۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۳
کد خبر: ۵۸۴۵۳۱
حجت الاسلام حسینی مقدم:

سنت حسنه وقف به سنتی فراگیر در کشور تبدیل شود

مدیرکل اوقاف استان قم با اشاره به اهمیت ترویج فرهنگ وقف در جامعه، گفت: رسالت فرهنگ سازی و ترویج فرهنگ وقف مسؤولیتی خطیر به حساب می آید که بخش عمده آن بر عهده اصحاب رسانه، صاحبان منبر و محراب و قلم است.
نشست خبری مدیرکل اوقاف استان قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید اسماعیل حسینی مقدم مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم امروز در نشستی خبری به مناسبت بزرگداشت هفته وقف، گفت: جامعه باید به سمتی حرکت کند که همانند صدر اسلام سنت وقف فراگیر و همگانی شود و هر مسلمانی در هر سن و سالی و در هر کار و مسؤولیتی به انجام عمل وقف اهتمام کند.

حجت الاسلام حسینی مقدم به تشریح علت ماندگاری عمل وقف پرداخت و گفت: وقف دارای یک ساختار فقهی و حقوقی است و با توجه به احکام دقیقی که در فقه ما پیرامون مقوله وقف و موقوفات وجود دارد ماندگار ترین نوع خدمت در جامعه به حساب می آید.

وی خاطرنشان کرد: هر امر خیری که در ساختار فقهی و حقوقی وقف جا بگیرد تغییر و تبدیل در آن ممنوع و خلاف شرع محسوب می شود و هیچ اراده ای نمی تواند این ساختار را از مسیر نیت واقف منحرف کند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم در ادامه با اشاره به اهمیت ترویج فرهنگ وقف در جامعه، اظهار داشت: رسالت فرهنگ سازی و ترویج فرهنگ وقف مسؤولیتی خطیر به حساب می آید که بخش عمده آن بر عهده اصحاب رسانه، صاحبان منبر و محراب و قلم است.

حجت الاسلام حسینی مقدم عنوان کرد: یکی از بسترهای بسیار مهم که در فرهنگ دینی و عمومی مردم ما جایگاه ممتازی دارد مقوله زیارت اماکن امامان معصوم و امام زادگان است.

وی با اشاره به نقش رسانه ها در ترویج فرهنگ دینی، ابراز داشت: معرفی امام زادگان و نقشی که در دوران حیات و بعد از مرگ در ارتقای فرهنگ دینی مردم به عهده داشته اند، یکی از رسالت های مهمی است که اصحاب رسانه بخش اصلی آن را بر دوش دارند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم اضافه کرد: امروز مقام معظم رهبری چنین تدبیر فرموده اند که باید این بقاع متبرکه به قطب های فرهنگی فرهنگی تبدیل شوند، بنابراین رسالت ترویج فرهنگ وقف و معرفی امام زادگان و تبدیل شدن آنها به قطب فرهنگی رسالت مشترکی است که بخش عمده آن را فرهنگ سازان عزیزجامعه و اصحاب رسانه بر دوش دارند.

حجت الاسلام حسینی مقدم به تشریح برنامه های اداره اوقاف پرداخت و گفت: دیدار با ائمه جمعه شهر مقدس قم، برگزاری خیمه های معرفت و ایستگاه های همه واقف باشیم، برگزاری همایش تجلیل از مفاخر قرآنی و یاوران وقف و خادمان امام زادگان، و نشست های صنفی تخصصی پیرامون ترویج فرهنگ وقف، همچنین استفاده از ظرفیت مبلغین و روحانیون در امام زادگان و اماکن عمومی بخشی از فعالیت ها اداره اوقاف خواهد بود.

وی با اشاره به رشد چشمگیر درآمدهای موقوفه ها درسال جاری نسبت به سال گذشته، افزود: در سال جاری برای احیای موقوفات در استان قم نسبت به اخذ اسناد مالکیت بیش از هشتصد رقبه وقفی، اقدام شده است و سی و چهار در صد عواید و درآمد موقوفات نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد کرده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه برای پروژه های عمرانی امام زادگان بیش از هفت میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: چهل پروژه عمرانی در امام زادگان آغاز شده است و همه این پروژه ها تا پایان سال به بهره برداری خواهند رسید.

وی در ادامه عنوان کرد: در بخش اجرای امینانه نیات واقفین بیش از چهل میلیارد ریال در نیات فرهنگی و اجتماعی از قبیل فعالیت های قرآنی اجرای برنامه ضیافت الهی، بصیرت عاشورایی و نشاط معنوی هزینه شده است.

حجت الاسلام حسینی مقدم با ابزار خرسندی از نتایج بدست آمده در مسابقات قرآنی کشور توسط استان قم، خاطرنشان کرد: رتبه اول حفظ قرآن کریم و رتبه دوم قرائت برای استان قم رقم خورد.

وی در ادامه با اشاره به راهپیمایی با شکوه روز اربعین، عنوان کرد: در مدت دو هفته یکصد نفر از هیات امنا، خادمین امام زادگان ومردم شریف موفق شدند در شهر مقدس سامرا در قالب موکب علی بن جعفر از زائرین عتبات عالیات به صورت شبانه روزی پذیرایی کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم در پایان سخنان خود بر ترویج فرهنگ وقف توسط رسانه ها تاکید کرد.

ارسال نظرات