۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۲
کد خبر: ۵۸۴۵۳۶
تولیت مدرسه علمیه امام محمدتقی:

ایام سقیفه سیاه‌ترین دوره تاریخ اسلام بعد از رحلت پیامبر است

تولیت مدرسه علمیه امام محمدتقی(ع) امام شناسی را در اندیشه شیعی بسیار مهم و ضروری دانست و گفت: ایام سقیفه سیاه‌ترین دوره تاریخ اسلام بعد از رحلت رسول است که عامل اصلی آن عدم شناخت مردم به جایگاه ولایت بود.
صراف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد صادق ناصر صراف تولیت مدرسه علمیه امام محمدتقی(ع)، شب گذشته در مکتب عشاق الحسین(ع) به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: یکی از مهمترین و اساسی‌ترین مباحثی که در طول 14 قرن اخیر در حوزه مبانی دینی به آن پرداخته شده اصل چهارم از اصول دین یعنی امامت است.

وی افزود: مباحث امامت یکی از مهمترین و پرچالش‌ترین بحث‌ها در تبیین جایگاه امام و ولی در عالم اسلام است؛ امام، صاحب ولایت کلیه مطلقه الهیه در عالم است و منتصب شدن و قرار گرفتن او در جایگاه ولی اللهی فقط در عالم دنیا توسط خداوند تحقق می‌یابد و هیچ احدی در منصوب کردن ایشان در جایگاه امامت دخیل نیست.

حجت الاسلام والمسلمین ناصر صراف معرفت داشتن به جایگاه ولی را ضامن شناخت امام معصوم دانست و ابراز کرد: دلیل خانه نشین شدن امام علی(ع) بعد از رحلت رسول خدا به این دلیل بود که مردم نسبت به مقام و جایگاه امام علی(ع) شناخت نداشتند.

تولیت مدرسه علمیه امام محمدتقی(ع) ایام سقیفه را سیاه‌ترین دوره تاریخ اسلام بیان کرد و اظهار داشت: پیامبراکرم(ص) به مدت 23 سال با یک واسطه از جانب خداوند امام علی(ع) را به مردم معرفی کردند برای همین مردم نسبت به شخصیت امام علی(ع) شناخت کافی داشتند اما چیزی که باعث شد آنان امامت امام علی(ع) را قبول نکنند عدم معرفت آنان به جایگاه امامت بود.  

وی با بیان اینکه توکل به خداوند انسان را به کمال می‌رساند، گفت: انسان اگر هنگام سختی‌ها و مشکلات به خداوند اعتماد کند و به حضرت حق توکل داشته باشد به رشد و مقام می‌رسد؛ بنابراین انسان باید در همه حال به خداوند رجوع کند تا عبد معبود شود.

حجت الاسلام والمسلمین ناصر صراف هدف از خلقت انسان را بندگی خداوند دانست و اظهار داشت: انسان‌ها باید در شناخت خداوند تلاش کنند تا بتوانند بنده حضرت حق شوند و از عبادت و بندگی غیر خداوند اجتناب کنند. گاهی انسان ظاهرا بنده خداوند است اما عملا با رعایت دستورات شیطان بنده ابلیس می‌شود.

تولیت مدرسه علمیه امام محمدتقی(ع) درباره منزلت و بزرگی پیامبراکرم(ص)، عنوان کرد: پیامبراکرم از لحاظ مقام و منزلت نزد خداوند جایگاه ویژه و بی نظیری دارد، خداوند در قرآن کریم پیامبر را ابتدا عبد و سپس رسول معرفی می‌کند.

وی افزود: عبودیت بر رسالت مقدم است؛ عبودیت پیامبر(ص) بسیار مورد توجه خداوند قرار دارد زیرا عبودیت ایشان باعث شد حضرت به درجه رسالت نائل شوند. خروجی بندگی خداوند آن است که انسان غیر از خداوند بندگی کسی را انجام ندهد.

حجت الاسلام والمسلمین ناصر صراف ادامه داد: معرفت الله زمانی برای انسان تحقق می‌یابد که فرد نسبت به امام معرفت پیدا کند، امام انسان را به سوی اطاعت از خداوند هدایت می‌کند بنابراین معرفتی مهم است که انسان را مجاب به اطاعت از خداوند کند.

تولیت مدرسه علمیه امام محمدتقی(ع) در پایان خاطرنشان کرد: پیامبراکرم(ص) هرگز برای رسالت خود از مردم اجر و مزدی دریافت نکردند و تنها خواسته ایشان از امت مودت با اهل بیت(ع) بوده است./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات