۱۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۳
کد خبر: ۵۸۴۶۱۹
مسؤول گروه مطالعات راهبردی دبیرخانه شورای عالی حوزه علمیه خراسان:

درس‎های زندگی امام رضا رمز دست‌يابي به موفقيت در زندگي فردي و اجتماعي است

حجت الاسلام کرامتی گفت: تاريخ زندگي امام رضا عليه السلام با رويدادها و دگرگوني‌هاي بزرگي همراه است و در عین حال درس‎های زندگی آن حضرت، رمز دست‌يابي به موفقيت در زندگي فردي و اجتماعي است.
حجت الاسلام کرامتی

حجت الاسلام مهدی کرامتی، مسؤول گروه مطالعات راهبردی دبیرخانه شورای عالی حوزه علمیه خراسان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، درباره بایسته های مبلغان دینی در انجام رسالت تبلیغی وترویج معارف اسلامی در سیره رضوی گفت: تاريخ زندگي امام رضا عليه السلام با رويدادها و دگرگوني‌هاي بزرگي همراه است و در عین حال درسهای زندگی آن حضرت، رمز دست‌يابي به موفقيت در زندگي فردي و اجتماعي است.

 وی با اشاره به این مطلب که توسعه نگاه روشن‌بینانه به زندگی و پیشآمدهای آن از جمله این ابعاد است، اظهار کرد: امام رضا برای نهادینه کردن آن در میان یاران و اصحاب خویش تلاش می کند و بر پرچمداران ترویج معارف اسلامی لازم است که به این شیوه تمسک کنند.

حجت الاسلام کرامتی درباره اینکه بصیرت یا به دیگر سخن نگاه روشن بینانه در زندگی به چه معناست؟ و به چه کسی انسان بصیر گفته می‌شود، تصریح کرد: بصیرت همان بينش دروني است كه شخص با آن، در ميان مردم زندگي مي‌كند؛ مسير درست را تشخيص داده و انتخاب مي‏کند.  

وی ادامه داد: هر چند ارتباط نزديكي ميان بصيرت به معناي روشنايي و بصر به معناي چشم وجود دارد، ولي بصيرت اصطلاحي، فراتر از ديدن با چشم است و به مرتبه‌اي اشاره دارد كه شخص بتواند افزون بر بهره‌گيري از ابزار حسي چشم و ديدن، از راه قلب و دل خويش، آنچه را يافته تحليل كند، اطلاعات بيروني را با واقعيت‌ها تطبيق دهد؛ به يك نتيجه‌گيري منطقي و درست برسد و نسبت به آنچه ديده است واكنش سازنده و مثبت داشته باشد.

حجت الاسلام کرامتی بیان داشت: بصير كسي است كه بتواند از واقعيت‌ها به درستي آگاهي يابد و اطلاعات را در مغز و قلب خويش تجزيه و تحليل كند و عملكردي متناسب با آن داشته باشد.

اهمیت بصیرت در زندگی فردی و اجتماعی مبلغ دینی چقدر است؟

وی ادامه داد: قرآن كريم، يكي از ويژگي‌هاي فرستادگان الهي را داشتن بينش صحيح در رفتار و كردار دانسته و جامعه اسلامي و پيروان دين را نيازمند آن معرفي مي‏كند: «قُلْ هذِهِ سَبيلي أَدْعُوا إِلَي اللّهِ عَلي بَصيرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَني؛ بگو اين راه من است، من و پيروانم با بصيرت كامل، همه مردم را به سوي خدا دعوت مي‌كنيم». (يوسف: 108) ،اما بعضي مواقع، فقدان بصيرت باعث بينتيجه شدن تلاش‌ها ميشود.

حجت الاسلام کرامتی با بیان اینکه اطلاع‌رساني و آگاه كردن مردم به شرايط زمانشان از قلمروهاي مهم در بصيرت‌افزايي است، گفت: بدون شك هرچه ميزان شناخت و درك مردم از شرايط موجود بيشتر باشد، قدرت انتخاب و تصميم درست بیشتر مي‏شود و از طرفی در نگاه فرهنگ غني و پوياي اسلام، مسلماني داراي ارزش و اعتبار و سرچشمه تحول و تحرك است كه با آگاهي و بينش رشد كند.

وی ادامه داد: امام رضا عليه السلام در تبيين وظايف خطيب نماز جمعه،  که سرآمد مبلغان دینی است، مي‏فرمايد: «يُخْبِرُهُمْ بِمَا وَرَدَ عَلَيْهِمْ مِنَ (الْآفَاقِ مِنَ) الْأَهْوَالِ الَّتِي لَهُمْ فِيهَا الْمَضَرَّةُ وَ الْمَنْفَعَة؛ مردم را به جريان‌هاي خوب يا بدي كه در آفاق دوردست براي عالم اسلام اتفاق مي‏افتد و منفعت و ضررشان در آن است،‌ آگاه كنيد». (حر عاملي، 1409ه‍ .ق: ج7: 344)

وی درادامه با اشاره به این مطلب که شناخت مخاطب يكي از ضروريات اصلي در هر ارتباطي به حساب مي‌آيد، اظهارکرد:  انسان آگاه همواره، در معاشرت خود، حدود و ميزان درك و فهم طرف مقابل را رعايت مي‏نمايد.‌ اولياي الهي از اين مسئله غافل نبودند و با رعايت آن برنامه تبليغي خود را عملي مي‏ساختند./۹۳۳/د۱۰۳/ب۱

ارسال نظرات