۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۲
کد خبر: ۵۸۴۶۵۷
حجت الاسلام مصباح:

اساتید باید همراه و در کنار طلاب باشند

امام جمعه فامنین گفت: اساتید باید در کنار طلبه ها باشند زیرا فردی که با دردها آشنا نیست و به دنبال حوائج خودش است نمی تواند مشکل طلاب را درک و آنها را برطرف کند.
حجت الاسلام رضا مصباح امام جمعه فامنین

حجت الاسلام رضا مصباح امام جمعه فامنین در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در همدان، با اشاره به لزوم حضور روحانیان در جامعه یادآور شد: در گذشته ارتباط بین روحانیت و جامعه به صورت چهره به چهره و رو در رو بوده است، به این معنی که هیچگونه تشریفات و موانعی در جهت ارتباط وجود نداشت.

وی با بیان این که در رفت و آمد به صورت پیاده ارتباط بیشتری وجود دارد اظهار داشت: زمانی که فرد به صورت پیاده در بین مردم حضور داشته باشد ارتباط آن قدر قوی خواهد شد که فرق نمی کند، آن فرد یک روحانی با جایگاه بالا است یا یک طلبه ساده.

این استاد حوزه ادامه داد: استاد بودن به معنی فضیلت و فضل داشتن نیست بلکه به عمل داشتن است و عمل هم زمانی صحیح است که در راستای عمل به دستورات اهل بیت باشد.

وی خاطر نشان کرد: ارتباط پیامبر و اهل بیت با مردم ارتباط چهره به چهره بوده است و هیچگاه از طریق واسطه اتفاق نمی افتاد از این رو باید این فرهنگ را در بین اساتید و طلاب رواج دهیم.

حجت الاسلام مصباح تصریح کرد: هنگامی که این نحوه برخورد در بین طلاب جا افتاد آنگاه رسیدن به جایگاه و مقامی، حجابی بین استاد و طلبه و حتی مردم ایجاد نخواهد کرد.

وی با تاکید بر این که ارتباط بین حوزه و دانشگاه موفق نبوده است اظهار داشت: ما به دنبال این بودیم که روش حوزه را به دانشگاه یاد دهیم اما متاسفانه این تقابل، تقابل عکس شد بدین معنی که خواستیم دانشگاه را حوزوی کنیم نه تنها در این کار موفق نشدیم بلکه حوزه را نیز دانشگاهی کردیم.

امام جمعه فامنین ادامه داد: از زمانی که ملاک ارزیابی و پیشرفت در حوزه تنها نمره شد، برای به دست آوردن جایگاه های بالاتر ارزش نمره بالاتر از علم خواهد بود.

وی یادآور شد: در گذشته یادگیری علم به خاطر خود علم بود اما امروز در برخی از موارد این یادگیری مختص به دریافت مدرک یا جایگاه اجتماعی و یا برای رسیدن به مطامع دیگر است.

این استاد حوزه با اشاره این که با این رویه نمی توان تواضع و افتادگی را یاد گرفت افزود: اساتید باید در درجه اول کسب فضایل اخلاقی کنند بعد به عنوان استاد انتخاب شوند و رفتن به دنبال علم و سپس اخلاق اشتباه بزرگی است که با آن مواجه هستیم.

وی در پایان اظهار داشت: اساتید باید در کنار طلبه ها باشند زیرا فردی که با دردها آشنا نیست و به دنبال حوائج خودش است نمی تواند مشکل طلاب را درک و آنها را برطرف کند./979/ت۳۰۳/ب۱

ارسال نظرات