۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۸
کد خبر: ۵۸۴۵۰۳
مدیرکل اوقاف و امور خیریه هرمزگان در همایش وقف و رسانه:

رسانه‌ها فرهنگ وقف را در جامعه نهادینه کنند

مدیرکل اوقاف و امور خیریه هرمزگان گفت: رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی و نهادینه شدن فرهنگ وقف بسیار اثرگذارند که انتظار داریم رسانه‌های استان در این حوزه نقش‌آفرینی بیشتری نمایند.
حجت الاسلام گرایلی

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد طاهر گرایلی امروز در همایش استانی وقف و رسانه که در آستانه دهه وقف برگزار شد، افزود: از رسانه‌ها انتظار معرفی اداره اوقاف را نداریم و از رسانه‌ها می‌خواهیم که به دنبال نهادینه شدن فرهنگ وقف در جامعه باشند.

وی اظهار داشت: دنیا جایگاه رسانه را بخوبی درک کرده است و بخوبی از این ظرفیت استفاده می‌کند که ما از این ظرفیت به نحو شایسته‌ای استفاده نکردیم.

حجت الاسلام گرایلی خاطرنشان کرد: دشمن با ابزار رسانه‌ای بدنبال ناامیدی در مردم است که بایستی دشمن را شناخت و توانمندی خود را دست کم نگیریم. همچنین رسانه‌های دنیا بدنبال این هستند که مردم ایران نسبت به داشته‌های‌شان اعتماد و امید نداشته باشند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه هرمزگان تصریح نمود: جایگاه قلم آنقدر مهم است که خدا یک سوره در قرآن را به عنوان قلم نامگذاری کرده است و قلم بدون رسانه اثرگذاری لازم را ندارد. تنها معجزه اثرگذارهم کتاب است و کتاب هم رسانه است و کتاب آنقدر اثرگذار است که هنوز جایگاه خودش را دارد ونمایشگاه‌های مختلف کتاب برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه دشمن بدنبال این است که نیروهای انقلابی را ناامید کنند؛ اظهار داشت: درجنگ اقتصادی و جنگ نرم، مهمترین سلاح، سلاح رسانه است که بایستی این رسانه‌ها درجهت اهداف جبهه حق گام بردارند و رسانه‌ها در زمین دشمن بازی نکنند.

حجت الاسلام گرایلی بابیان اینکه یکی از شریان‌های اقتصادی جامعه وقف بوده که بسیاری از مشکلات اجتماعی را با وقف برطرف می‌شود؛ اظهار داشت:برای عزاداری، ساخت بیمارستان، مدرسه، خوردوخوراک و... از ظرفیت وقف بهره برده شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه هرمزگان افزود: رهبر معظم انقلاب برشناسایی نیازهای امروز جامعه جهت وقف تاکید دارند و در همین راستا هم بایستی نیازهای جامعه امروز را به واقفین معرفی نماییم وسبک زندگی امروز اقتضا می‌کند که وقف‌های جدیدی داشته باشیم.

وی تصریح نمود: موقوفات مبتنی بر شخص نیست و ماندگار است و از رسانه‌ها می‌خواهیم از قلم در جهت شاکر بودن مردم و نهادینه شدن وقف استفاده شود.

حجت الاسلام گرایلی خطاب به اصحاب رسانه استان گفت: جایگاه خودتان را به عنوان صاحب سلاح قلم بدانید و از ظرفیت موجود برای خدمات‌رسانی بیشتر به مردم و امیدبخشی در جامعه و نهادینه شدن فرهنگ وقف استفاده کنند.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه هرمزگان با بیان اینکه در هشت سال اخیر میزان موقوفات جدید در کشور جهش ده برابری را داشته است؛ اظهار داشت: با تبیین فرهنگ وقف بطور حتم میزان موقوفات افزایش خواهد یافت.

وی خاطرنشان نمود: در استان هرمزگان در 1400سال گذشته شش هزار وقف داشته‌ایم که در شش ماه گذشته بیش از چهل مورد وقف جدید در استان داشتیم وتا پایان دهه وقف این تعداد به پنجاه وقف می‌رسد.

حجت الاسلام گرایلی در خصوص وقف‌های مشترکتی هم گفت: وقف‌های مشارکتی در حوزه‌های قرآنی، مسجد، مدرسه و... داریم که یک مسجد در پارسیان 2867نفر برای ساخت مسجد و 435نفر برای خرید زمین این مسجد مشارکت کردند که بایستی در زمینه وقف مشارکتی فرهنگ‌سازی بیشتری صورت پذیرد.

حجت الاسلام گرایلی گرایلی بر فعالیت دفاتر مشاوره وقف در شهرهای مختلف استان تاکید و اظهار امیدواری کرد با تامین متخصصین این حوزه بتوان دفاتر مشاوره وقف را در تمام شهرهای استان توسعه داد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه هرمزگان از اجرای 102ویژه برنامه به مناسبت دهه وقف در استان خبرداد و افزود: برگزاری خیمه‌های معرفت، به صدا درآمدن زنگ وقف، برگزاری محافل انس با قرآن، غبارروبی گلزار شهدا، دیدار با سالمندان و... از جمله برنامه‌های این ایام می‌باشد که در استان اجرا می‌شود.

به گفته وی سه‌شنبه که روز وقف و اولین روز از دهه وقف می‌باشد با عنوان وقف، رسانه، ترویج موقوفات مشارکتی،چهارشنبه همزمان با رحلت جانگداز پیامبراکرم (ص) وشهادت امام حسن‌مجتبی(ع) با عنوان وقف، ترویج فرهنگ قرآن وعترت، پنج‌شنبه  همزمان با شهادت امام رضا(ع) هم روز وقف، بقاع متبرکه وترویج فرهنگ زیارت نامگذاری شده است.

حجت الاسلام گرایلی گرایلی افزود: وقف، انتظار و مهدویت، وقف، توسعه علم و فناوری و حمایت از نخبگان، وقف، عدالت‌اجتماعی و اجرای امینانه نیات واقفین، وقف، محیط‌ زیست، بهداشت وسلامت، وقف، صیانت از موقوفات، تجلیل از واقفین، وقف، اقتصاد مقاومتی  و حمایت از تولید ملی و وقف، تحکیم بنیان خانواده و سبک زندگی اسلامی ازدیگر عناوین روزهای چهارم تا دهم دهه وقف می‌باشند.

افزایش سواد رسانه‌ای وقف

مدیرکل صدا و سیمای مرکز خلیج‌فارس نیز در این مراسم با قدردانی از اهتمام مدیرکل اوقاف و امورخیریه به حوزه رسانه و برگزاری همایش وقف و رسانه گفت: وقف همزاد دین است و بایستی سنت حسنه وقف توسط رسانه‌ها تبیین شود.

مهران جلایی افزود: رسانه‌ها بایستی آگاهی‌های مردم و سواد رسانه‌های مخاطب خود و مردم را  در حوزه‌های مختلف و از جمله وقف ارتقا دهند تا اینکه گام اساسی در ترویج فرهنگ وقف برداشته شود.

وی مهمترین امتیاز رسانه‌ها را اثرگذاری عنوان و خاطرنشان کرد: بایستی از این اثرگذاری در حوزه نهادینه شدن فرهنگ وقف نیز بهره برد و رسانه‌ها در راستای اهداف نظام گام بردارند.

جلایی تاکید کرد: رسانه‌ها مانند جنگ شیمیایی اثرات ماندگار دارند. درحال حاضر در جنگ رسانه‌ای  نابرابری قرار داریم که 250شبکه ماهواره‌ای فارسی زبان در حوزه‌های مختلف در حال فعالیت هستند و ما با رسانه‌های خودمان می‌خواهیم با آنان مقابله کنیم.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز خلیج‌فارس خاطرنشان کرد: فعالیت‌های گسترده و اثرگذار در حوزه اوقاف هرمزگان وجود دارد و نگاه کارشناسی و عمیق و رسانه‌ای در این حوزه توسط مدیرکل اوقاف و امورخیریه دیده می‌شود که بایستی از این فرصت برای فرهنگ‌سازی در حوزه وقف توسط رسانه‌ها استفاده نمود.

وی همچنین در این مراسم از حضوور حماسی مردم استان در راهپیمایی یوم‌الله 13 آبان که برگ زرین دیگری بر تاریخ پرافتخارکشور افزوده شد، قدردانی کرد.

منبع: فارس

ارسال نظرات