۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۵۸۴۵۰۶
رییس ستاد مرکزی اربعین خبر داد؛

فعالیت تبلیغی طلاب با ۵ زبان در ایام اربعین| بی تدبیری ارزی ارتباطی با ستاد اربعین ندارد

ذوالفقاری با بیان این که در حوزه فرهنگی به اندازه یک ستاد کلان در ایران و عراق در زمینه های مختلف برنامه ریزی شد، گفت: طلاب آموزش های لازم را دیدند و به ۵ زبان کارهای تبلیغی خوبی انجام دادند.
دیدار رئیس ستاد اربعین با مراجع تقلید و علماء

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور و رییس ستاد مرکزی اربعین امروز در دیدار مراجع تقلید و علما به ارائه گزارشی از فعالیت های ستاد اربعین پرداخت و گفت: اربعین امسال تفاوت های با سنوات قبل از لحاظ شرایط محیطی و اقتصادی داشت.

وی افزود: بسیاری از برنامه های ستاد اربعین تحت تأثیر موضوع اقتصادی قرار گرفت، برای مراسم اربعین در ابهام  نسبی تصمیم گیری می شود چرا که جزئیات امور سفر زائران را نمی دانیم، اینگونه نیست که در ایام نزدیک به اربعین برای این حماسه مهم تصمیم گیری شود بلکه بلافاصله بعد از ایام اربعین جلسات برگزار شده و آسیب شناسی می شود.

رییس ستاد مرکزی اربعین با بیان این که بر اساس آسیب شناسی سال گذشته بیش از 100 مورد از اشکلات، اصلاح شد، اظهار داشت: ستاد مرکزی دارای شورای راهبری متشکل از علما و دانشگاهیان و ستاد برنامه ریزی و اجرا است و 31 ستاد استانی با مسؤولیت استانداران ساماندهی شده است.

وی ادامه داد: یکی از برنامه های ستاد اربعین ساماندهی زائران است تا زائران به صورت کاروانی و شبه کاروانی مشرف شوند، همه برنامه ریزی های ستاد در یک سال در حوزه نظم و امنیت با وجود تهدیدات موفقیت آمیز بوده است و همه تهدیدات با اشراف اطلاعاتی خنثی شده اند.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با بیان این که بیش از 2 هزار موکب در ایران و عراق ساماندهی کرده ایم، ابراز داشت: بالغ بر 5 میلیون وعده غذایی توزیع می شد که دولتی نبودند و از سوی هیأت ها و مردم برنامه ریزی صورت می گرفت و دستگاه های دولتی بیشتر در حوزه زیرساختی فعال بودند.

وی عنوان کرد: با توجه به این که موکب داران عراقی در روز اربعین موکب ها را تعطیل می کنند برای کمک به زائران موکب های ساماندهی شد و تا 3 روز بعد از اربعین در حال خدمت رسانی بودند، همه زائران نباید تصور کنند که وقتی داخل عراق رفتند کل اسکان و تغذیه آن ها باید مجانی باشد در حالی که کسی نمی تواند در آینده چنین تضمینی دهد.

ذوالفقاری خاطرنشان کرد: ما نذورات مردم را سازماندهی کردیم اما این باور باید اصلاح شود، در حوزه بهداشت و درمان فعالیت های خوبی شده و سال گذشته چندصد نفر مبتلا و مشکوک به مریضی های واگیردار داشتیم اما امسال کارها خوب سازماندهی شد و هیچ مورد مشکوکی در این زمینه نداشتیم.

وی اضافه کرد: در حوزه فرهنگی نیز به اندازه ستاد کلان کشور در ایران و عراق در زمینه های مختلف برنامه ریزی شد و طلاب آموزش های لازم را دیدند، طلاب به 5 زبان کار تبلیغی کردند و کارهای خوبی انجام دادند.

رییس ستاد مرکزی اربعین با بیان این که قبل از اربعین فضای رسانه ای علیه زوار عراقی و حماسه اربعین ایجاد شد، گفت: جلساتی در این زمینه داشتیم و تدابیر خوبی صورت گرفت و مشاهده کردیم که آثار این فضاسازی در اربعین دیده نشد، قطعا دست دشمنان پشت صحنه است تا از این رهگذر اختلاف ایجاد کنند.

وی افزود: در حوزه کنسولی بحث صدور روادید نسبت به گذشته بهبود پیدا کرد، امسال هم مشکلاتی وجود داشت اما بهتر از گذشته بود، اگر دولت عراق ویزاها را الکترونیکی کند پیشرفت جدی در کارها خواهیم داشت، البته توافق نامه پایه ای برای اربعین با عراق بسته شده و برای آن بیش از 50 جلسه و 6 ماه کار کارشناسی صورت گرفته است.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با بیان این که تحویل ارز در عراق از مشکلات جدی اربعین امسال بود، اظهار داشت: بانک مرکزی با نیت خیر و قصد کمک به زائران این کار را کردند اما زیر ساخت های آن فراهم نبود و متأسفانه هماهنگی های لازم با ستاد مرکزی اربعین صورت نگرفت.

وی ادامه داد: ستاد اربعین ستادی برای نظام است نه این که صرفا برای دولت و وزارت کشور باشد و تمام تشکیلات کشور در آن عضویت دارند، این بی تدبیری نباید به حساب ستاد مرکزی گذاشته شود، البته دوستان بانک مرکزی را کمک کردیم که اگر کمک نمی شدند همان مقدار هم جمع نمی شد.

ذوالفقاری با بیان این که در موضوع کاپوتاژ هم بدون هماهنگی ستاد مرکزی این کار انجام شد، ابراز داشت: به بسیاری از افراد مجوز دادند تا با خودرو به زیارت عتبات بروند اما ستاد مرکزی اربعین اطلاع نداشته است، قطعا بعد از این کارها با هماهنگی ستاد مرکزی باشد.

وی عنوان کرد: درصدد داریم که کار ماندگار انجام دهیم و به جای موکب ها سالن های زائر سرا و حسینیه تأسیس کنیم تا مردم دچار مشکل نشوند، یکی از مشکلات برگشت ازدحام در مرز مهران بود و 80 درصد ناوگان حمل و نقل بین شهری در ایام اربعین به زائران اختصاص داده شد.

رییس ستاد مرکزی اربعین خاطرنشان کرد: تراکم جمعیت در مرز مهران بسیار بالا بود و شاهد بودیم و ساعتی 15 هزار نفر از مرز مهران وارد می شدند، در طول 24 ساعت 242 هزار نفر وارد کشور شدند، حتی در مواردی که زائران هزینه کرایه را نداشتند این هزینه ها تأمین شد.

ارسال نظرات