتی می‌دهد اما آنچه در برنامه‌ریزی مسؤولان در مراکز اجرایی می‌بینیم، خلاف این قضیه است.

مسؤولان باید تصمیماتی در مورد اقتصاد مقاومتی می‌گرفتند اما جرات نکردند. برای نمونه نظام بانکی باید اصلاح می‌شد و آن‌قدر این کار به تأخیر افتاد که امروز بانک‌ها در حال نابودی اصل اقتصاد هستند.

وی ادامه داد: توقع ما از دولت‌ها این است که برای اصلاح اقتصاد کشور ازجمله ربای بانکی و... تصمیمات جدی گرفته و این تصمیمات را اجرایی کنند نه اینکه تنها در مورد آن سخن گویند.

*لزوم دین شناسی

وی همچنین به لزوم دین‌شناسی نیز اشاره کرد و افزود: مؤمن در قدم نخست باید دین‌شناس باشد و تَفَقُه در دین هر چه اوج بگیرد، ایمان و دانش انسان نیز بیشتر خواهد شد.

نماینده ولی فقه در استان فارس با بیان اینکه اگر می‌خواهیم تمدن اسلامی را بسازیم باید با دین آشنا باشیم، خاطرنشان کرد: امروز دانش‌آموز ما در مدارس، 12 سال درس می‌خواند اما از قرائت قرآن عاجز است که این مشکلات آموزشی را آموزش‌وپرورش باید حل کند.

امام‌جمعه شیراز تصریح کرد: اینکه می‌گویند جوان‌ها دین‌گریز هستند، حرف درستی نیست چراکه فطرت آنان پاک است و فقط باید کسانی را به کار گرفت که با دانایی، مطالب را اصولی و درست به آنان انتقال دهند.

*وقف؛ یک سنت ارزشمند

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود به هفته وقف اشاره کرد و افزود: وقف سنت ارزشمندی است و نیاز داریم تا مسؤولان اوقاف اعتماد مردم را جلب کرده تا سوءاستفاده‌ای در این خصوص نشود.

امام‌جمعه شیراز با بیان اینکه کسانی که از وقف استفاده می‌کنند، این موضوع را اعلام کنند تا دیگران نیز تشویق شوند، اظهار داشت: موقوفات باید احیا شود. موقوفات بسیار بزرگی داریم که عایدی آن بسیار کم است.

حجت الاسلام والمسلمین دژکام همچنین گفت: در احیای موقوفات، گاهی ممکن است چیزی که مربوط به وقف نیست، با آن درآمیزد که این کار درست نیست.

*توسعه حرم یک ضرورت است

وی در بخش دیگری از سخنان خود نیز با تشکر از عزاداران حسینی در ایام محرم و صفر گفت: محدودیت‌هایی در اطراف حرم شاهچراغ (ع) ازجمله پارک اتومبیل‌ها وجود دارد که برای زائران مشکل ایجاد می‌کند که باید برای آن فکر اساسی شود.

حجت الاسلام والمسلمین دژکام افزود: اگر شیراز سومین حرم اهل‌بیت(ع) است، شخص وزیر راه و شهرسازی باید در این مسئله احساس مسئولیت کرده و مسؤولان استان نیز دستورات آنان را اجرا کنند، چراکه شیراز باید نقش خود را در سطح ملی و بین‌المللی درست ایفا کرده و در این راستا توسعه زیرساخت‌ها مهم است.

*فَواید تقوا

امام‌جمعه شیراز در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به اهمیت تقوا و با بیان اینکه تقوا کلید سعادت دنیا و آخرت انسان است، اظهار داشت: در قدم نخست، اگر انسان خدا را شناخت و باور کرد، تقوا در او شکل خواهد گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین دژکام با اشاره به فواید 8 گانه تقوا از نظر حضرت علی (ع)، بیان داشت: تقوا دوای بیماری‌های روحی بوده و گرفتاری‌های امروز بشر به دلیل خدانشناسی و تقوا است.

وی ادامه داد: طبق نظر سازمان بهداشت جهانی، انسان در کنار سلامت جسمی، نیاز به سلامت روحی و روانی دارد و بدون دیدگاه الهی این سلامت به دست نخواهد آمد.

امام‌جمعه شیراز با بیان اینکه تقوا باعث سالم بودن بدن انسان خواهد شد، خاطرنشان کرد: آدم باتقوا سالم‌تر از آدم بی‌تقوا است. آدم باتقوا شراب نمی‌خورد، پول حرام نمی‌خورد. چراکه این حرام‌هایی که خورده می‌شود، موجب بیماری و مرض است.

حجت الاسلام والمسلمین دژکام ادامه داد: تقوا موجب اصلاح فساد دل‌ها است، انسان را از آلودگی پاک می‌کند، چشمان وی را نورانی کرده و پرده‌های غفلت را کنار می‌زند. تقوا به انسان امنیت خاطر می‌دهد و انسان باتقوا از هیچ‌کس جز خدا نمی‌ترسد، درحالی‌که انسان بی‌تقوا از سایه خود نیز می‌هراسد.

وی با بیان اینکه انسان بی‌تقوا فکر می‌کند دیگران به او خیانت می‌کنند درحالی‌که او خودش به خودش خیانت کرده است، تصریح کرد: تقوا مایه روشنایی سیاهی‌های قبر است و انسان به مسافرت دیگری خواهد رفت و عالم دیگری پیش روی اوست و در آن عالم، دست‌مایه انسان تقوا است.

امام‌جمعه شیراز ادامه داد: در روز قیامت صورت انسان‌های باتقوا روشن و صورت انسان‌های بی‌تقوا تاریک و ظلمانی است و همه باید بدانند که دنیا دار عمل و آخرت محل حساب‌وکتاب است.

حجت الاسلام والمسلمین دژکام خطاب به نمازگزاران تأکید کرد: تقوا را به‌عنوان نیاز ضروری دنیا و آخرت در نظر گرفته و اگر دچار مشکل شدید با مراجعه به قرآن اشکال کار خود را بیابید تا در زمره انسان‌های باتقوا قرار گیرید.

منبع: فارس

ارسال نظرات